Het regent pijpenstelen aan de Nederlandse kust. Max Verstappen is net begonnen aan de vijfde en laatste ronde van deze F1-race op Zandvoort. De voorgaande vier ronden was het glibberen en glijden voor de Nederlandse coureur, maar toch rijdt de Red Bull-coureur nog op kop. Na het zoveelste driftmomentje komt de overwinning nu toch echt in zicht.

Je had natuurlijk al lang door dat dit ons waanbeeld is bij een virtuele race op F1 24. Want het is inderdaad weer zo ver: een nieuw F1-spel. Gameontwikkelaar EA Sports beloofde in de voorbereiding op de release een nieuw besturingssysteem, betere belichting en realistische reacties van de ophanging op hobbels en kerbstones. Hoe speelt dat?

Laten we vooropstellen dat het fundament van het vorige F1-spel overeind is gebleven. De algehele look-and-feel van de menu’s en de indeling daarvan zijn identiek. Fijn, want zo ben je – als je F1 23 ook hebt gespeeld – niet snel verdwaald. Net als bij het vorige F1-spel zul je het merendeel van de tijd in het F1 World-tabblad doorbrengen, tenzij je je richt op een eigen carrière of op Esports.

Hoe rijdt de F1-auto in F1 24?

Waar er weinig veranderingen zijn aan de voorkant van het spel, kan het contrast met het vorige F1-spel bijna niet groter zijn op het gebied van rijgedrag. En niet op een positieve manier. Spelers met een controller zullen worstelen met het gebrek aan stuurinput op lage snelheid. Hoe hard je het stuurknobbeltje ook naar de zijkant duwt, de virtuele handjes van de coureur sturen tergend langzaam richting de bocht. Dat is vooral onhandig op plekken als Monaco. De oplossing is eerder beginnen met het bewegen van de joystick of een racestuur kopen, maar dat moet niet de oplossing zijn.

Een probleem waar zowel de spelers met controller als gamers achter een racestuur last van hebben, is de grip van de auto. Waar je de voorkant van de auto ook heen stuurt, de achterkant komt gezellig mee. Schud hevig op en neer en de auto wil maar niet uitbreken. Ook op hoge snelheid. Kom je bijvoorbeeld aan bij Pouhon op Spa, geef dan een lel aan het stuur en de achterkant volgt bizar genoeg zonder tegenstribbelen. Snel is het niet, maar het feit dat de auto niet volledig uitbreekt wanneer je een bocht veel te scherp aan te stuurt met veel te veel snelheid, is bijzonder.

Gelukkig is er hoop. Dankzij de gescande ophangingen en nieuwe manier waarop banden reageren, ligt er vrijwel zeker een basis voor een rijsysteem dat natuurkundigen wel goedkeuren. Dat er reparaties en updates nodig zijn om dit te bewerkstelligen, is jammer aangezien het nieuwe rijgedrag een van de grote pijlers van EA was voor dit spel. Het project is goed op weg, maar er missen nog een paar feedbackrondes.

F1 24 heeft een completere carrière-modus

Veel tijd van de gameontwikkelaar heeft duidelijk in de carrière-functie gezeten. Je hoeft nu niet langer een nieuwe coureur aan te maken, want je kunt ook iemand van de F1- of F2-grid kiezen. Daarnaast zijn er Esports-talenten zoals de Nederlander Jarno Opmeer die een eigen poppetje hebben en kun je icons zoals – jawel – Pastor Maldonado selecteren. Als we dan toch een icoon mogen zijn…

Je kunt zelf kiezen bij welk team je instapt en wie je teammaat wordt. Waar je voorheen alleen invloed had op de ontwikkelingen aan de auto en het team, zijn je verantwoordelijkheden nu veel uitgebreider. Je stelt aan het begin van het seizoen een contract op met je manager (waarbij je voor het eerst voor meerdere jaren kunt tekenen bij een team), er is een team aan specialisten en je dient je rating hoog te houden door veel te rijden en je teammaat te verslaan. Daarmee bouw je erkenning op bij je team. Die erkenning geeft je meer zeggenschap binnen het team. Maar je kan dit natuurlijk ook kwijtraken.

Nieuw is namelijk ook, de geheime afspraak. Tijdens het raceseizoen kun je met andere teams praten over een mogelijke overstap. Maar wees gewaarschuwd: als je teveel flirt met andere constructeurs kan je team hierachter komen, zakt je erkenning en luistert het team minder naar je. Verder is er nog iets als eerbetoon waar je statistieken worden bijgehouden. We waarderen EA voor de moeite om de statistieken van Maldonado in het spel te verwerken. Al voor de eerste race zie je dat Maldonado 95 races heeft gereden, 76 punten heeft behaald en één overwinning.

Is F1 24 de moeite waard?

Natuurlijk rijd je het liefst in de recentste F1-auto’s. Ook zullen naarmate het spel langer te koop is, de online lobby’s in F1 23 leegstromen richting het nieuwe spel. Maar dat is niet de enige reden om F1 24 te kopen. Het spel oogt een stuk helderder en frisser dankzij de nieuwe belichting. Daarnaast maken enkele details het spel net een tandje beter dan zijn voorganger. Denk aan weerkaatsend motorgeluid wanneer je dicht bij een muur rijdt of de echte stem van Max Verstappen die na de gewonnen race in Zandvoort het een ‘heel erg lekkere race’ vond.

Verklaar ons maar voor gek, maar we zien echt potentieel in het nieuwe rijsysteem. Ja, nu is het nog niet om over naar huis te schrijven en ja, er moeten drastische veranderingen komen. Dat vertrouwen hebben we wel in EA. Geef de gamemaker een paar updates de tijd en je kunt, zowel met een controller als een stuurtje, urenlang vertoeven in de virtuele F1-wereld.

Reacties

  • MMXMMX heeft op 6 juli 2024 geschreven:

    Koop het niet meer het is meer van hetzelfde.
    En het is geen uitdaging voor mijn Asus 4090 OC

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear