In de Verenigde Staten en Europa vertonen de autoverkopen nog slechts een marginale groei, maar in andere delen van de wereld is dat duidelijk een ander verhaal.

Er mag dan nogal wat te doen zijn over economische problemen, milieuvervuiling en slinkende olievoorraden, dat weerhoudt de mensheid er niet van om toch massaal achter het stuur te kruipen. Ook in landen als China, Rusland, India slibben de wegen langzaam dicht, en ook in Afrika en Zuid-Amerika is een duidelijke groei waarneembaar in de mobiliteit van mensen.

Een Duits onderzoeksbureau volgt deze ontwikkelingen nauwgezet, en heeft voorspeld dat er rond 2010 ongeveer één miljard auto’s rondrijden op deze aardkloot. En dat is nog lang niet genoeg, want vijf jaar later zal dat aantal naar verwachting met nog eens twintig procent zijn gegroeid.

Zoals gezegd zit die groei vooral in gebieden waar de economie op dit moment langzaam ontluikt. Autofabrikanten ruiken daarom geld en richten zich meer en meer op deze opkomende markten. Nu worden auto’s nog ontwikkeld met de verwende Westerse consument in gedachten, maar dat kan in de toekomst wel eens anders worden. Voorbeelden zijn er al genoeg, zoals Tata of de gele bolletjes waar we eerder deze week over schreven. Ook het feit dat merken als Land Rover en Jaguar in Indiase handen overgaan, is een veeg teken. Het zijn interessante tijden.

Reacties