(advertorial)
Als je nu een paar jaar terug in de tijd zou gaan (tip: koop gelijk een zwikje aandelen Tesla) en naast jezelf in de auto zou gaan zitten in het eerste jaar dat je je rijbewijs had, hoe zou je je eigen rijvaardigheid beoordelen? Waarschijnlijk een stuk minder goed dan nu. Hetzelfde geldt voor zelfrijdende auto’s: een deel kun je het systeem aanleren, maar de rest moet uit eigen ervaring komen. Hier zijn autofabrikanten zoals Tesla druk mee bezig, zodat jij over een paar jaar niet meer zelf hoeft te rijden.
Alle Tesla’s bij elkaar (en dat zijn er in Nederland al heel wat) rijden miljarden kilometers per jaar en verzamelen zo een gigantische schat aan data. Wanneer een bestuurder ingrijpt of als de Tesla merkt dat er iets geks gebeurt, dan wordt de data van deze gebeurtenis opgestuurd en geanalyseerd. Met deze data kan Tesla’s Full Self Driving-systeem (de grote broer van Autopilot) steeds beter situaties inschatten en zelfs voorspellen wat andere weggebruikers doen, zoals jij ook anticipeert op andere bestuurders.
Dit systeem werkt iets te goed
Net als een succesvolle datingapp, heeft deze methode last van z’n eigen succes (immers: als iedereen gelukkig is, hoeft niemand de app meer). Hoe meer het aantal fouten afneemt, hoe lastiger het wordt om fouten te analyseren. Het doorvoeren van verbeteringen wordt steeds lastiger naarmate het systeem verbetert. Een luxeprobleem, want het systeem wordt dus beter en beter. Op het moment dat Tesla’s FSD hier gebruikt mag worden, is hij dus al een stuk slimmer dan nu.
Wat een Tesla ziet
Bijzonder ook is hoe Tesla’s alle data verzamelen. Testvoertuigen van andere merken én inmiddels ook diverse nieuwkomers op de Nederlandse markt zijn voorzien van grote bulten met sensoren. Tesla gebruikt alleen acht camera’s met een groot gezichtsveld, die je eigenlijk nauwelijks ziet zitten. Door alle data slim te combineren, heeft Tesla’s Full Self Driving-systeem genoeg aan deze hardware.
Wanneer rijden auto’s zelf?
Maar wanneer mogen we dan met de handen van het stuur? Momenteel is het wettelijk nog niet toegestaan om auto’s volledig zelfstandig te laten rijden. Bovendien hebben Tesla’s in Nederland op dit moment alleen Autopilot. Dit noemen ze ook wel een L2-systeem. Bij L2 of Level 2 kan de auto zelfstandig remmen en optrekken met supervisie van de bestuurder.
Onder L1 vallen de absolute basiszaken als ABS, ESP en cruisecontrol. Bij L3 wordt het al een stuk zelfstandiger. In makkelijke situaties, bijvoorbeeld op de snelweg, zou de bestuurder zonder handen kunnen rijden. Bij L4 kan de auto in principe alles zelf, behalve onder de uitdagendste omstandigheden zoals noodweer. Bij L5 kan het stuur verdwijnen en doet de auto altijd alles zelf.
Niet alleen de techniek moet klaar zijn voor autonoom rijdende auto’s, ook de wetgeving. Hier zijn heel wat partijen mee gemoeid. De wetgeving ligt bij de UNECE (United Nations Economic Commision for Europe) en nog specifieker het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations. En dáár weer binnen vind je de Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles. Hoewel het een World Forum is, heeft Amerika besloten niet deze regels over te nemen.
Vanaf januari 2023 mogen landen in Europa een wetgeving overnemen waarbij L3 legaal wordt, vanaf dat moment zou je Tesla’s Full Self Driving in Europa kunnen gebruiken. Hierbij mogen auto’s in principe tot 130 km/u zelfstandig rijden, maar de bestuurder moet wel altijd aanwezig zijn om in te grijpen. Er zijn plannen in de maak voor de L4- en L5-niveau’s, al is hier nog geen concrete planning voor bekend. Stapje voor stapje komt autonoom rijden dus dichterbij.