(advertorial)
Hoe krijg je een autoliefhebber in een plug-in hybride? Deur open, autoliefhebber erin, deur dicht. Nee, geintje. Het goede antwoord is: door die hybride extreem cool te maken met unieke technologie. De Mazda MX-30 was al een unieke verschijning door het Japanse vakmanschap en de freestyle-deuren, maar nu krijgt deze elektrische auto ook nog eens een unieke rotatiemotor mee voor meer actieradius.
De Mazda MX-30 R-EV kun je aan de stekker opladen voor een volledig elektrische actieradius van 85 kilometer. De meeste bestuurders zullen dus zonder benzine te verbruiken naar hun werk en terug kunnen rijden. Wanneer de accu leeg begint te raken, laadt een de benzinemotor de batterij bij. Het principe van zo’n plug-in hybride ken je misschien wel, maar de motor van deze Mazda is uniek.
De MX-30 R-EV (die ‘R’ staat dus voor ‘Rotatie’) heeft een zogenoemde rotatiemotor. Deze werkt niet met zuigers, maar met een driehoekige rotor. Omdat deze rotor niet op en neer beweegt, maar ronddraait, loopt de motor vrijwel zonder trillingen. Ook is de motor compact, licht en beresterk voor zijn formaat. Allemaal dingen die je wilt bij een efficiënte PHEV.
De unieke rotatiemotor in de MX-30 R-EV
Naast laden via de benzinemotor kun je er natuurlijk ook voor kiezen om je MX-30 R-EV aan de laadpaal te hangen. Hij is zo weer opgeladen: met een 3-fase 11-kW aansluiting gaat hij binnen een uur van 20 naar 80 procent, en via snelladen (wat uniek is op een PHEV) zelfs binnen 30 minuten van 20 naar 80 procent.
Je zult merken dat je – als je dat wilt – de meeste kilometers in Nederland gemakkelijk elektrisch kunt rijden. Maar wil je dan wel een keer iets verder, zorgt de benzinemotor met hetzelfde gemak ervoor dat je zo naar zon in Zuid-Frankrijk of pistes in Oostenrijk rijdt zonder lang aan de laadpaal te hoeven staan. Ideaal!
Over liefhebbers gesproken: die zullen als een blok vallen voor de wegligging van de MX-30. Dankzij Electric G-Vectoring Control Plus genieten ze van een nauwkeurige en responsieve besturing, terwijl de gewichtsverdeling tussen voor en achter ze in bochten verzekert van een consistent weggedrag. Daarnaast zal het stoere, minimalistische en duurzame interieur ze over de streep trekken.
Meer weten over de Mazda MX-30 R-EV en zijn unieke techniek? Bekijk de website van Mazda.