Als je de titel leest, dan verwacht je waarschijnlijk nu dat het CJIB een hoop paarse brieven aan het versturen is. En zeker: de nieuwe 30-flitspalen in Amsterdam delen genoeg boetes uit, maar dat is niet waar we het nu over hebben. Want er worden nog ergens miljoenen verdiend aan de lagere snelheid: door jou. Want uit een onderzoek blijkt dat het verlagen van de maximumsnelheid van 50 naar 30 de maatschappij een hoop geld bespaart.

Move Mobility en Decisio deden onderzoek naar de effecten van het verlagen van de maximumsnelheid. De conclusie luidt: ‘Als steden dit alleen doen op de wegen zonder vrijliggend fietspad, dus waar auto’s en fietsers gemengd rijden, levert het de maatschappij jaarlijks tenminste 520 miljoen euro op.’ Elke maand scheelt dit volgens het onderzoek één dodelijk slachtoffer en vijftig verkeersongevallen met (ernstig) letsel.

Die 500 miljoen euro wordt nu dus nog niet bespaard, daarvoor moeten meer steden 30-borden ophangen. Het onderzoek kijkt dus nog niet naar de effecten van meer fietspaden of andere ingrepen: alleen het ophangen van nieuwe borden is genoeg. Oh, en je moet wel een beetje handhaven. Volgens de Fietsersbond zouden ook meer mensen de fiets pakken als de maximumsnelheid voor auto’s lager ligt.

Nog veiligere wegen besparen 2,2 miljard euro per jaar

Als de wegen worden aangepast met wegversmallingen, rustpunten tussen de twee stroken, verkeersdrempels en verhoogde kruispunten, dan lopen de besparingen zelfs op naar 2,2 miljard euro per jaar. ‘De veiligheid wordt aanzienlijk beter, er vallen jaarlijks 40 minder verkeersdoden en ruim 2000 minder letselslachtoffers’, aldus Decisio.

36 reacties op “Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)”

  1. Hoe dom zijn al die hoog opgeleide onkundige mensen in deze steden.
    Als vakman kan het mij niets schelen, je gaat gewoon de hoofdprijs betalen voor je onderhoudt en reparaties.
    Eindelijk kunnen wij zuigen aan deze uitzuigers.
    En kunnen we er niet bij komen! Krijg dan lekker de T maar.
    Had je maar een vak moeten leren.

  2. Ik vind het prima
    Elke dode is er 1 te veel
    En voor die azijnpissers hier die het te langzaam vinden…. Pak de fiets maar!!

  3. Al die groeperingen mogen van mij in een reservaat gaan protesteren en berekenen hoeveel geld ze wel niet kunnen uitsparen…
    2,2 miljard zie ik hier passeren, goed, of niet, want binnenkort ligt de industrie helemaal op zn gat en dan kunnen we met zn allen terug met een steen op een noot staan meppen…
    Ik vind het altijd frapant hoe er over discrimineren en inclusief en positiviteit moet gepalaverd worden terwijl 1 bepaalde groep zn mening ligt op te dringen aan de rest onder het mom dat ieders leven belangrijk is en dient gerespecteerd te worden, blijkbaar kan dat alleen door het gross van de bevolking monddood te maken, hun geld te stelen en ze als crimineel te behandelen…
    Mooi beleid… mooi zo,

  4. Ik rijd sinds 1975. Vorige 40 jaar beroepshalve gemiddeld 60 a 65000/km/j,
    Na 1978, nooit in ongeluk betrokken geweest.
    Ook gegradueerd un verkeerskunde en wegenbouw. Heb ik recht om mijn mening te uit over verkeer?
    Dit beleid is compleet fout.
    WOKE, die geen afweging maken over economie-veiligheid-verantwoordelijkheid-frustraties-…
    Ze hebben alleen begrip voor de bakfietsgeneratie onder de kerktoren.
    Deze hebben het te verdreven en voelen zich onaantastbaar maar ondermijnen de samenleving. ONTSLA ONMIDDELLIJK ALLE ZOGENAAMDE VERKEERSDESKUNDIGE die nu het beleid bepalen.

    De geschiedenis zal het uitwijzen. Ook geitenwollen sokken kunnen prikken.

  5. Probleem is dat bijna niemand nog iets kan verdragen, men rijd in “hun” dorp ,stad of straat te hard of maakt teveel lawaai (terwijl het van niemand is, enkel van de overheid), eens dat die klagers ergens anders zijn is het grote vraag of ze dan zich correct gedragen.
    Alle zones 30 en 50 is fel overdreven, eerste doel is geld.
    Gewoon gezond verstand is belangrijkste, is het druk of zie je fietser of voetganger rij je voorzichtig.
    Nu breid men die zones maar verder uit tot het oneindige, met als gevolg dat het vervelend werkt en men zelfs minder alert is, zowel fietser ( denkt onschendbaar te zijn) als automobilist (die valt bijna in slaap) met die constante ultra lage snelheden.
    Bij ons in België is het nog erger, ook met die 70 in Vlaanderen.
    Op vele plaatsen kan gerust 90, de weginfrastructuur aanpassen door goede veilige scheiding zou ook veel helpen, maar bord en traject controle is natuurlijk veel makkelijker en goedkoper, het brengt zelfs veel op.
    Men moet eens de vraag stellen of we nog wel normaal met een auto rijden?
    Massaal boetes van 1 tot 10 te snel wil zeggen dat de max snelheid te laag ligt en je niet op een natuurlijke manier aan het rijden bent.
    Een Speed Pedelec gaat tegenwoordig gemiddeld vlugger, zal bedoeling zijn om gewone burger uit zijn auto te laten.
    Te weten dat ik de tijd van 60 in bebouwde kom nog gekend heb, dat is nu op meeste plaatsen gehalveerd!
    Hoever moeten we gaan?

  6. Mensen mensen, kijk even naar het grotere plaatje. Wij gaan hier bezuinigen i.v.m. de veiligheid en het voorkomen van slachtoffers en dat kan uiteindelijk 2,2 miljard opleveren, toch?
    Mooi, en wat gaat de overheid eigenlijk met dat geld doen? Juist, ofwel wapentuig aanschaffen om naar de Oekraïne te sturen, ofwel investeren in defensie omdat zogenaamd eerdaags de Russen aan de rijn staan, want het gaat immers om onze veiligheid. Conclusie: er gaan meer slachtoffers in de Oekraïne/Rusland vallen, of onze eigen jongens worden in de toekomst afgeslacht in het oosten. Lekker veilig wordt het gemaakt zou ik zeggen, maar ja ik zal wel weer de complotdenker zijn🤷‍♂️

  7. Als auto website valt het me op dat jullie alles prima vinden. Als auto enthousiast zouden jullie er het hardst tegen moeten zijn. Het is allemaal auto pesten en we gaan echt terug naar de tijd waar Jan met de pet geen auto meer heeft en de elite rondrijden. Net de jaren 30 vorige eeuw. En wie dat onzin vind, bekijk de SDG en de uitspraken van het WEF nog maar eens. Maar slaap maar rustig verder.

  8. Mensen die klagen over de extra tijd die de verlaging van de snelheid kost hebben het mis. In de grote steden wordt de tijd meer beïnvloed door verkeerslichten dan door de toegestane snelheid.
    Lekker 50 rijden om daarna langer stil te staan voor een verkeerslicht? Denk na.

  9. Her gaat om de mentaliteit in Nederland die ikke,ikke,ikke is.vele automobilisten denken alleen aan zichzelf en niet aan de buurt waar ze rijden of mede weggebruikers.vele houden zich nooit aan welke snelheids beperking dan ook en rijden vaak veel te hard.automobilisten zijn zo gefrustreerd dat ze nooit willen inzien dat het ook anders kan.

  10. Nu in Budel weten ze ook waar ze bloembak zetten, de doorgaande weg 30 en vlak voor een rotonde nog eens een bloembak op het wegdek, als je er voor bij wilt moet je hard optrekken wand de tegengestelde richting komt te snel naar je toe dus extra bandenrubber, co2 enz en vooral gevaarlijk dus wie dit bedacht heeft van de gemeente had zeker een biertje te veel op.
    Wat ook zo vreemd is dat de doorgaande weg is 30 km maar in het dorp mag je gewoon 50 goed over na gedacht !

  11. Wildgroei aan onnodige zones 30!
    Puur pestgedrag en geldklopperij!
    Hans onze binnenkort is zone 30.
    Dat er niemand op straat loopt dat wete´ ze heem zeker. Het gaat er hier om geld te kunnen vragen.

    O ja en en dat staat meubilair die mijn iedereen kapot word gereden welke ezel vind het een goed idee een bloembak te zetten op een recht stuk?
    Mss die reparatie handelaar aant begin van de straat
    Die heeft zijn werk.
    Echt onveilig gelukkig nog geen zwaargewonden.

    Maak zone dertig waar en waneer nuttig met tijdstippen enz.
    Nu is het DIKKE VETTE ONZIN.

    PERSTGEDRAG VAN DE OVERHEID
    ER MOET EEN STOP KOMEN OP WILTGROEI

  12. 30 km heeft totaal geen zin want bijna niemand houd zich hieraan en de fietsers en brommers halen je van alle kanten in als je wel 30 rijd met de auto en ze halen je nu veel meer rechts in wat heel gevaarlijk is😡😞

  13. Waarom is alles de schuld van Marokkanen? Ik begrijp types zoals jou niet. Jullie eigen overheid doet jullie dit toch aan, dus wat hebben Marokkanen hiermee te maken? Of ben je zo zwakbegaafd dat je niet verder kunt denken dan dat of zo vol haat tegen Marokkanen zit omdat je al 20 jaar naar Wilders luistert, dat je ze er bij letterlijk elk onderwerp er met de haren bij sleept? Als je problemen hebt, dan moet je eerst in de spiegel kijken, en anders naar je overheid, en daarna pas naar anderen gaan wijzen met dat hypocriete vingertje.

  14. Straat waar ik woon is 30km, maar niemand houdt zich er aan. Elke dag rijdt hier een motor met keiharde uitlaat vol gas door de straat, net zoals die petjes met hun GTI’s en illegale uitlaten. Nooit wordt er eens gecontroleerd.

  15. Veel steden die autoluw gemaakt zijn, zijn daarna veel leefbaarder geworden. In Nederland zijn Amsterdam en Utrecht voorbeelden. Parijs heeft dit opgevolgd omdat het in Amsterdam zo’n succes was en daar zijn de mensen laaiend enthousiast.

    Dit is geen toeval…

  16. Als je alle wagens uit het centrum verbant zal de stad nog meer kunnen besparen….. Maar zal uiteindelijk uitsterven… Veel gewonnen dan!!! Veel bruisende steden en dorpen van weleer zijn nu al na 18u. spooksteden en de inwoners gaan elders hun vertier zoeken…

  17. Laten we nu even de kosten ertegenover stellen… Langere reistijden alleen al doen de “besparingen ‘ al de das om

  18. Leuk, al dat geld voor veiligheid in het verkeer. En daardoor miljarden besparen op schade, doden en gewonden.

    Wel triest dat er jaarlijks 2 tot 3 keer zoveel mensen doodgaan door suicide en nog eens minimaal zoveel ‘gewond’ raken door een ‘mislukte’ poging. Afgezien van effect op omgeving, familie, vrienden.
    Maar daar zijn enkele tientalen miljoenen voor – preventie – terwijl die schade de schade van verkeer mogelijk overtreft.
    Verkeer is evenwel een melkkoe voor overheid en industrie. Geestesziektes ondergeschoven in farmacie…

    En zeggen dat die mensen de maatschappij niks oplevert: de grootste en meest ingrijpende veranderingen en verbetering in onze wereld zijn ontstaan in het brein van een afwijkend iemand…uitvinders, filosofen, muzikanten, kunstenaars, etc.

    Geld en verdienste (lees: hebzucht & eigenbelang) zou geen leidraad moeten zijn maar logica en samen in balans zijn.

  19. De overheid denkt Utopia na te streven. Wij denken het is méér dystopia. De waarheid ligt in het midden? Een andere mind set ontwikkelen door meer focus op opvoeden van alle weggebruikers om ‘wederzijds respect’ te hebben zou het meest opbrengen. Zowel voor fietsers als automobilisten. Met gebruik van ons verstand hoeft dan nergens snelheidsbeperking.

  20. Aan 30km/h is mijn wagen en pak onzuiniger. De wegen veiliger maken door onveilige situaties te creëren (drempels, vernauwingen,…).
    Volgens mij leven willen sommigen in Utopia.

  21. Bespaard? En de enorme schade door drempels dan? Gemakshalve vergeten? Extra uitstoot, extra fijnstof door bandenslijtage, en heel erg veel schade aan auto’s, want veel drempels zijn heel veel te hoog of te steil. Dat neemt veel “besparing” weer weg. En Amsterdam heeft óók 30 op wegen met vrijliggende fietspaden, en dat geeft weer schade in onnodig verloren tijd!

  22. Rico,
    Ik ben het volkomen met je eens, zeker de helft van alle ongelukken ontstaat door het door jou genoemde wangedrag van fietsers.
    Dus wat doen we, de belangrijkste oorzaken aanpakken? … Nee, weer pamperen.
    Vlak echter ook het niet gebruiken van spiegels door automobilisten, …. en ook bij hen het telefoongebruik achter het stuur, niet uit.
    Bijkomend nadeel is dat de “30” ook vertraging oplevert voor de hulpdiensten, zeker daar waar mensen 30 blijven rijden, waar dit niet hoeft.

  23. Het belangrijkste woord in het verhaal is “als” gevolg door samengevat “verder geen veranderde omstandigheden”. De practijk is echter dat fietsers en voetgangers nog minder oplettend zullen worden met alle gevolgen van dien.

  24. Als we straks nog alleen maar 30 km in de stad mogen rijden dan kunnen we net zo goed met ze alle gaan fietsen. Lekker met ze alle op de fatbike. Veilig hoor. Scheelt weer een hoop geld en minder belastinggeld naar de overheid!

  25. Waarom heeft men het altijd over 30 en 50.
    Er is toch ook een “middenweg” van 40!
    Er bestaat toch ook 60, 70, 80 etc.

  26. De grootste onzin. 30km.. krijg je ongelukken van, ik zie er al veel inhalen in dorpen omdat mensen dan 20-25 gaan rijden omdat Max 30 is.. met de gevolgen van dien. Inhalen is dan plusminus 50-60 even.. en toevallig meer agressie in het verkeer want op nr 1 staat toevallig “Het te langzaam rijden” , daarna pas “te snel rijden”

  27. Zo, dit was weer het broodje aap verhaal van de dag…
    Zolang fietsers door rood rijden, mobiel in de hand, bij voorkeur een dikke koptelefoon of NCA oortjes is en vooral vlak voor je voertuig besluiten een weg over te steken zonder richting indicatie of uberhaupt om te kijken is 30 de juiste snelheid.
    Het valt mij op dat sinds de 30 km is ingevoerd de fietsers nog meer het idee hebben dat zij onkwetsbaar zijn…
    Waar ligt dus het probleem van de hoge ongeval cijfers? Bij de voertuig bestuurder met 50km of de fietsers..? Juist…fietsers

  28. Wordt steeds leuker in NL;
    stilstaan voor een hele hoop geld, bpm, btw, mrb, 3x belasting op brandstof; én als er geen doden vallen, nóg meer overbevolking. En de Alis blijven met hun knalpijpen terroriseren. Toch niet te vinden vd wit roze brief🙄

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *