(advertorial)
Als je ooit nog een interessante discussie over nature vs nurture wilt aanslingeren: worden mensen geboren als autoliefhebbers of is dat het resultaat van een geslaagde opvoeding? Wij weten het antwoord wel: mensen zijn van nature autoliefhebbers. Zet maar eens een ontevreden baby in een auto en ga een stukje rijden. Je zult zien dat het kleine mensje vrijwel direct tot rust komt. En dat is bij volwassen autoliefhebbers net zo: er is weinig wat een goede autorit niet kan oplossen.
Het liefst zet je daarom het autostoeltje zo snel mogelijk naar voren gericht: zo kun je oogcontact maken met je favoriete mensje tijdens de rit. Dat is goed voor de ontwikkeling, en zo ben je écht samen onderweg. En het passagiertje krijgt meer mee van het autorijden. Alleen was het tot nu toe zo dat het veel veiliger was om een autostoel tegen de rijrichting in te monteren. De naar achteren gerichte positie is optimaal omdat de energie van een frontale botsing gelijkmatig over het grote oppervlak van de stoel wordt verdeeld en de kwetsbare delen van het lichaam van het kind beter worden beschermd.
De uitzondering op die regel kwam in november 2021 op de markt met de naar voren gerichte Anoris T i-Size, die airbagtechnologie gebruikt om dezelfde (of betere) bescherming te bieden dan naar achteren gerichte reizen. Soms kunnen zich situaties voordoen waarin peuters moeten worden overgezet naar een naar voren gerichte autostoel, bijvoorbeeld als een nieuwe auto kleiner is of slechts twee deuren heeft, of als het kind snel reisziek wordt.
Deze stoel – die je vanaf een leeftijd van 15 maanden kunt gebruiken – kun je naar voren richten zonder dat je inlevert op de veiligheid van je kleine. En nu is er de tweede generatie van deze stoel: de Cybex Anoris T2.
De autostoel mét airbag is makkelijk te installeren
Het grote verschil met andere stoelen is de full-body geïntegreerde airbag. Ja, je leest het goed: in de Cybex Anoris T2 i-Size zit een functionele airbag. Dit maakt de stoel 50 procent veiliger dan andere naar voren gerichte stoelen*.
Het grootste voordeel is dat ouders de stoel zeer makkelijk kunnen installeren. Nog een groot voordeel is dat er geen gordel is, dus je kleintje zit comfortabeler. Ook weer zonder dat het ten koste gaat van de veiligheid, want het schokschild houdt je passagiertje op zijn plek. Net als een zespuntsgordel in een raceauto bedekken het schokschild en de airbag een groot deel van het lichaam.
Al enthousiast geworden? Bekijk dan de Anoris T2 op de website van Cybex of in de Cybex Flagshipstore in Amsterdam.
Hoe ver Cybex gaat in veiligheid? Het bedrijf heeft eigen crashtestfaciliteiten met als enige doel om autostoelen te testen. In 2005 werd Cybex opgericht met de visie om de beste en vooral veiligste autostoelen ter wereld te maken, maar wel met een modern design en slimme technologieën. Het idee is dat veiligheid geen luxe is die maar voor een select gezelschap mag zijn. Met dit duidelijke doel en een unieke focus op design, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid werd Cybex al snel marktleider. De fabrikant won 500 awards, veel voor veiligheid en design van organisaties als Red Dot en ADAC.
Door de ISOFIX-aansluitingen kun je de Anoris T2 op elk i-Size-platform installeren. De Veiligheidsassistent met indicator laat zien of alles goed bevestigd zit – inclusief het schokschild van de kleine. Op warme dagen wordt de luchtventilatie rondom verbeterd door innovatief gaas dat zes keer beter ademt dan normale autostoelstoffen, terwijl een uitschuifbaar zonnescherm voor schaduw zorgt. Oh, en omdat Cybex snapt hoe je een goede autorit compleet maakt, is er een optie voor een bekerhouder.
De Anoris T2 is geschikt voor kinderen van 15 maanden tot ongeveer 7 jaar oud (76 tot 125 centimeter lang). Ook zo enthousiast geworden? Dan kun je de stoel en andere producten van Cybex bekijken in de Cybex Flagshipstore in Amsterdam. Hier helpen ze je ook graag met advies op maat en gespecialiseerde kennis over het veilig vervoeren van je kindje. Of bekijk dan de Anoris T2 op de website van Cybex.
* In vergelijking met een autostoel met voorwaarts gericht harnas bij een frontale botsing. Resultaten van interne tests volgens de ADAC-criteria voor frontale botsingen uit 2021.