Het CBS voorspelt dat er in 2030 maar liefst één miljoen mensen in Amsterdam wonen. De groei van het aantal inwoners in de hoofdstad komt onder meer door de aantrekkingskracht op expats. Ook ASML trekt een hoop expats aan. Goed voor bedrijven, maar minder voor de verkeersveiligheid. Want deze tijdelijke werknemers krijgen zomaar een Nederlands rijbewijs, terwijl ze misschien niet eens kunnen rijden.

Voor deze mensen is een speciale regeling waardoor het buitenlandse rijbewijs zonder extra rijexamen kan worden omgezet naar een Nederlands exemplaar. Het probleem is alleen dat de eisen in het buitenland vaak een stuk minder streng zijn – of soms niet eens bestaan. Deze mensen zouden bij het rij-examen in Nederland zakken, maar toch hebben ze hier een rijbewijs.

Expats kochten hun rijbewijs

EenVandaag vroeg een Indiase expat naar haar ervaringen. ‘De meesten kopen hem bij het gemeentehuis voor een paar honderd roepie. Ze hebben dan nog nooit in een auto gereden’, zegt ze. Mensen die wel rijlessen hebben in India oefenen op een afgelegen terrein en hebben er ook hun examen. Deze mensen krijgen dus zomaar een Nederlands rijbewijs.

Daarom willen de eigenaren van rijscholen dat het kabinet een rijexamen verplicht. ‘Als er een toetsing zou zijn, zou 90 procent door de mand vallen’, zegt een rij-instructeur tegen Het Parool. Een ander noemt de expats ‘een gevaar op de weg’. Hij vervolgt: ‘We hebben gevraagd expats eerst een rijtest te laten doen voordat ze een Nederlands rijbewijs krijgen, maar de gemeente ging daar niet op in.’

Waarom kunnen expats hun buitenlandse rijbewijs inruilen?

In 1995 maakten beleidsmakers het interessanter voor deze geleerde buitenlanders om in Nederland te komen werken. De werknemer moet minimaal 46.000 euro bruto per jaar verdienen en buiten Nederland zijn geworven. Volgens het RDW waren er vorig jaar ruim 26.000 mensen die gebruikmaakten van deze regeling. In 2017 waren dit er nog geen 6.000.

Reacties

  • Freek heeft op 21 juni 2024 geschreven:

    Ik ga ff rijden, tot laterssss. Ongevalsvrij, 29 jaar in bezit NL rijbewijs, ca 20000km /jr. Toedeloee.
    O ja, haal ook de drugsgebruikende, alcoholnuttigers & ballonzuigende bestuurders van de weg svp. Ook de malafide rijscholen sluiten, scheelt ook weer een hoop zoomen op de weg a la ” de slechtste chauffeur van NL”. Gevolg van alles : Minder verkeer op de weg, minder agressie, minder ongevallen, minder gewonden, minder files, minder kosten gemeenschap etc etc

    Reageer
  • René VW heeft op 20 juni 2024 geschreven:

    Globalisme mag wat kosten, zelfs de verkeersveiligheid dus.

    • Els Pieterse heeft op 21 juni 2024 geschreven:

      Dat kan toch niet. Waarom moeten wij wel theorie en praktijk doen? Achterlijk! Wie heeft dat besloten? 😡😡😡

      Reageer
    Reageer
  • Jh heeft op 20 juni 2024 geschreven:

    En wie draait op voor de kosten , als een Expat een ongeluk veroorzaakt?

    • Freek heeft op 21 juni 2024 geschreven:

      de verzekering

      • Ged heeft op 21 juni 2024 geschreven:

        U bedoelt u en ik!
        Als u premie omhoog gaat of gelijk blijft dankt u dat ook aan deze groep die brokken maken

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rob K. heeft op 20 juni 2024 geschreven:

    Je kan denken dat rijscholen dit in eigen belang zeggen, maar dat is te kort door de bocht. Het is zeker zo dat er velen uit de hoek India, Pakistan en natuurlijk ook andere landen hun rijbewijs gehaald hebben met hele andere vereisten dan hier. Tevens krijgen ze een volledig motor rijbewijs erbij en dan hebben ze in eigen land alleen op een opgevoerde brommer gereden. Ook de vrouwen die meereizen krijgen een gratis rijbewijs en die zijn vaak nog erger want die reden in eigen land al minder en hier tevens. Ik ken persoonlijk ook zulke mensen en het is ook niet altijd in hun eigen voordeel, want ze hebben ook angst in de auto door onervarenheid. Sommigen nemen zelf wat lessen, maar dat is alleen als ze geld willen uitgeven. Met alle vergoedingen die de bedrijven over hebben voor de expats mag er wel wat bij om de wegen veilig te houden voor de bewoners van NL en om discriminatie tegen de eigen burgers tegen te gaan. Want ook dat speelt natuurlijk als je hier 4500 euro voor auto en motor rijbewijs kwijt bent, maar aan andere nationaliteiten worden ze weggegeven.

    Reageer
  • Native/non expat die heel goed kan rijden! heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Als de tijdelijke arbeidskrachten/Expats zo goed kunnen rijden als men beweert, waarom dan commotie maken over een rij-examen! Naast een verplicht theorie examen, dat verschaft al enigszins NL-verkeersinzicht en bordenkennis.
    Maar ach, die extra uitzonderingen/voordeelregeltjes voor de kleine beter gesitueerde groep is zo ontzettend des Nederlands.
    Vechten tegen de bierkaai. Benut je energie voor leuke dingen!

    • HayS heeft op 19 juni 2024 geschreven:

      Als rij-instructeur heb ik er een aantal in de auto gehad. Bedoeling was vaak om eens de Nederlandse wegen onder begeleiding eens te ervaren. De meeste hadden de voertuig niet eens onder controle, laat staan kijkgedrag, verkeerskennis en inzicht. Rijles + examen moet verplicht worden.

      • Maarten heeft op 20 juni 2024 geschreven:

        Dit is helemaal niet waar, ik heb een jaar illegal gereden natuurlijk was ik de eerste paar keren onzeker over mijn rijgedrag, maar daarna was het gewoon prima als je rustig rijdt dan komt het allemaal goed! Daarna heb ik praktijk examen gepland en taratara! Geslaagd! Dat wist ik zeker, want ik had zekerheid dat ik achter de stuur kan. Alleen ik snap het wel het is niet van jullie voordeel als er geen rijexamens en examens worden gezet, want dit geeft jullie een hoop veel meer winst en zeker geld.. Jullie gooien alles achter het woordje “veiligheid” maar denken toch alleen om geld..

        • Jack heeft op 20 juni 2024 geschreven:

          Er zijn ook veel mensen (ook NL) die een rijbewijs hebben gehaald, maar te weinig echte rijervaring hebben of te weinig echt inzicht hebben. Hoe zouden die hun rijbewijs hebben gehaald?

          Reageer
        • Maarten heeft op 20 juni 2024 geschreven:

          speciaal rijbewijs””””” stop nou eens!! Denk even serieus!! Ik heb een auto uit 2001 en ben zeker niet zo rijk maar voor auto’s met meer vermogen””???? Dit is echt niet logisch

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kees heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Het is begrijpelijk dat deze mensen die meer dan 46.000 per jaar verdienen hun rijbewijs kunnen omwisselen. Het gaat niet om de laagst betaalde mensen. Artsen en zo of ingenieurs. Die kunnen best wel rijden. Het gaat duidelijk niet over Polen en Roemenen.
    Verder als ze eerst een rij toets moeten halen dan gaan ze naar Duitsland, Engeland of België. Dan ben je ze kwijt. En alleen al ASML heeft 15.000 expats

    • Rob K. heeft op 20 juni 2024 geschreven:

      De redenering raakt kant noch wal Kees. Ten eerste is 48.000 euro een peulenschil. Daar kun je als gezin niet van rond komen en daar komt de expat niet voor. Ten tweede zit in vele gevallen de vrouw thuis en die verdient dus geen 48K maar krijgt ook het rijbewijs. Waar baseer je dan op dat die vrouw zogenaamd hoger opgeleid zou zijn, buiten het feit dat het in werkelijkheid niets zegt over iemands rijvaardigheid. Tevens zeg je eigenlijk ook dat mensen die minder verdienen en minder opgeleid wellicht ook standaard minder begaafd zouden zijn in de auto. Dit is toch vreemd allemaal Kees? Een 24 jarige schoolverlater met programmeer talent die in eigen land op een opgevoede brommer naar zijn werk ging en nooit de auto gebruikte met een gekocht rijbewijs krijgt samen met vrouw een volledig rijbewijs en die zou dan wel goed kunnen rijden omdat die als expat een prima start salaris krijgt? Onzin!

      Reageer
    Reageer
  • M. Veldkamp heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Onvoorstelbaar. Expats krijgen al forse voordelen, denk aan belastingen. Als zij hun rijbewijs kunnen omruilen dan ook anderen die hier al dan niet tijdelijk komen wonen. In mijn ogen is er anders sprake van rechts ongelijkheid en dat geldt ook voor andere voordelen die expats krijgen. Stoppen daarmee. Gelijke monniken gelijke kappen.

    • Ach gussie heeft op 19 juni 2024 geschreven:

      Dus die mensen die hierheen komen en over het algemeen belangrijke kennis inbrengen in onze economie die van essentieel belang is voor onze concurrentiepositie, die moet het onaantrekkelijk gemaakt worden omdat M Veldkamp het niet eerlijk vindt? Ik vind het pas oneerlijk als die mensen daarom naar een Belgisch of Duits bedrijf gaan dat onze bedrijven daardoor wegconcurreert.

      • Johan heeft op 20 juni 2024 geschreven:

        Er wordt heel veel geklaagd,
        Maar dat het CBR het nog steeds niet op orden heeft en het alleen
        Recht heeft daar over wordt er geen drukt van gemaakt.
        Deze beslist over het wel en wee
        Van de rijschool en de instructeurs ( oude rijschool houder die het zat was van alle in mening ban het cbr)

        • Rob heeft op 21 juni 2024 geschreven:

          Het CBR is zo wie zo een vreemd instituut. Wat die Pechtold daar doet voor 500.000 excl. toeslagen is voor mij een raadsel. Heeft heel veel tijd over om te pas en te onpas aan te schuiven bij politieke tv programma’s.
          Als oudere wordt bij de geringste fout (ook buiten eigen schuld) het rijbewijs afgenomen. Maar willen niet toegeven dat er ouderen discriminatie zou bestaan wat wel zeker het geval is.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Gerco heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    En ik kan met m’n ene oog niet meer rijden, terwijl ik jarenlange ervaring heb op de Nederlandse wegen. Ga er ook maar eentje ergens in het buitenland regelen. Belachelijke praktijken gewoon.

    Alles voor de economie, ondanks dat er meer ongelukken veroorzaakt worden.

    Reageer
  • Franciscus heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Laten we wel wezen, ons nederlandse rijbewijs wordt ook zomaar omgeruild voor een “lokaal” rijbewijs in het buitenland en ja, de nederlandse ‘regeltjes’ voor een examen zijn in de meeste buitenlanden wat overdreven. Ik zie meer zitten in een (gratis?) rijles-week om ze te laten wennen aan ons ‘lokaal’ zotte verkeer.

    Reageer
  • H.Zijlstra heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Niks nieuws toch? Mijn vrouw had in Polen in 1970 het rijbewijs in een fiatje gehaald. In I980 werd dat zo omgewisseld in een Nederlands B-E rijbewijs toen ze in Nederland ging wonen.

    Reageer
  • Caddy heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Om maar te zwijgen over oost Europeanen uit een EU-land die een half jaar in Nederland ingeschreven staan en daarna bij de gemeente hun Letse, Roemeense, Bulgaarse of Cypriotische waardeloze roze pasje om mogen ruilen voor een zwaarbevochten Nederlands rijbewijs. En die regel gaat hoe dan ook NIET veranderen.

    • Bosna heeft op 19 juni 2024 geschreven:

      Hou toch op. In de Oost Europese landen is afrijden nog moeilijker ook nog. Bij ons in Bosnië moet je 3 keer afrijden. Een keer in de stad een keer snelweg en een keer nacht/avond afrijden. Die mensen daar kunnen beter rijden dan mensen in Nederland. Dus je praat een beetje onzin. Alsof het in Nederland het moeilijkst rijden is.

      Reageer
    Reageer
  • Fomo heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Ik ben Nederlander met een Californisch rijbewijs. Die heb ik in 1985 daar gehaald. Was niet erg moeilijk. Als jij in San Francisco rijden kunt dan kun je dat zeker in Nederland. Rijschoolhouders willen gewoon geld zien. Je kunt ook een internationaal rijbewijs krijgen. Nederland is geen eiland. Vele Nederlanders kunnen totaal geen auto rijden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)