(advertorial)

De nogal avontuurlijk in­gestelde Amerikaanse Lexie Alford, beter bekend onder de nauwelijks minder aansprekende naam Lexie Limitless, reed de wereld rond in een elektrische auto in slechts zeven maanden. Zes continenten, 27 landen en dik 30.000 kilometer, puur en alleen op stroom: geen geringe prestatie.

Lexie bereikte eind maart de finish, begeleid door een indrukwekkend konvooi van iconische Fords. Van de originele T-Ford waarmee het hele idee begon, tot de legendarische GT40, filmheld Mustang Bullitt en rallyheld RS200 – één voor één sloten ze gedu­rende de laatste kilometers van de reis aan om eer te bewijzen aan de bijzon­dere prestatie van Lexie en haar elek­trische Ford Explorer.

Ford Explorer Electric zoutmeer

In Europa is het vinden van een laad­paal steeds minder moeilijk, maar in de Chileense Atacama-woestijn, Afri­kaanse savanne of Australische bin­nenlanden ligt dat net even anders. Nu zou het simpel zijn geweest om ge­woon een dieselaggregaat achter haar aan te sturen, maar dat was nadrukke­lijk niet de bedoeling: er mocht geen druppel fossiele brandstof aan te pas komen. Dat levert een hele serie unieke problemen op, met al even unieke oplossingen.

Een laadsessie van bijna 2 dagen

‘De langste laadsessie die we heb­ben gehad, duurde 45 uur’, zegt Lexie. ‘Gelukkig was er altijd wel wat te doen. We hebben gelijktijdig een documen­taire over de reis gemaakt, mijn socialmediakanalen moesten up-to-date worden gehouden, en verder zijn er al­tijd podcasts en boeken. En ach, als één laadpaal zich net aan de rand van het Krugerpark-wildreservaat in Zuid-Afrika blijkt te bevinden, is het geen straf om de laadtijd te doden met het spotten van cheeta’s. Nee, ik heb me geen moment verveeld.’

‘Het uitdagende maar ook juist leu­ke aan een reis als deze is dat je niet, zoals zo vaak, van het ene toeristische hoogtepunt naar het andere reist, maar gebonden bent aan laadmogelijkhe­den. Daardoor sta je opeens in een klein dorpje waar iemand de stekker uit z’n wasmachine trekt om mij even te laten laden. Of in Argentinië, waar een heel dorp uitliep met allerlei eten en drinken om ons te verwelkomen.’

Ford Explorer Electric wereldreis

Eén ding was echter duidelijk: aan de auto heeft het niet gelegen. De nieu­we Ford Explorer is gebouwd voor avontuur, heeft een Amerikaanse naam en uitstraling, maar is exclusief voor Europa ontworpen (onder de be­zielende leiding van, even wat chauvinisme, de Nederlandse Design Director Amko Leenarts). Hij is voor­zien van oerdegelijke Duitse techniek en wordt gebouwd in de Duitse Ford-fabriek in Keulen.

Praktisch én plezierig

De Explorer bleek tijdens de wereld­reis zijn naam alle eer aan te doen. De volledig elektrische auto heeft, afhan­kelijk van de uitvoering, een bereik van 602 kilometer. En als Lexie daar­mee de hele aardbol rond kan komen, moet de gemiddelde Nederlander er toch ook mee uit de voeten kunnen. Mocht de nood toch aan de man ko­men, dan is de Explorer in staat tot ra­zendsnelle laadtijden: in slechts 26 minuten is ie voor 80 procent vol.

Ford Explorer Electric sneeuw

En nu we het toch over razendsnel hebben: de topversie van de Explorer heeft de beschikking over niet minder dan 340 pk. Daarmee is hij in staat een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u af te leggen in slechts 5,3 seconden. De prijzen van de nieuwe Ford Explorer beginnen bij 41.450 euro. Je zou hem eigenlijk even moeten proberen. Niet alleen omdat het kan, maar omdat je nu ook weet wát hij kan.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de nieuwe Explorer op de website van Ford

Van alle gemakken voorzien

De Ford-dealer zal nu met alle plezier je bestelling noteren; de levering start vanaf september dit jaar. De keuze is lekker overzichtelijk: er zijn twee uitrustingsniveaus, de ene heet sim­pelweg ‘Explorer’ en de ander Premium. Qua techniek zijn er drie keuzes. Het begint met een 52 kWh groot accupakket (dat is de netto capaciteit), achterwielaandrijving en 170 pk. De precieze actieradius van die versie is nog niet bekend.

Dan is er de Extended Range: een achterwielaandrijver, die 286 pk en een batterij van 77 kWh heeft. Daar­mee kun je de eerder vermelde 602 ki­lometer ver komen. De topper van het gamma is de versie met vierwielaan­drijving, die een iets grotere accu van 79 kWh en een bereik van 566 kilome­ter heeft.

Ford Explorer Electric interieur stuur

De laatste twee kunnen in respectievelijk 28 en 26 minuten van een tien naar tachtig procent volle accu laden. Een bijzonder welkom feit is ook dat drie uitvoeringen in aan­merking komen voor een overheidssubsidie van 2.950 euro – ook de Ex­tended Range RWD met zijn bereik van dik 600 kilometer.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk de nieuwe Explorer op de website van Ford