Over de geschiedenis van de DeLorean Motor Company (DMC) is al genoeg gezegd en geschreven. En wie kent niet de DMC-12, die als tijdmachine met vleugeldeuren legendarisch werd in de Back to the Future films?

Wat je misschien niet weet, is dat John DeLorean grootse plannen had met die DMC-12. De auto moest niet alleen uit roestvrij staal worden opgetrokken – en dat gebeurde ook – maar zou onder de motorkap ook een Wankelmotor moeten krijgen – en dat gebeurde niet. In plaats daarvan moest de auto het stellen met een mede door Renault en Citroën ontwikkelde V6 met maar 130 pk. Dat maakte de auto bij voorbaat kansloos in de concurrentiestrijd met andere sportauto’s van begin jaren ’80.

Maar een paar Amerikaanse techneuten heeft dit niet op zich laten zitten. Om de idealen van de geestelijk vader van de DMC-12 alsnog te verwezenlijken, werd de slappe V6 van Franse makelij vervangen door een tweeliter Wankelmotor van een bijna twintig jaar oude Mazda. En die is dus wel goed voor 300 pk. Omdat de standaard versnellingsbak dat niet aan zou kunnen, heeft deze plaatsgemaakt voor een handgeschakelde zesbak mét sperdifferentieel, afkomstig van een Porsche 911 Carrera uit 1995.

Knap stukje sleutelwerk. Vooral als je weet dat de auto na de transplantatie in 4,5 seconden naar 100 km/u snelt. Precies zoals John Z. DeLorean het had bedoeld. Had ‘ie het destijds standaard gehad, dan was de ranking op onze snelste 100 auto’s ooit ook veel beter geweest. Maar dat is achteraf praat…

Reacties