Als je dit werk wilt doen, moet je kunnen loslaten. Je krijgt soms een dag, soms drie dagen en heel soms een week een auto mee voor een test, maar je weet dat er een moment komt dat je hem weer moet inleveren. En meestal is dat niet zo erg: het was leuk, bedankt voor de herinneringen en op naar de volgende. Een beetje de mentaliteit van een propper op een Grieks feesteiland als Kos. Maar soms kom je er eentje tegen waarbij het afscheid meer pijn doet. Bij de Ford Mustang Dark Horse was dat zo.

Er is niets wat de Ford Mustang Dark Horse beter doet dan een andere auto. Sterker nog: op papier is het zelfs helemaal geen goede auto. En al helemaal niet in Nederland. De 5,0-liter V8-motor verbruikt zoveel brandstof, en stoot dus zoveel CO2 uit, dat je zo’n 80.000 euro aan BPM moet lappen voordat je hem in Nederland op kenteken mag zetten. Maar je vergeeft de Mustang alle tekortkomingen, juist vanwege dezelfde V8-motor. In België kost ie in totaal trouwens maar 70.260 euro.

Wat is er nieuw aan deze Ford Mustang?

De huidige Mustang is een volledig nieuwe generatie. Het interieur is met name grondig onder handen genomen: de afwerking is nu beter dan voorheen en de boel is een stuk digitaler. Op het dashboard staat nu een scherm dat doorloopt tot achter het stuur en je kunt alle leuke functies (zoals de Burnout-modus) nu via dat scherm bedienen. Ook krijg je bijvoorbeeld leuke animaties te zien als je van rijmodus wisselt.

Grappig genoeg levert Ford de 2,3-liter viercilinder sinds een paar jaar niet meer in Nederland of België, maar nog wel in de VS. De V6-motor werd al eerder geschrapt. Hier kun je de auto alleen kopen met een V8-motor, waarbij je kunt kiezen uit de GT met 446 pk (als coupé of als cabrio) en de Dark Horse-uitvoering met 453 pk (alleen als coupé). Alle uitvoeringen zijn er met een automaat of met een handbak.

Hoe rijdt de Dark Horse?

Van het moment dat je de auto start, is het al feest. Weinig moderne auto’s komen zo rauw tot leven als de Mustang Dark Horse. Hij is het ultieme tegengif voor alles waar mensen op het internet tegenwoordig boos om worden: EV’s en China. Dit is een Amerikaan met een drankprobleem. Stationair loopt de Mustang heerlijk choppy; je hoort de ontploffingen in de individuele cilinders. Het voelt allemaal een beetje lomp en weinig verfijnd aan. Daarom is het juist zo leuk. Dit is een thema dat door de hele auto terugkomt.

En dan ben je nog niets eens de straat uit. Bij de eerste paar meters bewijst de handbak meteen zijn toegevoegde waarde; omdat je de complete controle hebt, kun je de V8 als een instrument bespelen. Waar een automaat al snel zou opschakelen, is het juist leuk om de auto langzaam door de toeren te laten lopen en iets te laat te schakelen. Nog steeds vanwege dat geluid. Op de snelweg is het fijn om hem wat laagtoeriger te houden om juist dat rauwe gesmoorde gebrom te houden.

Vooral op de snelweg merk je hoe anders het karakter van deze motor is. Als je met 100 km/u in de zesde versnelling rijdt en hem daar houdt, is ie niet eens snel. Dan mis je echt het toegevoegde koppel van een turbo. Maar als je een beetje roert en de toeren hoger houdt, heb je een heerlijk lineaire en voorspelbare loop. Oh, en voor de volledigheid: haal je hem snel door zijn toeren, dan klinkt de V8 nog steeds heerlijk en is ie met ruim 450 pk natuurlijk best rap.

Hoe is het om met een Mustang in Nederland te rijden?

Hierboven las je alles wat je van een Amerikaanse auto verwacht, maar hij vinkt niet de volledige lijst aan clichés af. In bochten voelt de Dark Horse niet aan als een lompe boot. Het onderstel is zelfs sportief; de Mustang gaat eenvoudig de hoek om en je kunt er prima vlot mee rijden. Ze hebben zelfs een R-versie voor het circuit, en zoiets bied je niet aan als de basis niet klopt.

Het fijne voor Nederland is dat het rijplezier bij de Mustang niet in het hardrijden zit. We wisselden de auto tijdens deze test tijdelijk om met de BMW M4 CS van een collega en reden vervolgens langs wat dorpjes. Deze rustige rit was in de M4 gewoon niet zo boeiend. In de Mustang was het een feestje: je bent zelf aan het schakelen, hebt altijd het geluid van de V8 en eigenlijk voelt alles aan de auto bijzonder aan.

Het is wel een iets minder gemakkelijke auto dan bijvoorbeeld een M4 of een Porsche 911. Het is lastig inschatten waar op de hoeken de wielen zitten, de buitenspiegels voldoen net niet en je hebt een aardige dode hoek. Gelukkig is het een moderne auto met een achteruitrijcamera, een dodehoekwaarschuwing en parkeersensoren. Je kunt er prima mee leven.

Hoe is het interieur van de Ford Mustang Dark Horse?

Het interieur van de Ford Mustang Dark Horse ziet er goed uit. Met het doorlopende Mercedes-achtige scherm oogt het modern, maar de rechthoekige ventilatieopeningen geven een vleugje retro mee. Op het dashboard zitten stiksels en er is zelfs wat (nep)koolstofvezel. Qua afwerking is het misschien geen Duitse sedan, maar het is ook geen omgesmolten kliko meer.

Wat zijn de grote minpunten?

Het allergrootste voordeel van de Mustang is meteen ook zijn nadeel. De V8 is heerlijk, maar het is een dorstig ding en de uitstoot weerspiegelt dat. In de VS kost deze auto 60.000 euro en dan heb je een topdeal. Maar voor bijna 150.000 euro koop je bij BMW een M4 die sneller en verfijnder is en net wat gemakkelijker is om elke dag te gebruiken. Aan de andere kant: met de Mustang Dark Horse koop je een auto die bij elke snelheid leuk is.

Wat is de prijs van de Ford Mustang Dark Horse?

Met het verdwijnen van de viercilinder is de goedkoopste Mustang de GT-uitvoering met een handbak en een vast dak. Deze mag 131.900 euro kosten. In België (waar je er als Nederlander straks eentje tweedehands moet halen) betaal je 58.460 euro. De duurste GT is de cabrio met automaat voor 144.400 euro. In België kost deze uitvoering 65.960 euro.

De prijs van de Ford Mustang Dark Horse is in Nederland minimaal 145.400 euro. Dan heb je wel meteen de uitvoering die je wilt, met een handbak. Met automaat is ie 149.900 euro. In België hebben we het over 70.260 euro voor de handbak of 73.260 euro voor de automaat. De sportuitlaat hoef je er gelukkig niet los bij te bestellen – herrie is standaard.

Dus, moet je de Ford Mustang kopen?

Zeker, maar het kan lonen om eventjes te wachten tot ie wat ouder is. Dan krijg je wat korting op de BPM als je er eentje importeert en dan wordt het al snel wat leuker. Het is de ultieme dooddoener om te zeggen dat ie tweedehands goedkoper is, maar de Mustang Dark Horse is simpelweg niet gemaakt om nieuw te worden verkocht in Nederland. Jammer, want in tijden dat alle auto’s net wat stiller en serieuzer worden, is dit feestnummer van harte welkom. En misschien zelfs een beetje nodig.

Ford Mustang Dark Horse specificaties (2024)

UitvoeringDark Horse
MotortypeV8
Motorinhoud5.038 cc
Versnellingsbak6-traps handbak
AandrijvingAchterwielen
  
Vermogen453 pk
Koppel540 Nm
 
0-100 km/u5,2 s
Topsnelheid250 km/u
Verbruik12 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h4.819 x 1.917 x 1.403 mm
Gewicht1.837 kg
Bagageruimte391 l
 
Prijs NL (vanaf) 145.400
Prijs B (vanaf) 70.260

Reacties

  • Dutchdriftking heeft op 16 september 2024 geschreven:

    Toch grappig, bij een auto met 540nm klagen over een gebrek aan koppel…

    Reageer
  • Martin heeft op 16 september 2024 geschreven:

    Een omgesmolten kliko, ik kreeg er gelijk een beeld bij!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear