Het is een angst die de meeste bestuurders wel herkennen: stil komen te staan bij een tolpoortje – en dat je dan achteruit moet terwijl er andere auto’s al staan te wachten. Tegenwoordig weet je wel vrij zeker dat je met een pinpas of creditcard kunt betalen bij tolpoortjes, maar vroeger moest je nog vaak contant geld hebben. En dan ook nog van de lokale valuta. Honda laat nu deze oude angsten herleven in het tijdperk van de digitale betalingen.

Volgens het Amerikaanse Autoblog zijn er ongeveer 2,2 miljoen auto’s van Honda en zustermerk Acura die een probleem kunnen hebben met het start/stop-systeem. Het kan zomaar zijn dat de auto automatisch de motor uitzet, maar dat de motor daarna niet meer aan wil. In sommige gevallen zijn er startkabels nodig voordat de auto weer op eigen kracht wil rijden. Heel vervelend als je bij een verkeerslicht of tolpoortje staat.

Wat is het start/stop-systeem?

Het start/stop-systeem zet bijvoorbeeld als je stilstaat voor het verkeerslicht de motor uit om brandstof te besparen. Bij handgeschakelde auto’s moet je hiervoor vaak de pook uit de versnelling halen en een koppelingspedaal omhoog laten komen. Bij automaten gaat de motor vaak vanzelf uit als je stilstaat. En in dit geval gaat het om auto’s met een automaat en gelukkig alleen om Amerikaanse modellen. De getroffen auto’s hebben een 3,5-liter V6 benzinemotor met een negentraps automaat.

Er is in het verkeer weinig gênanter dan met de auto stil komen te staan als er mensen staan te wachten. Iedereen herkent dit wel van die keer dat je de motor liet afslaan bij een druk stoplicht. Maar als je auto helemaal niet meer start, weet je zeker dat de andere bestuurders bij het passeren allemaal gaan kijken wie er achter het stuur zit. En wie de oorzaak is van deze opstopping. Het enige wat jij kunt doen is je schouders ophalen.

Hoe gênant is het echt?

We hebben het trouwens een keer mogen meemaken dat we bij het verkeerde tolpoortje stonden. Toen stonden er gelukkig geen vrachtwagens achter ons, maar twee personenauto’s. En iets waar je dan als zeker als bestuurder druk over maakt, blijkt dan in het echt eigenlijk wel mee te vallen. Zonder al te veel gedoe gingen de twee auto’s naar achter en we kregen niet eens het internationale welbekende handgebaar voor ontevredenheid. Nee, niet je wijsvinger.

7 reacties op “Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen”

  1. Bij een hybride auto is altijd een start/stop systeem aanwezig. Kun je verder zelf niets aan veranderen. Maar waarom iets publiceren dat alleen auto’s in de VS betreft?

  2. Het is mij overkomen met mijn Mazda CX-30 automaat 2023. Bij de uitgang van de parkeerplaats bij het ziekenhuis kon ik niet goed bij de kaartjes automaat en moest ik mijn deur open doen. Ik moest daarvoor mijn voet van de pedalen halen en zette hem in P-stand. Terwijl ik met het kaartje worstelde ging de motor uit en kreeg ik hem niet meer aan. Gelukkig liep de straat een beetje af zodat de auto vooruit de weg op rolde. Daar met alles uit, deuren dicht opnieuw kunnen starten. Genant omdat er auto’s achter mij ook eruit wilden. Dit zou echt nooit mogen gebeuren. Dus niet alleen Honda!!

  3. Dat start/stop-systeem is het eerste wat ik uitschakel voor ik vertrek. En is ook nog eens goed voor de batterij, mijn batterij is 7 jaar en gezond.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear