Waarom zou je een volledig nieuwe EV bouwen met alle uitstoot van dien, als je een gigantisch aanbod gebruikte auto’s hebt? Als je echt duurzaam bezig wilt zijn, dan moet je recyclen. Daarom bedachten we een lijstje met auto’s die prima geconverteerd kunnen worden naar elektriciteit. Maar voordat we dat lijstje met je delen, hier eerst een lijstje met auto’s waar je écht van af moet blijven. Dit zijn 10 auto’s die nooit omgebouwd mogen worden tot EV.
BMW M5 E60
Dit is de generatie BMW M5 met V10-motor. Zelfs geleverd met handbak. En ook als Touring. Maar helaas nooit als Touring mét handbak. Hoe dan ook: die V10 met 507 pk moet in leven gehouden worden. Je trommelvliezen zullen je dankbaar zijn.
Honda S2000
Wie houdt er niet van een 2,0-liter, 240 pk sterke, zich naar 9.000 tpm schreeuwende motor die bovendien aan de – in z’n tijd – beste transmissie ter wereld was gekoppeld? We zouden de term ‘alsof je een geweer doorlaadt’ hier willen gebruiken, maar dan rukt de clichépolitie uit. Niets aan doen dus.
Mazda RX-7
Is de Mazda RX-7 een goede auto vanwege zijn wankelmotor of ondanks zijn wankelmotor?
BMW M3 E46
Ooit eens het geluk gehad dat je in dezelfde tunnel reed als een BMW M3 van de E46-generatie? Zeker als het er eentje was die goed van zich liet horen met een iets minder bescheiden uitlaat, dan weet je waarom deze auto op deze lijst thuishoort. En als we heel eerlijk zijn, eigenlijk elke M3 zonder turbo wel – dus zeker ook de V8.
Elke (oudere) Alfa Romeo met een V6
Kijk er eens naar. Nee, kijk er eens goed naar. Als het gaat om auto’s die normale stervelingen kunnen betalen, hebben die van Alfa Romeo zonder twijfel de mooiste motor om te zien. Er zijn heel wat variaties, maar ze zijn allemaal beeldschoon. Ze klinken ook wel geinig, trouwens.
Ferrari 458 Speciale
Een Ferrari-V8 zonder turbo’s, dat kon vroeger gewoon nog. Voor de Speciale werd de 4,5-liter V8 nog eens extra gemotiveerd om uit te komen op een totaal van 605 pk. De V8 gierde het uit tot 9.000 tpm. Tegenwoordig krijg je een 3,9-liter V8 met twee turbo’s bij Ferrari. Niet dat je die nou moet willen inruilen voor een elektromotor, maar toch.
Mercedes SLS AMG
Eigenlijk van elke Mercedes met de M156-motor moet je met je duurzame handjes afblijven. Dit is de geniaal klinkende 6,2-liter V8 die helaas ook vaak door ongure types iets te luid door stadscentra wordt gereden. De Mercedes SLS AMG had de M159, wat een kleine doorontwikkeling was. De M159 had een dry sump-systeem en lag ook in de nieuwere GT3-raceauto. Overigens bouwde Mercedes zelf wel een handjevol elektrische uitvoeringen van de SLS.
Alle auto’s met een V12
Het mag dan wel een van de onzuinigste motorconfiguraties zijn, er zijn er in totaal zo weinig (en ze rijden nog minder kilometers) dat de uitstoot te verwaarlozen valt. Bovendien is er maar weinig wat beter klinkt dan een V12. Geen uitzonderingen op deze regel, dus.
Alles met een Hellcat-V8
Terwijl alle automerken netjes aan het kijken waren voor manieren om te downsizen, waren ze bij Dodge eigenlijk alleen maar bezig met een vraag: ‘Past hier dan ook een Hellcat-V8 in?’ Niet alleen de Dodge Challenger en Charger kregen de 6,2-liter V8, maar ook de Dodge Durango, de Jeep Cherokee en de Ram TRX. Helaas lijken deze tijden snel voorbij te zijn, ook bij Dodge.
Porsche 911 GT3 (van elke generatie)
Het is maar een 4,0-liter zescilinder, maar deze boxermotor weet het te presteren om 500 pk te produceren zónder turbo’s. Sowieso lijkt het ons dat er niemand gek genoeg is om deze motor uit een Porsche te halen, maar we zeggen het voor de zekerheid toch maar.
MennQ heeft op 28 juli 2022 geschreven:
Volledig mee eens