Ah, een E39. De beste zakensedan ooit, of niet soms?

Je kunt inderdaad wat stevige discussies verwachten als je het daar niet mee eens bent. Ook met ons. Voorbeeld: in 1995 werd hij bij ons Britse moedermagazine Auto van het Jaar, en toen ze daar onlangs drie decennia TG Magazine vierden met het bij elkaar brengen van alle 30 winnaars, omschreef Chris Harris hem als ‘de meest complete auto die ik ooit heb gereden’. En koos hem als zijn favoriet, midden in een zee van Ferrari’s, snelle Fords en, eh… een Multipla. Goed, vind ervan wat je wilt…

Vanwaar al die opwinding?

Hij werd geboren in 1995 en was de vierde generatie van de 5-serie. Belangrijker was dat de E39 een hattrick scoorde: hij was mooi om te zien, top om te rijden en uitstekend om in vervoerd te worden. Hij was er met een reeks aan zes-in-lijn- en V8-benzinemotoren en een handvol diesels. De vroege 535i van Josh die we hier hebben, heeft een 3,5-liter V8 die 235 pk en 320 Nm levert, goed voor 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden en een top van dik 200 km/u. Hij lachte elke andere zakensedan in z’n gezicht uit.

  • BMW 535i (1998) rijdend schuin voor
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 535i (1998) rijdend schuin achter
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 535i (1998) motor
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 535i (1998) ongepolijste koplamp
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 535i (1998) achterlicht en badge
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 535i (1998) rijdend schuin voor
  • BMW 535i (1998) rijdend schuin achter
  • BMW 535i (1998) motor
  • BMW 535i (1998) ongepolijste koplamp
  • BMW 535i (1998) achterlicht en badge

Bij welke generatie zitten we nu, eigenlijk?

Deze heet G60 en is alweer vier generaties nieuwer dan de E39. En hoewel zijn uiterlijk niet zo aanstootgevend is als dat van sommige andere monstruositeiten die BMW de laatste tijd op ons heeft losgelaten, voelt ie ontegenzeggelijk wat tuttig aan vergeleken met de klasse van de oudere auto.

Onder de motorkap hebben kopers de keuze uit een serie van milde en plug-in hybrides en een vol-elektrische aandrijflijn. Wij hebben de instapper meegenomen, een 520i die een mild-hybride 2,0-liter viercilinder aan boord met vergelijkbare specificaties als deze E39: 208 pk, 330 Nm, 0 naar 100 in 7,5 seconden en een top van 230 km/u.

Voelt de oude ook echt oud aan, in deze tijd?

Stap achter het stuur van een van dit soort auto’s en je begrijpt meteen waarom ze destijds zo werden geprezen. De heerlijke besturing, het gemak en de vaart waarmee je bochten kunt nemen, de soepele manier waarop het vermogen wordt afgeleverd, de manier waarop hij omgaat met minder goed onderhouden wegdek, en zeker de kalmte en beheersing die hij tentoonspreidt als je hem van jetje geeft… Top.

De auto van Josh gaat inmiddels richting de 160.000 kilometer op de teller, maar waar de cabine misschien niet het hightech feest biedt van de huidige 5, voelt hij zelfs naar de hedendaagse normen nog luxueus aan.

Wat kan de nieuwe daartegenover stellen?

Goed, qua stijl kan hij misschien niet tegen de oude op, maar dat maakt hij qua ‘aanwezigheid’ goed. Hij is in elke denkbare richting gegroeid ten opzichte van de E39. Goed, dat geldt eigenlijk voor alles in deze klasse, en deze BMW voelt nog altijd aan als de best rijdende.

  • BMW 520i (2024) rijdend schuin voor
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 520i (2024) rijdend schuin achter
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 520i (2024) motor
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 520i (2024) koplamp
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 520i (2024) achterlicht en badge
    Foto: © TopGear / Jonny Fleetwood
  • BMW 520i (2024) rijdend schuin voor
  • BMW 520i (2024) rijdend schuin achter
  • BMW 520i (2024) motor
  • BMW 520i (2024) koplamp
  • BMW 520i (2024) achterlicht en badge

De elektronische hulpjes weten alle eventualiteiten doeltreffend glad te strijken en maken het weggedrag nog vertrouwenwekkender, zij het misschien net iets minder vergevingsgezind. Oké, hij heeft misschien niet het karakter van de oude – en deze kost inmiddels bijna 70.000 euro. Maar de familietrekken zijn nog altijd duidelijk. Zoals het oude adagium luidt: if it ain’t broke…

Met dank aan Josh Baxter voor het lenen van zijn BMW 535i

Reacties

  • Bernard heeft op 8 augustus 2024 geschreven:

    De tijd dat BMW oogstrelende ontwerpen had, ligt ver achter ons. Persoonlijk vond ik de E28 het meest geslaagd. De E39’s die je nu nog op de weg ziet, zijn vaak uitgeleefd of worden veelal bereden door obscure figuren. Het huidige model vind ik inwisselbaar met auto’s uit Japan, Zuid-Korea en China (grote muil). Ontzettend jammer, hoe goed die technisch ook moge zijn.

    Reageer
  • Milou heeft op 5 augustus 2024 geschreven:

    Voor mij alleen de E39. Ik rijd al ca 25 jr met deze BMW. Ze zijn steeds moeilijker te vinden. Voor die tijd had ik een 3 serie toering. Maar mijn hond werd groter en paste niet meer achterin. Dus gekeken naar een E39. Dat paste beter. Proefrit gemaakt en ik was helemaal om. Nooit meer een andere. De nieuwere versies vindt ik afschuwelijk. Ter info. Ik ben een vrouw(69jr) en als ik in Duitsland op de autobahn rijd is het echt genieten.

    Reageer
  • Honda 33 heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

    De e39 is een tijdloos model erg mooi oud geworden. Ben bang dat we dat van de nieuwe over 25jaar niet kunnen zeggen. Ja het is niet de lelijkste BMW van nu maar kan absoluut niet tippen aan de klasse van de BMW ‘ s van toen. Wat is er toch mis met auto design van nu? Te groot te zwaar te druk en uit verhouding.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)