We hebben het idee dat dit nieuws altijd een beetje onder de radar is gebleven, maar de overheid had oorspronkelijk het plan om volgend jaar de leaseauto verplicht elektrisch te maken. Als jij een nieuwe auto van de zaak zou krijgen in 2025, was het sowieso een EV. Deze plannen zijn geschrapt omdat de overheid teveel accijnzen mis zou lopen. Alsnog zullen er volgend jaar een hoop EV’s bijkomen in de zakelijke markt, maar niet genoeg om de doelen te halen in 2030.

De huidige doelstelling van de Nederlandse overheid is om in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te verkopen. Maar zoals het er nu naar uitziet, zal het aandeel EV’s in dat jaar nog maar 60 procent zijn. Dit meldt ING in een onderzoek. In principe geen probleem, want in de EU mogen nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor tot 2035 verkocht worden.

Kia EV9 opladen duitsland stekker laden

ING schrijft dat verschillende fabrikanten hun doelstellingen voor uitfasering van brandstofauto’s hebben vertraagd. ‘Nederland houdt vooralsnog vast aan 2030, maar zonder aanvullend beleid groeit het aandeel volledig elektrisch slechts naar 60 procent in 2030, om 100 procent te halen zal er dus nog een tandje bij moeten. De subsidies voor elektrische auto’s worden beëindigd, maar het moet nog blijken wat het kabinet hier verder mee wil’, aldus de ING.

Volgens de ING moet de overheid de BPM op brandstofauto’s verhogen, de lage bijtelling voor EV’s in stand houden én rekeningrijden invoeren. Bij de kilometerheffing zou dan gekeken moeten worden naar de CO2-uitstoot van de auto. Het nieuwe kabinet lijkt overigens geen trek meer te hebben in rekeningrijden.

70 tot 80 procent van de nieuwe auto’s is lease

Weleens afgevraagd hoe mensen het met de huidige bierprijzen voor elkaar krijgen om te sparen voor een nieuwe auto? Het antwoord is: niet. Tot wel 80 procent van de nieuwe auto’s is volgens de ING een leasebak. Dit kan zakelijke lease zijn of private lease. Volgens het onderzoek is 55 procent van de nieuwverkopen een zakelijke aankoop. Volgend jaar zou de helft van de nieuwe auto’s verplicht elektrisch zijn als de plannen waren doorgegaan.

De ING verwacht dat er op de zakelijke markt nog wel een push komt. ‘Hoewel kleinere bedrijven nog achterblijven is het de verwachting dat het bedrijfsleven meer vaart gaat maken. Dit betekent dat het aandeel volledig elektrisch verder stijgt. In de eerste helft van 2024 lag het aandeel elektrisch bij zakelijke leaseauto’s met meer dan 40 procent ruim bovengemiddeld en is daarmee aanjager van het aandeel elektrisch.’

Skoda Enyaq bij de laadpaal met fietsen op het dak (fastned) langs de snelweg

De groei in de zakelijke markt zal ook belangrijk zijn voor de verspreiding van EV’s onder particulieren. Want als een leaseauto vier tot vijf jaar oud is, mag ie de tweedehandsmarkt op. Gebruikte EV’s zullen dus alleen maar betaalbaarder worden. En ook deze auto’s kun je tegenwoordig rijden via de private lease, zo heb je zelf niets te maken met kapotte batterijen of afschrijving.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 17 juli 2024 geschreven:

    OK, iemand heeft mijn naam misbruikt, maar hier is de echte. Het zal echter nooit haalbaar zijn. Steeds meer mensen worden namelijk wakker en als we mazzel hebben zijn we binnenkort geen EU lid meer.

    Reageer
  • Ronnie heeft op 17 juli 2024 geschreven:

    Alleen al de extra CO2 uitstoot vanwege de groei in Azie doet alle maatregelen om CO2 uitstoot tegen te gaan in VS en Europa teniet. Echter wij laten ons door een stelletje doorgedraaide politici naar de afgrond leiden. Over mijn lijk!!!

    • @ronnie heeft op 17 juli 2024 geschreven:

      Ah weer zo’n drogredenatie. Als je alleen naar anderen wijst, wordt het nooit beter. De enige doorgedraaide politici zijn die politici die klimaatverandering als gevolg van CO2 uitstoot ontkennen of bagatelliseren. De enorme toename van CO2 in de atmosfeer leidt tot steeds extremer weer. Over een afgrond gesproken…

      Als jij zou verzuipen tijdens een overstroming, een storm, door extreme hitte of droogte, dan is de CO2 uitstoot inderdaad over jouw lijk gegaan. Niet dat de wereld iets mist aan mensen zoals jij, maar dat geheel terzijde.

      • Ben heeft op 17 juli 2024 geschreven:

        Prima toch.
        Laat mij maar drogredeneren zoals jij dat noemt.
        Nederland, de mug die zich een olifant voelt. De speldenknop op de wereld zal de wereld wel redden, kom op toch. Alles wordt een keer vervangen door schoon. Haastige spoed is zelden goed en zeker voor de portemonnee.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 17 juli 2024 geschreven:

    Slaat nergens op!!!!! Er is geen klimaatverandering want in mijn koelkast is het koud!!! Elektrische auto’s zijn stom!!! Boehoehoehoehoe

    Reageer
  • Vreemde redenatie heeft op 17 juli 2024 geschreven:

    Omdat nu de verkoop van EV’s lager is dan verwacht, kan er in 2030 geen verbod komen op benzinemotoren? Dit staat toch geheel los van elkaar?

    Als er een verbod is op benzinemotoren, dan zijn alle auto’s die in verkocht mogen worden automatisch EV’s of FCEV’s en dan is het percentage daarvan 100%. Zo moeilijk is dat niet.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear