De Nederlandse auto-industrie is niet enorm groot als het gaat om automerken. Donkervoort is de bekendste en meest succesvolle. Er zijn nog een paar sportwagenmerken die het geprobeerd hebben, maar daar hebben we al een tijdje niets meer van gehoord. Maar er is een nieuwe Nederlandse auto: de Butch-e Liddel. Bij het lezen van het persbericht moesten wij ons een paar keer achter de oren krabben. En nee, dat is niet omdat het een supercar met middenmotor is.

In de eerste alinea noemt Butch-e zich een ‘Nederlands automerk’ en de Lidl wordt een ‘autootje’ genoemd. Zelfs Mini dat ooit auto’s in Born bouwde, durven we geen Nederlands automerk te noemen. En de auto is officieel geen auto, maar een voertuig in de categorie L7e. Het is min of meer een quad met een dak. Je mag er wel mee de snelweg op. Liddel is de fonetische benaming voor het Engelse woord voor klein (Little). Natuurlijk mag dat, maar het klinkt ook een beetje als een budget-supermarkt.

Is het dan een echte Nederlandse auto?

Ondanks dat Butch-e een Nederlands automerk wil zijn, is de Liddel niet 100% NL. Ze laten de auto bouwen door Beijing Automobile Works, een Chinese autofabrikant. Heel oneerbiedig lijkt het erop dat het een BAW is met een Nederlandse badge erop geplakt. Sterker nog: in de kentekencheck is het een BAW Pony. In Roemenië kun je hem onder de naam Allview CityZEN krijgen, in Spanje als Invicta Pony. Omdat het officieel geen automobiel is, heeft de Liddel geen last van importheffingen.

Wat is de Butch-e Liddel eigenlijk?

Wat het meest verwarrend is, is dat de Liddel een oplossing zou zijn voor milieuzones. Die regeling geldt doorgaans voor bedrijfswagens, je weet wel: busjes. De Liddel lijkt ons echter geen bedrijfswagen of busje. Overigens is er wel een ‘Cargo’-variant met 400 kilo laadvermogen, maar we zouden alsnog niet proberen een bankstel achterin te proppen. Je hebt trouwens rijbewijs B nodig om er mee te mogen rijden.

Butch-e Liddel (2024) interieur instrumentarium
102 km/u is heel snel voor een auto die 90 km/u haalt

We gaan verder met de techniek van de Butch-e Liddel. Het is een elektrisch voertuig van 3,5 meter lang en 1,5 meter hoog. Op een volle accu kun je zo’n 170 kilometer afleggen. Dat lijkt misschien niet veel, maar als je voornamelijk in de Randstad rijdt, is het meer dan voldoende. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid, want die bedraagt 90 km/u. Op de foto’s van de importeur rijdt ie overigens 102 op de teller. Er is een crashconstructie en ABS aanwezig. Ook twee 10,25 inch grote schermen en 360-graden camera’s

Lees ook: In dit jaar zijn alle auto’s in Nederland elektrisch, dus ook die van jou

Dus de prijs valt heel erg mee? Nou, niet echt. Butch-e wil namelijk 17.000 euro voor de Liddel hebben. We gaan niet mijmeren over het feit dat je een paar jaar geleden voor 10 mille een Fiat Panda kon kopen. Een Dacia Sandero kost 17.500 euro. Moet het elektrisch zijn? Wat dacht je van een Dacia Spring? Die is er voor 18.950 euro, en daar krijg je nog 2.950 euro SEPP-subsidie op. Die subsidie geldt echter niet voor de Liddel, want de SEPP is alleen van toepassing op ‘echte’ auto’s.

Reacties

  • Björn heeft op 12 september 2024 geschreven:

    17.000€? Voor 17.550€ heb ik 6 jaar geleden een VW Up GTI gekocht met alle toeters en bellen exclusief panoramisch dak en achteruitrijcamera.

    Reageer
  • Bah bah heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Gewoon een vorm van witwassen van een walgelijk Chinees ding. Gelukkig wil niemand een Butsjelidl hebben dus gaan we er weinig last van hebben.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear