Vorige week vierde Porsche groot feest. De Porsche 911 Turbo is namelijk jarig. Deze is namelijk 50 jaar oud geworden, vandaar ook de Turbo 50 Years van de sneller Porsche 911. Uiteraard moeten we bij de 911 Turbo denken aan een snelle, competente en prijzige 911. Maar de naam Turbo is niet alleen voorbehouden aan de Neun-Elfer. Het Turbo-recept is namelijk ook toepasbaar op andere modellen uit de Porsche-range. In alle gevallen gingen de prestaties omhoog. Ter lering ende vermaak behandelen we er zeven:
924 Turbo
De Porsche 924 werd aanvankelijk niet heel erg serieus genomen. De auto kwam voort uit een samenwerking tussen Volkswagen enerzijds en Porsche-anderzijds, net zoals bij de 914 het geval was. De 924 was een sportieve vierzits coupé met een puik chassis, waardoor het gebrek aan vermogen van de VW Transporter-motor opviel (slechts 125 pk)
De zogenaamde EA831-motor werd flink aangepast middels een flinke turbo, waardoor de auto 924 ineens 170 pk en 245 Nm tot zijn beschikking had. Leuk detail: je kan de 924 Turbo herkennen aan de NACA-duct (dat is een type luchthapper) in de motorkap. Ander leuk weetje: de modelcode is ‘931’, zoals ‘930’ de modelcode is voor de Porsche 911 Turbo modellen van 1974 tot 1989.
944 Turbo
De 924 evolueerde naar de Porsche 944. Sterker nog, de 924 Carrera GT is qua looks bijna gelijk aan de 944, met zijn dikke schermen voor en achter. Wederom was het mogelijk om te kiezen voor een Turbo-uitvoering. Ditmaal was de standaard 944 al wat vlotter en deed de 944 Turbo er een lekkere schep bovenop. Ook de 944 Turbo heeft zijn eigen modelcode: 951.
De 2,5-liter viercilinder (feitelijk een halve V8 van de 928) was dankzij de turbo goed voor 220 pk. Je kon de 944 Turbo herkennen aan de grotere wielen (voor de grotere Brembo-remmen) en dikkere voorbumper. Oh, die vijfgaats velgen van bovenstaand model staan er zeer goed bij, net als de rubberen spoiler. Man, wat waren de jaren ’80 leuk.
968 Turbo S
In principe is de 968 een evolutie op de 944, maar dan met jaren ’90-styling. Bijna alle 968’s hebben dezelfde 3.0 viercilinder zestienklepper met 239 pk. We zeggen bijna, want de 968 Turbo S heeft exact die motor, maar dan met een knoepert van een KKK K41-turbo erop. Hierdoor levert de vierpitter maar liefst 305 pk en 500 Nm. Net als de 924 Turbo kun je de Porsche 968 Turbo S herkennen aan de NACA-duct (2 zelfs! in de motorkap.
De naam is bijzonder, want er is geen 968 Turbo zónder S. Extra bijzonder is het aantal geproduceerde exemplaren: slechts 14 stuks zijn er gebouwd. Een van de redenen dat deze zeldzaam is, was dat Porsche er niet te veel aandacht wilde schenken, daar de 968 Turbo S sneller zou zijn dan de 911. Dus wil je echt shinen op de Porsche-meeting, neem dan deze mee. Je bent unieker dan de miljonairs met een 959, Carrera GT of 918 Spyder.
Cayenne Turbo
Misschien wel de belangrijkste in de historie van turbo-modellen van Porsche is de Cayenne Turbo (955). Samen met de BMW X5 was de Porsche Cayenne de eerste echte dynamische SUV. In vergelijking met de genoemde X5 deed de Cayenne Turbo er een flinke schep bovenop. De prestaties waren van een andere orde. De 4,5-liter V8 kreeg maar liefst twee turbo’s, goed voor 450 pk en 560 Nm. Je kon in 4,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en 266 km/u halen.
Dat was ongekend in die periode. Daarnaast waren het ook de prestaties op het asfalt in de bochten die indruk maakten. Mede dankzij de eerste Porsche Cayenne Turbo hebben we al die high performance-SUV’s van exotische sportwagenmerken. Nu kun je daarvan vinden wat je wil (wij hebben immers ook een mening), maar het stuurde beter dan je op basis van afmetingen en gewicht mag verwachten.
Panamera Turbo
Nu de puristen al gewend waren aan de Cayenne SUV, was de komst van een limousine als de Porsche Panamera geen probleem. Wederom verzette de Panamera Turbo bakens. We waren al bekend met snelle limousines, maar niet van dit niveau. De Panamera Turbo is namelijk maniakaal overontwikkeld. Niet alleen is de V8 behoorlijk krachtig (500 pk), maar kon deze het vermogen ook kwijt. Toch werd de auto niet zo onthaald.
Ten eerste omdat er leukere sportsedans waren, zoals de BMW M5. De Panamera Turbo deed niet aan driften. Ook was het niet echt een fraaie verschijning, terwijl concurrenten als de Aston Martin Rapide en Maserati Quattroporte dat wel waren. Die auto’s zijn inmiddels al lang uit productie, terwijl je nog altijd een Panamera Turbo kunt bestellen. Ze hebben ergens dus toch iets gedaan in Zuffenhausen.
Porsche Macan Turbo
Na het succes van de Cayenne zocht Porsche het lagerop met de Macan. Logisch, want de Cayenne vloog over de toonbanken. De Macan (modelcode ’95B’) deelt zijn basis met de Audi Q5, maar is toch behoorlijk afwijkend. Om aan te voelen als een Porsche, maakten ze er een compleet andere auto van. Zo heeft de Macan een andere transmissie en een compleet ander AWD-systeem. De Macan is in de basis achterwiel-aangedreven.
Ook de ophanging was behoorlijk afwijkend. De motor was eveneens afwijkend, al helemaal in Macan Turbo-vorm. De 3,6-liter motor heeft een veel grotere boring dan slag (een zogenaamde overvierkante motor). Hierdoor klimt de Macan Turbo nog wat lekkerder in de toeren. Het is typisch zo’n auto die je vriendin geweldig vindt (want het is een compacte premium-crossover), maar waar jij ook nog lol aan beleeft.
Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid
Met de 918 Spyder wilde Porsche aantonen dat een plug-in hybride-setup ook gebruikt kon worden voor topprestaties. De Panamera en Cayenne waren er aanvankelijk als gewone e-hybrids, maar de tweede generatie Panamera (de ‘971’) was er ook als Turbo S E-Hybrid. Dan kreeg je eigenlijk alles dat ze maar konden bedenken in Zuffenhausen. Helemaal lekker was de Sport Turismo.
Verwar hyper-competent niet met extreem grappig: deze auto heeft niet de lolbroek aan, dan koop je maar een Mercedes-AMG. In Nederland was deze versie extra interessant, want dankzij de hybride aandrijving viel de CO2-uitstoot heel erg mee. De prestaties zijn van een andere wereld: in 3,5 seconden rijdt je al 100 km/u en dankzij de topsnelheid van 305 km/u kreeg je standaard een abonnement op de linkerkant van de Autobahn. Een van de snelste Porsche Turbo-modellen op dit lijstje.
Taycan Turbo
De meest polariserende op dit lijstje van Porsche Turbo-modellen, want de Taycan Turbo heeft namelijk géén turbocompressor aan boord. Er is niet eens een verbrandingsmotor aanwezig, de Taycan is altijd puur elektrisch. Het geeft vooral aan hoe sterk de Turbo-badge van Porsche eigenlijk is. Het is gaat erom dat het het snelste non-plus ultra model is. Dat is de Taycan Turbo overigens absoluut.
Dankzij twee elektromotoren (eentje op de vooras en eentje op de achteras) levert de Taycan Turbo precies 500 kW, omgerekend 680 pk. Het koppel met 680 Nm is zo mogelijk nog indrukwekkender. De prestatiecijfers van 0-100 km/u in 3,2 seconden moet je met een korreltje zout nemen: dat haal je altijd wel. Dus ja, er is geen turbo aanwezig, maar de Turbo-performance is er wel degelijk.
Thanas heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Macan met een boxer 6 cilinder? V6