Aan de grote tafel in het Franse Molsheim heeft Rimac het meeste te zeggen over Bugatti. Het EV-merk van de Kroaat Mate Rimac heeft 55 procent van de aandelen. De overige 45 procent staan op naam van Porsche, dat weer onderdeel is van de Volkswagen Groep. Als Volkswagen de meerderheid van de aandelen had gehad, was de nieuwe Bugatti Tourbillon waarschijnlijk elektrisch geweest.

In de YouTube-video hieronder vertelt Mate Rimac over de bouw van de nieuwe hypercar. Volgens Rimac was het te makkelijk om een Bugatti te maken van de Rimac Nevera. ‘Bij Bugatti gaat het niet om het jezelf zo makkelijk mogelijk maken, het gaat niet om de makkelijkste weg. Het gaat over de moeilijke manier en het doen van de juiste dingen. Ik vond dat het hebben van een verbrandingsmotor het juiste was om te doen. Het moet zo emotioneel mogelijk zijn en dat betekent atmosferisch voor mij’, zegt Mate Rimac.

Volkswagen-baas wordt overtuigd door een schaalmodel

Rimac zegt dat hij mede- en tegenstanders had bij het bouwen van de Bugatti Tourbillon die niet helemaal elektrisch is. Volkswagen-baas Herbert Diess was bijvoorbeeld verkocht door een schaalmodelletje. Rimac nam bij zijn gesprek met de grote baas een schaalmodel mee van het skelet van de Tourbillon. Dat was dus genoeg om hem te overtuigen.

‘ Hij [Diess] hield ervan, maar er was een groot aantal nee-zeggers die zeiden dat de volgende auto elektrisch moest zijn, of [zeiden] ”Jij hebt niet de ervaring om een hybride auto te bouwen. Dat is veel te ingewikkeld. Je hebt geen idee wat je doet”. Of, ”Hoe ga je een auto met een verbrandingsmotor bouwen? Je hebt het nog nooit eerder gedaan”.’

De reactie van Rimac

Harde woorden van de VW-topmannen, maar Rimac weet er gevat op te reageren. ‘Mijn antwoord was, ”Ik heb hiervoor nog niets gedaan! Bij alles wat ik de afgelopen vijftien jaar heb gedaan, hadden we geen recht van spreken om dat te doen. Zeker niet in een land dat geen auto-industrie heeft”’, zegt Rimac.

Uiteindelijk krijgt Rimac dus gelijk, wordt er samen met Cosworth een 8,3-liter V16-motor gebouwd en zijn er drie elektromotoren aan toegevoegd voor een totaalvermogen van 1.800 pk. En leefde de Tourbillon nog lang en gelukkig? Dat moet de komende jaren blijken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)