Auto’s zijn gemaakt om te rijden, niet om stil te staan. Dus files zijn uit den bozen. Vooral door de economische crisis en minder slechte weersomstandigheden is de filezwaarte (lengte x duur) in 2009 met veertien procent afgenomen.
De winst is het grootst in de ochtendspits (19 procent), terwijl de avondspits ook met vijftien procent minder files een flink aandeel hierin had. Overdag daalde de filezwaarte met acht procent. Daarentegen stonden we in het weekend met z’n allen vaker en langer vast.
De A2 tussen Breukelen en Utrecht zorgt vanwege de werkzaamheden voor meer vertraging en hetzelfde geldt voor de A50 tussen Arnhem en Nijmegen. 2009 begon op de eerste werkdag meteen goed met extreem lange files in het zuiden van het land door slecht weer. En dat werd in het hele land op donderdag 17 december herhaalt vanwege de grote hoeveelheid sneeuw.
De ANWB, die deze cijfers bekend heeft gemaakt, verwacht de komende maanden geen toename in filezwaarte, maar het grote aantal aangekondigde wegwerkzaamheden zullen wel een duit in het zakje doen.
De file top 10 van 2009:
1
|
A2 Utrecht->Den Bosch
|
Waardenburg-Kerkdriel
|
2
|
A2 Amsterdam->Utrecht
|
Breukelen-Utrecht
|
3
|
A4 Amsterdam->Den Haag
|
Roelofarendsveen-Hoogmade
|
4
|
A50 Arnhem->Eindhoven
|
knp.Grijsoord-knp.Ewijk
|
5
|
A13 Den Haag->Rotterdam
|
Delft-Berkel en Rodenrijs
|
6
|
A27 Utrecht->Breda
|
knp.Everdingen-knp.Gorinchem
|
7
|
A10 Ring Amsterdam->Zaanstad
|
Coentunnel
|
8
|
A1 Amsterdam->Amersfoort
|
Eembrugge-knp.Hoevelaken
|
9
|
A12 Utrecht->Arnhem
|
knp.Lunetten-Bunnik
|
10
|
A9 Amstelveen->Alkmaar
|
knp.Raasdorp-knp.Velsen
|
Reacties