Dat heeft de Nederlandse Hub van Doorne toch maar mooi geflikt met zijn ‘pientere pookje’. De oprichter van DAF kwam ergens in de jaren ’50 op het idee om een continu variabele transmissie in een autootje te leggen. De Variomatic-versnellingsbak werkt op ongeveer dezelfde manier als de CVT-automaat die je nu bijvoorbeeld veel tegenkomt in Toyota’s. Hoe de CVT-automaat werkt, wordt in de video hieronder met Lego uitgelegd.

Kijk vooral eerst naar het filmpje hieronder, want zonder visuele ondersteuning is de werking van een CVT bijzonder lastig uit te leggen. Bij een CVT-automaat zijn er geen losse versnellingen en tandwielen die in elkaar grijpen, maar een riem die beweegt over twee schijven die variëren van dikte. Het veranderen van dikte kun je effectief zien als schakelen.

Je kunt het bijna beter vergelijken met de versnellingen van je fiets. De ketting beweegt bij je fiets van een groter naar een kleiner tandwiel. Vervang nu de tandwielen met een soort verkeerskegel waar de riem overheen beweegt. Dan heb je heel grof het principe van een CVT zoals je hieronder van Lego ziet. Bij de echte CVT zijn het vaak twee pylonen tegenover elkaar die naar elkaar toe bewegen.

Omdat de diameter waar de riem overheen moet bewegen verandert, verandert ook de overbrenging. Rol maar eens een tennisbal één keer rond op de tafel en doe dit daarna met een voetbal. Kijk maar welke verder komt.

En nog een keer de uitleg van Toyota:

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)