(advertorial)

Vorig jaar was de bestverkochte auto ter wereld een vol-elektrische crossover. Dat had je een paar jaar geleden niet kunnen denken, toch? Het autolandschap verandert razendsnel en je moet als autobouwer van goeden huize komen om het bij te kunnen benen, laat staan om toonaangevend te zijn.

Het is een hele opgave voor een merk als XPENG: jong, ambitieus en pas net bezig om in Europa voet aan de grond te krijgen. Zo’n positie kan echter ook in je voordeel werken. Je hoeft je immers niet los te worstelen van een bepaald imago uit het verleden. Je bent nieuw, komt binnen en hoeft ‘alleen maar’ een goede eerste indruk te maken.

De XPENG G6: toewijding en kennis

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch kreeg XPENG het al meteen voor elkaar met de eerste modellen die ze op de Nederlandse markt brachten: de P7 sedan en G9 SUV. Beide vielen op door onderscheidend design, vooruitstrevende techniek en prima rijeigenschappen – en dat voor een bedrijf dat pas sinds 2014 auto’s maakt. Het zegt iets over de toewijding van XPENG en de kennis die ze bij het merk in huis hebben.

Dit alles komt nu des te meer tot uiting in hun nieuwste model, de G6. Voortbordurend op de styling van de eerdere modellen staat hier een moderne, haast futuristisch ogende crossover met een aanzienlijke road presence. Hij richt zijn pijlen op het D-segment – inderdaad, precies waar die ene bestseller opereert – en brengt bergen technologie mee om zijn aspiraties daar waar te maken.

Vooraanstaande techniek

De XPENG G6 rust op een 800-volt architectuur, wat betekent dat hij in staat is om razendsnel te laden: met tot 280 kW. Dat staat gelijk aan een toegenomen acculading van 10 naar 80 procent in slechts 20 minuten. Hij is te krijgen met één of twee elektromotoren en twee accuformaten: 66 kWh en 87,5 kWh. Met de laatste in combinatie met enkel achterwielaandrijving zou je volgens de WLTP-meting zomaar 570 kilometer ver moeten kunnen komen.

De vermogens van de G6 lopen op van 190 kW/258 pk (RWD Standard Range) via 210 kW/286 pk (RWD Long Range) tot 350 kW/476 pk (AWD Performance). In dat laatste geval kun je wel raden dat er de nodige asfaltverschroeiende prestaties bij komen kijken: van 0 naar 100 km/u gaat deze uitvoering in slechts 4 seconden. Alle versies van de XPENG G6 hebben een top van 200 km/u.

Maar kom, niet alles draait om snelheid. Ook noemenswaardig: er zijn, buiten de keuze voor aandrijflijn, accu en kleur, geen opties. Nou ja, eentje: een trekhaak. Voor de rest is alles standaard, van twee fraaie displays (10,2 en 14,96 inch) en een 960-watt audiosysteem met achttien speakers tot een groot panoramadak, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen met leatherette-bekleding, 20-inch velgen met Michelin-banden en vele XPILOT-rijhulpsystemen. Dat niet alleen: de G6 heeft een wielbasis van 2,89 meter, waardoor je behalve voorin ook achterin prinsheerlijk zit. Zelfs als lange Europeaan.

De XPENG G6 is er al vanaf 42.990 euro

Wie na dit alles warm begint te lopen voor de G6, is vast benieuwd naar de prijzen. Welnu, de nieuwste XPENG is er vanaf 42.990 euro voor de RWD Standard Range. Dit betekent dat deze uitvoering – zelfs met trekhaak en metallic lak – binnen de grenzen van de SEPP-subsidie valt. De prijzen van de RWD Long Range en de AWD Performance volgen later.

Vanaf 1 mei is de G6 te bestellen. Eerst proefzitten, -aanraken en -rijden? Vanaf de zomer vind je de G6 bij de Nederlandse XPENG Stores in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht (Breukelen).