Het is best bijzonder: een aantal nieuwe auto’s is sinds juli ineens verboden in Nederland en veel auto’s die bleven bestaan, werden plots duurder omdat ze aangepast moesten worden. Dit komt door de strengere General Safety Regulation (GSR II) van de EU. Maar nu is er plots een lichting kleine autootjes die niet aan deze nieuwe eisen aan voldoet, maar wél verkocht mag worden en de snelweg op mag.

Nieuwe auto’s moeten sinds deze zomer foefjes als een snelheidsassistent, een zwarte doos en een rijstrookassistent hebben. Auto’s als de Butch-e Liddel, Cenntro Avantier maar ook de Microlino voldoen aan geen van deze eisen, maar krijgen hier wel gewoon een Nederlands kenteken en mogen de snelweg op. De vraag is of je echt de A2 op wilt met zo’n karretje, maar dat even terzijde.

Waarom mogen deze goedkope auto’s de snelweg op?

Het antwoord is dat het officieel gezien eigenlijk geen auto’s zijn. Deze voertuigen valt in de zogenaamde ‘L7e’-categorie. Deze auto’s tellen dus als een ‘zware quad’ en hoeven niet aan de strenge eisen van personenauto’s te voldoen. De Twizy viel ook in deze categorie. Wel moet je het B-rijbewijs hebben, dus met een brommerrijbewijs kom je er niet. In deze L7e-categorie mogen voertuigen niet harder rijden dan 90 km/u.

Zijn deze L7e-voertuigen wel veilig?

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Uit een recent onderzoek blijkt dat zware auto’s extreem onveilig zijn voor iedereen die niet in de auto zit. Deze L7e-voertuigen zijn licht, dus ze kunnen weinig schade aanrichten. Maar zoals gezegd gelden er minder strenge eisen aan de veiligheid. Zo’n Microlino heeft geen ABS, bijvoorbeeld. En blokkerende remmen met 90 km/u is toch best een ding.

De Butch-e Liddel zou een crashconstructie hebben, maar omdat het geen auto’s zijn, zijn er geen EuroNCAP-testen. Deze auto’s worden voornamelijk verkocht als stadsautootje; op lage snelheid zal de veiligheid wel loslopen en we vermoeden zo dat je op de snelweg je actieradius verbrijzelt. Net als je knieën bij een ongelukje. Zie deze goedkope autootjes dus vooral voor wat het zijn: zware quads met een dak.

Moet je zo’n goedkope EV willen?

Behalve de twijfelachtige veiligheidseisen, kun je je afvragen of je niet gewoon beter een Dacia Spring kunt kopen. Dan rij je ook niet als een koning, maar het is wel een EV met een grotere actieradius en hij kan 130 km/u. En het grappige is: met de subsidie voor elektrische auto’s is ie nog goedkoper dan een Butch-E of een Microlino. Of koop lekker iets tweedehands.

Reacties

  • Tupperware heeft op 12 september 2024 geschreven:

    Ach ze zijn altijd nog veiliger dan een motorfiets en voor pendel tussen bv Rotterdam en Den Haag is zo’n Microlino prima geschikt. Tenzij je ego niet past omdat je een te klein pikkie hebt, dan moet je natuurlijk met 3 ton SUF in diezelfde file gaan staan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)