We kunnen de reacties op de titel nu al proeven: ‘even stoppen tijdens een achtervolging om te laden zeker?’. En dan heb je geen ongelijk, want een EV als achtervolgingsvoertuig, dat is misschien geen goed idee, maar gelukkig koopt de politie daar dikke diesels van Mercedes voor. Nee, we hebben het hier over de basisvoertuigen van de politie. Want het grootste deel daarvan wordt vervangen door benzinemodellen van BMW en Ford, maar het hadden prima meer elektrische politieauto’s kunnen zijn.
Een woordvoerder van de politie legt uit aan TopGear Nederland: ‘We hebben onderzoek gedaan naar de huidige voertuigen. Hoeveel rijden ze per dagdeel? Dus kilometers en hoeveel uur staan ze stil? Op die momenten kunnen we ze prima opladen.’ Uit dat onderzoek bleek dat 60 procent van alle basisvoertuigen in Nederland al helemaal elektrisch kan zijn, zonder dat daar ooit een boef minder door gevangen wordt. Momenteel is de verdeling andersom en wordt zo’n 30 procent elektrisch.
De laadpalen zijn het probleem, niet de auto’s
‘We hebben collega’s die het al graag willen en we willen ook groene politie zijn’, voegt een woordvoerder toe. Waarom zijn er dan niet meer politieauto’s elektrisch? ‘Als we meer laadpalen hadden, dan hadden we misschien voor meer elektrische auto’s gekozen.’ De laadinfrastructuur is nu de grote bottleneck. Daarom heeft de politie ervoor gekozen om vooral in te zetten op hybrides met benzinemotoren en zonder stekker.
Lees meer: De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)
En waarom geen plug-in hybrides?
De Ford Kuga is in Nederland alleen maar leverbaar als plug-in hybride, maar de politie plaatst een speciale order voor hybrides zonder stekker. De politie heeft gekeken naar de PHEV’s, maar vond dit een ‘sub-optimale oplossing’. Ze moesten ook hiervoor meer laadpalen gaan plaatsen. Gekeken naar wat het oplevert in besparing van onderhoud en energie, zou dit niet genoeg opleveren.
Reacties