Zeven dingen die je moet weten over winterbanden

We hebben alweer een tijdje geleden afscheid moeten nemen van de zomer. En dus zul je ook maatregelen moeten nemen voor je auto. Een dikke jas voor jou - winterbanden voor hem. En nee, dat is niet overdreven. Integendeel!

Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Op wintersport? Dit moet je weten
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Op wintersport? Dit moet je weten
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein
Winterbanden Vredestein

Winter? Dat was vroeger, toch?

Oké, wij kunnen ons de laatste witte kerst ook niet meer herinneren, maar een winter is meer dan alleen maar sneeuw. Kou, aanvriezende regen, ijzel en meer van dat soort ellende: het is zo Nederlands als het maar kan. En zolang hier geen palmbomen en kamelen groeien, blijft dat nog wel even zo.

Voor een beetje kou hoef ik toch niet meteen aan de winterbanden?

Jawel. Het hoeft namelijk niet eens te vriezen voor je het verschil tussen winter- en zomerbanden al echt gaat merken. De grens ligt al bij 7 graden celsius. Daaronder gaan zomerbanden serieus minder goed presteren en leveren winterbanden juist veel meer grip op. 7 graden celsius – dat is het nu al. Soms.

Winterbanden zijn toch niet verplicht?

Bij ons niet, nee. Maar in Duitsland en alle wintersportlanden wel. Althans: als je op zomerbanden een ongeluk krijgt, ben jij per definitie schuldig, omdat je er niet ‘alles aan gedaan hebt om een ongeluk te voorkomen’.

Waar zit hem het verschil dan in?

Allereerst in het rubber: op winterbanden is dat zachter, waardoor ze minder last van kou hebben. Zomerbanden worden ‘harder’ als het koud is, wat je niet moet hebben als de ondergrond toch al minder grip biedt. Ook het profiel en de lamellen zijn heel anders dan die van zomerbanden: veel meer gericht op grip en de afvoer van natte narigheid.

Wat levert dat op?

Veel meer grip, dus. Wel eens geremd als het gesneeuwd had? En dat er dan zo goed als niets gebeurde? Doodeng, nietwaar? Dat is bij winterbanden wel even anders. Simpel voorbeeld: ga bij 50 km/u vol in de remmen op een besneeuwde weg, en je staat op winterbanden na 25 meter stil. Raad eens hoe veel meter je met zomerbanden nodig hebt? Nou? Fout. 53 meter. Meer dan het dubbele dus! Toch fijn, zeker als er 30 meter na je rempunt een boom, muur of voorligger blijkt te staan.

Zijn die winterbanden niet vreselijk duur?

Valt mee hoor. En je moet het zo zien: het is een investering die dubbel geld oplevert. Ten eerste slijten je zomerbanden niet als er winterbanden onder je auto liggen: die gaan dus langer mee. En veel belangrijker: door de enorme hoeveelheid extra grip rij je veel veiliger rond, wat je een forse hoop blikschade (of veel erger) kan besparen.

Oké. Maar welke winterbanden moet ik dan hebben?

Je kunt ze inmiddels in alle soorten en maten krijgen, dus zelfs voor jouw bolide. Vredestein heeft inmiddels jarenlange ervaring op winterbandengebied en wint er de ene na de andere bandentest mee. De Wintrac xtreme S is een topwinterband die jou en je auto veilig de koude maanden door zal helpen. Hij levert uitmuntende prestaties op glad, koud en nat wegdek, en geeft je alle grip die je juist dan zo hard nodig hebt. Daarbij is hij speciaal ontwikkeld voor de snellere auto’s en zorgt er zodoende voor dat jouw raspaardje altijd optimaal contact met zijn ondergrond houdt. En ze zijn nog mooi ook, want ontworpen door niemand minder dan Giugiaro. Doe jezelf, je auto (en alles wat je kunt tegenkomen als je geen grip meer hebt) een plezier, en laat zo snel mogelijk Vredestein Wintrac xtreme S-banden monteren!


Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken