Elke natie krijgt de overheid die ze verdienen. Althans, als er sprake is van een daadwerkelijk democratie. Gelukkig hebben we die in Nederland. De afgelopen verkiezingen was duidelijk dat de Nederlandse wat meer terug in de tijd wilde gaan. Dat blijkt ook uit de plannen betreft de MRB-korting voor elektrische auto’s. Op dit moment betalen eigenaren van een EV géén motorrijtuigenbelasting. Deze regeling gaat door tot het einde van dit jaar, daarna betalen zij ook voor hun EV ‘wegenbelasting’.

Dat gaat geleidelijk. Dus in 2025 geldt er nog een flinke korting, die dan terugloopt naar uiteindelijk 0 procent. Zowel in de Eerste als de Tweede Kamer was het plan al goedgekeurd. Echter, het huidige kabinet heeft er voor gekozen om de elektrische auto toch minder korting te geven. In plaats van 40 procent korting, wordt de korting op wegenbelasting voor EV’s slechts 25 procent. De correctie stopt ook een jaar eerder, niet in 2030 maar al in 2029.

EV wegenbelasting gaat op gewicht en EV’s zijn zwaarder

De angel zit hem in het feit dat motorrijtuigenbelasting op gewicht gaat. Elektrische auto’s zijn aanzienlijk zwaarder dan een vergelijkbare auto met benzinemotor. Dat komt voornamelijk door de accu. Ondanks het hogere gewicht is de elektrische auto alsnog schoner qua uitstoot. Het verschil is in sommige gevallen erg groot. Een elektrische Opel Corsa weegt 1.430 kilo, terwijl de Corsa met benzinemotor 1.167 kilo in de schaal legt.

Heel erg verrassend is het niet dat de korting op de EV wegenbelasting wordt aangepast. De PVV staat erom bekend dat milieu niet op de eerste (tweede, of derde) plaats staat. Bij het NSC hebben ze er niet echt een mening over en bij de BBB hebben ze hun alternatieve agenda op triviale zaken als wetenschap. Dus ja, als het groene geluid van de VVD moet komen, moet je er niet te veel van verwachten.

Brancheverenigingen zijn het er uiteraard niet mee eens

Alle brancheverenigingen spreken er figuurlijk schande van. De ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en VNA vinden dat het kabinet de consument alsnog op hoge kosten jaagt. Dat niet alleen, de draai van het kabinet tast ook het vertrouwen in het kabinet aan, laten ze weten. De maatregelen van het nieuwe kabinet zullen de overgang naar elektrische auto’s vertragen. Dit ondanks het feit dat een EV gunstiger als het gaat om de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof.

Lees meer: Zoveel wegenbelasting zou je volgend jaar gaan betalen voor je elektrische auto of PHEV

Het is overigens niet zo dat de benzineauto ineens goedkoper wordt. De BPM voor auto’s met een verbrandingsmotor blijft gewoon bij de aanschaf. Ook gaan we binnenkort betalen voor de brandstof middels CO2-belasting op brandstof. Die gaan de leveranciers aan de gebruikers doorberekenen. Dit gaat de Nederlandse schatkist zo’n één tot anderhalf miljard euro per jaar op leveren. Dat geld wil het kabinet naar algemene middelen, niet naar verduurzaming van de mobiliteitssector.

Reacties

  • Mark heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Alles wat de overheid verheerlijkt krijgen de burgers spijt van als je er aan meedoet. Electrische auto, zonnepanelen, warmtepomp. Kost een hoop maar levert weinig op. Gewoon doen waar je jezelf het beste bij voelt en wat voor jou financieel het meest gunstige is. Laat je vooral niet dwingen tot iets,je bepaalt alles zelf. Want wie betaald bepaald.

    Reageer
  • MB heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Die mensen wel ja. Die hebben hem via lease van de zaak gehad. Die hebben sowieso heel veel mazzel gehad met lagere bijtelling, korting op aanschaf etc. Als je nu nog een elektrische auto wilt aanschaffen wordt het allemaal een stuk minder interessant.

    Reageer
  • Fritoloog heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Het is en blijft een gezeik met die pvv. Beloftes beloftes. Niemand weet wat er moet gebeuren met de ev auto,s. Ik rijdt gewoon lekker door op stroom . Tank gewoon thuis . Ze bekijken het maar. Nog ff doorbijten . Dit kabinet blijft never nooit lang .

    • Lasgo heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Iemand die met subsidie zo’n auto kan betalen heeft geld zat. Dus waarom niet de volle mep aan wegenbelasting betalen? Zo’n auto weegt een stuk zwaarder en ‘sloopt’ de weg dus meer dan een auto op fossiele brandstof.
      Dus nu niet klagen, als je elektrisch kunt rijden heb je ook geld zat om de wegenbelasting te betalen!

      • Tevreden particuliere EV rijder heeft op 17 september 2024 geschreven:

        Waarom op deze wijze reageren op EV rijders.
        Er zijn voldoende mensen die zo’n auto hebben gekocht met een bepaalde overtuiging en wie bent u om te bepalen of diegene genoeg geld heeft.
        Ik ben absoluut niet tegen het betalen van wegenbelasting en vind het niet meer dan logisch, maar waarom voor BEV’s geen apart tarief er is immers ook al een tarief voor benzine, diesel en gas.
        Mmm wegenbelasting naar gebruik van het wegennet immers hoe meer kilometers hoe meer gebruik je maakt van het wegennet.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 17 september 2024 geschreven:

    Dat wordt 73 euro per maand voor de meeste model 3 auto’s uit 2019 en uiteindelijk dus 108 euro per maand in 2030.

    Is ook terecht, die hebben immers al 12x5x108 = +/- 6.500 euro korting gehad op de wegenbelasting

    • Lasgo heeft op 17 september 2024 geschreven:

      Kijk, u vat het sportief op. Niet meer dan normaal. Zelfs met subsidie kan ik mij nog geen elektrische auto veroorloven. Dus dit soort auto’s is eigenlijk weggelegd voor mensen met geld. Dus waarom dan ook niet gewoon wegenbelasting betalen met die zware voertuigen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)