Als je de titel leest, dan verwacht je waarschijnlijk nu dat het CJIB een hoop paarse brieven aan het versturen is. En zeker: de nieuwe 30-flitspalen in Amsterdam delen genoeg boetes uit, maar dat is niet waar we het nu over hebben. Want er worden nog ergens miljoenen verdiend aan de lagere snelheid: door jou. Want uit een onderzoek blijkt dat het verlagen van de maximumsnelheid van 50 naar 30 de maatschappij een hoop geld bespaart.

Move Mobility en Decisio deden onderzoek naar de effecten van het verlagen van de maximumsnelheid. De conclusie luidt: ‘Als steden dit alleen doen op de wegen zonder vrijliggend fietspad, dus waar auto’s en fietsers gemengd rijden, levert het de maatschappij jaarlijks tenminste 520 miljoen euro op.’ Elke maand scheelt dit volgens het onderzoek één dodelijk slachtoffer en vijftig verkeersongevallen met (ernstig) letsel.

Die 500 miljoen euro wordt nu dus nog niet bespaard, daarvoor moeten meer steden 30-borden ophangen. Het onderzoek kijkt dus nog niet naar de effecten van meer fietspaden of andere ingrepen: alleen het ophangen van nieuwe borden is genoeg. Oh, en je moet wel een beetje handhaven. Volgens de Fietsersbond zouden ook meer mensen de fiets pakken als de maximumsnelheid voor auto’s lager ligt.

Nog veiligere wegen besparen 2,2 miljard euro per jaar

Als de wegen worden aangepast met wegversmallingen, rustpunten tussen de twee stroken, verkeersdrempels en verhoogde kruispunten, dan lopen de besparingen zelfs op naar 2,2 miljard euro per jaar. ‘De veiligheid wordt aanzienlijk beter, er vallen jaarlijks 40 minder verkeersdoden en ruim 2000 minder letselslachtoffers’, aldus Decisio.

3 reacties op “Blijkbaar worden er miljoenen euro’s verdiend aan 30 rijden binnen de bebouwde kom (maar niet door wie je denkt)”

  1. De grootste onzin. 30km.. krijg je ongelukken van, ik zie er al veel inhalen in dorpen omdat mensen dan 20-25 gaan rijden omdat Max 30 is.. met de gevolgen van dien. Inhalen is dan plusminus 50-60 even.. en toevallig meer agressie in het verkeer want op nr 1 staat toevallig “Het te langzaam rijden” , daarna pas “te snel rijden”

  2. Zo, dit was weer het broodje aap verhaal van de dag…
    Zolang fietsers door rood rijden, mobiel in de hand, bij voorkeur een dikke koptelefoon of NCA oortjes is en vooral vlak voor je voertuig besluiten een weg over te steken zonder richting indicatie of uberhaupt om te kijken is 30 de juiste snelheid.
    Het valt mij op dat sinds de 30 km is ingevoerd de fietsers nog meer het idee hebben dat zij onkwetsbaar zijn…
    Waar ligt dus het probleem van de hoge ongeval cijfers? Bij de voertuig bestuurder met 50km of de fietsers..? Juist…fietsers

  3. Wordt steeds leuker in NL;
    stilstaan voor een hele hoop geld, bpm, btw, mrb, 3x belasting op brandstof; én als er geen doden vallen, nóg meer overbevolking. En de Alis blijven met hun knalpijpen terroriseren. Toch niet te vinden vd wit roze brief🙄

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *