
(advertorial)
Veel mensen kopen het liefst een auto die ‘geschikt is voor Nederland’ maar misschien niet per se ‘geschikt voor Nederlanders’. Wat als we je nou eens zouden vertellen dat deze Ram 1500 het allebei is. Met bijna zes meter aan lengte heb je meer dan genoeg beenruimte voor vijf passagiers van gezond Nederlands formaat, achterin kun je werkelijk alles kwijt. En hij is geschikt voor Nederland, want ook in 2025 rij je hem tegen een aantrekkelijk belastingtarief.
Laten we de spreekwoordelijke olifant in de kamer aanspreken: hij is inderdaad wat groot voor de Nederlandse parkeervakken. Deze pick-up is net zo lang als een Rolls-Royce Phantom met lange wielbasis. Toch is parkeren nooit een probleem dankzij de 360-graden camera, maar je prakt hem niet makkelijk in het laatste vakje. We reden een week in de Ram 1500 en hebben eigenlijk nooit echt problemen ervaren – soms moesten we tien meter verderop parkeren.
Waarom is de Ram 1500 in 2025 fiscaal nog zo aantrekkelijk?
Dit is heel simpel: er is nog een grote voorraad modellen met bouwjaar 2024. Voor deze exemplaren gelden nog de regels van 2024. Dit betekent dus dat je de Ram 1500 op grijs kenteken kunt krijgen zonder BPM en BTW. Dit scheelt eventjes 20.000 euro. Let wel: dit is dus alleen voor ondernemers. Particulieren die dezelfde beenruimte willen hebben en weinig BPM willen betalen, moeten het zoeken in de hoek van een elektrische BMW 7-serie.
De nieuwe zes-in-lijn met 540 pk
Het onderstel is bovendien instelbaar, dus je kunt kiezen tussen comfortabel deinen of voor wat meer sportiviteit. Zo langzaam als een dieselbusje is dit ding bovendien ook niet: met 540 pk uit de nieuwe zes-in-lijn Hurricane-motor verbaas je al je collega’s. Je mag het overdreven noemen, maar waarom zou je werk en plezier niet combineren? Deze motor is zuiniger én krachtiger dan de uitgaande V8-motor. En hij klinkt ook niet verkeerd, maak je daar maar geen zorgen over.
Als ondernemer heb je dus een extreem goede deal te pakken, al helemaal als je kijkt naar de strekkende meter. Maar dat niet alleen: de RHO die wij reden heeft alle luxes van massagestoelen, een scherm voor de bijrijder en een dik audiosysteem. Dankzij het verhoogde onderstel met TRX-dempers waan je je (en het spijt ons voor dit cliché) de koning van de weg. Je kijkt bijna letterlijk bij de buren over de schutting.
Zo’n Ram 1500 wordt gewoon origineel in Nederland geleverd
De pick-ups hebben dan wel een grijs kenteken, maar het is geen zogenoemde grijze import. Klintberg & Way Automotive (misschien ken je ze als KWA) is officiële dealer van Ram en levert ze met een fabrieksgarantie van 2 tot 5 jaar of 100.000 kilometer. Hoe kan je het onderscheiden? De EU variant heeft geïntegreerde mistlampen in de achterbumper en achterruit verwarming. Heeft de auto dit niet? Dan is het grijze import zonder garantie