(advertorial)

Wanneer je een SUV aanschaft van meer dan 5 meter lang, zul je daar bepaalde verwachtingen bij hebben. Bijvoorbeeld op het vlak van luxe en bewegingsvrijheid in het interieur. Je zoekt wellicht een bepaald voorkomen – iets dat krachtig en sprekend is, maar niet pompeus. En je mag ervan uitgaan dat het met de technologie aan boord wel snor zit bij een auto uit deze klasse. De NIO EL8 biedt dat allemaal – en nog heel wat meer ook.

De lange wielbasis van 3.070 millimeter maakt dat hij zes personen (twee per zitrij) in alle rust en comfort kan vervoeren. Afhankelijk van de uitvoering vind je op de tweede zitrij ofwel doorloopruimte tussen de stoelen, ofwel een fraaie middenconsole met koelkast. Die kan, als je dat wilt, ook zelfs dingen tot +50 graden opwarmen. De koelkast zit overigens standaard in de EL8 Executive, waarin inzittenden op de eerste en tweede zitrij, terwijl ze van een koud of warm drankje genieten, zichzelf ook nog eens kunnen trakteren op een ontspannende Hot Stone-massage.

NIO EL8 2024 advertorial: interieur stoelen lay-out

Het indrukwekkende design van de NIO EL8

Vanbuiten vallen meteen de NIO-designelementen op die de auto’s van het merk hun herkenbare hightech uitstraling geven: de Double Dash-koplampen, het X-Bar front en de illumiBlade-achterlichten vallen perfect samen met de solide vormgeving van de carrosserie. Kijk eens naar de rechte schouderlijn die zich uitstrekt over de gehele lengte, of de ramen die strak op de carrosserie aansluiten. De verborgen ruitenwissers, ‘onzichtbare’ dakrails en het naadloos geïntegreerde camerasysteem maken de heldere en efficiënte look van de EL8 helemaal af.

Maar hoe fraai de buiten- en binnenzijde ook zijn, de indrukwekkendste kenmerken van NIO’s vlaggenschip vind je onderhuids. Neem bijvoorbeeld de aandrijving, uiteraard op alle vier de wielen. Een permanente-magneet SIC-motor (180 kW) op de vooras en een inductiemotor (300 kW) op de achteras zorgen samen voor een systeemkoppel van 850 Nm, wat desgewenst resulteert in acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden. Een specificatie waar menig sportauto jaloers op is – en dat met plek voor zes. Daarnaast biedt de EL8 bijzonder veel comfort door speciale luchtvering met dubbele kamers, waarmee je haast onmerkbaar over de weg zweeft.

NIO EL8 2024 advertorial: bij Power Swap Station batterijwissel BaaS

Snel weer op weg met NIO Power Swap Stations

Zoals iedere NIO kan ook de EL8 zijn batterij laten omwisselen bij de NIO Power Swap Stations, waarvan er nu 60 operationeel zijn in Europa. Dus wintersporten of een zonvakantie in Europa is net zo makkelijk, en snel ook, als met een reguliere brandstofauto. De EL8 wordt naar keuze geleverd met een 75-kWh of een 100-kWh accu; in het geval van de laatste bedraagt de opgegeven actieradius 510 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Vervolgens kun je, mits je gebruikmaakt van BaaS-accuhuur (Battery-as-a-Service), je accu in slechts 3 minuten laten omwisselen voor een tot 90 procent geladen exemplaar. Dat is nog eens praktisch.

Wie een EL8 bestelt, kiest uit vijf stijlvolle exterieuruitvoeringen, drie interieuruitvoeringen en twee verschillende formaten gesmede velgen (van 21 of 22 inch). Ga je voor de versie van de EL8 met doorloop tussen de stoelen, maar ben je wél gesteld op het stoelcomfort van de EL8 Executive, dan kun je nog kiezen voor het Premium Comfortpakket. Dat omvat Hot Stone-massagefunctie op de eerste en tweede zitrij, geventileerde stoelen op de tweede zitrij en verwarmbare stoelen op de derde zitrij.

NIO EL8 2024 advertorial: 3/4 achter rijdend

De NIO EL8 overtreft je verwachtingen

Je ziet: de NIO EL8 laat geen mogelijkheid onbenut om zijn inzittenden te verwennen en in volmaakt comfort van A naar B te verplaatsen. Inclusief het wisselen van de batterij door heel Europa. Zeker, bij een SUV als deze mag je bepaalde verwachtingen hebben. Maar is het niet nog veel fijner als die verwachtingen worden overtroffen?

Kijk nu op nio.io voor meer informatie en om een proefrit te boeken – met de EL8 of een van de vier andere NIO-modellen.