We kijken één ogenblik de andere kant op – waarschijnlijk naar een Porsche 911 van Singer – en alle elektrische auto’s zijn veranderd van suffe slome hokken tot Veyron-verwoestende supercars.
Ze gingen in één nacht van eigenaardige voorwerpen voor mensen in corduroybroeken naar begeerlijke luxespeeltjes voor hippe mensen met diepe zakken. We bereiken inmiddels een punt waarop we kunnen zeggen dat een Lamborghini ‘bijna net zo snel is’ als een elektrische vierdeurs sedan. In plaats van andersom.
Als startup hoor je er tegenwoordig niet meer bij zonder elektrische supercar. Wij vroegen ons af wat de kans van slagen is van deze merken. We zijn geen helderzienden, maar we durven wel een gokje te wagen. Wat is de kans dat we deze creaties ooit op de weg zullen zien?
Voor: Ze krijgen hulp van Williams F1
Tegen: Ze hebben alleen nog maar lage-snelheidstesten gedaan
Kans van slagen: 50/50
Vanda bouwde tot nu toe kleine elektrische vrachtwagentjes met de naam Ant. En een kleine elektrische motor die de Motochimp heet. Ze hebben dus ervaring met elektrische voertuigen en dat is iets waard. Ook aardig: de Nederlandse broers Andries en Marco van Overbeeke tekenden voor het design.
08. Rimac Concept One / Concept S
Voor: Ze hebben er al een paar gemaakt; Rimac levert elektrische technologie aan industriële giganten
Tegen: Ze bouwen acht exemplaren van de Concept One; er is nog weinig bekend over de Concept S
Kans van slagen: Sterk
Hoe leg je aan iemand uit wat het praktische gevolg is van 1.051 pk en 1.600 nm? Schelden als een havenarbeider die een doos op zijn teen heeft gekregen is een goed begin. Zet vervolgens een gezicht op alsof je net je ouders met nachtelijke escapades hebt betrapt. Dan heb je het effect wel zo’n beetje te pakken.
07. Nio EP9
Voor: Hij heeft al ronderecords verbroken op de Nürburgring en Circuit of the Americas
Tegen: Hij is niet (meer) te koop
Kans van slagen: Uhm…
Volgens Nelson Piquet Jr. (ja, die) ontploften de batterijen van de EP9 tijdens de snelle ronde op de Nürburgring. Dit kwam door de hitte die gepaard gaat met 1.379 pk. Toch zijn alle exemplaren die Nio gaat bouwen – zes stuks – al verkocht.
06. Classic Factory Elextra
Voor: De Lyonheart K van Classic Factory was veelbelovend
Tegen: Tot nu toe hebben we alleen nog maar een tekening en veel beloftes
Kans van slagen: Hmmm…
Als je de hype gelooft, zal de Elextra van 0 naar 96 km/u zoeven in 2,3 seconden en plaats bieden aan vier personen. Hij zal op hetzelfde platform staan als de Tesla Model S.
05. Techrules Ren
Voor: Hij heeft een turbine aan boord
Tegen: Weet je nog hoe goed de laatste turbine-aangedreven auto werkte?
Kans van slagen: Middelmatig
Turbines zijn prachtige apparaten. Ze slikken namelijk diesel, benzine, LPG of zelfs pure waterstof. De batterijen blijven relatief klein omdat ze constant opgeladen worden en daarom weegt de Ren slechts 1.700 kilo. Het ding heeft bovendien zes motoren: vier achterin en twee voorin.
Volgens Techrules is de auto getest opMonza en moet de productie in 2018 beginnen. Wij zijn benieuwd.
04. Faraday Future FFZero1
Voor: Heeft evenveel vermogen als een McLaren P1 GTR
Tegen: Het is een proefje
Kans van slagen: Nul
Faraday Future is een bijzonder verhaal. Diverse bronnen zeggen dat het bedrijf vuistdiep in de schulden zit en elk moment kan klappen. Zelf beweren ze druk bezig te zijn met het testen van de Faraday Future FF 91. De waarheid komt vanzelf boven water. De FFZero1 gaat er in ieder geval nooit komen. Dat was slechts een demonstratie van wat het bedrijf (niet) kan.
03. Dubuc Tomahawk
Voor: Hipsterdingetje; de naam Tomahawk klinkt cool
Tegen: Niet om onaardig te zijn, maar dat uiterlijk…
Kans van slagen: Misschien
Ooit van gehoord? Dat dachten we al.
02. NanoFlowcell Quant 48Volt
Voor: Een heel gaaf idee
Tegen: Een lekkermakertje, meer is het niet
Kans van slagen: Gewoon geen
De Quant (en de Quantino) is wederom een demonstratie van wat mogelijk is. Het bedrijf wil de NanoFlowcell-techniek verkopen. Dus de auto zelf, die gaat er nooit komen.
01. Artega Scalo Superelletra
Voor: Carrozzeria Touring heeft het prachtige koetswerk ontworpen
Tegen: Artega is (nog) niet echt een begrip
Kans van slagen: Wij zijn optimistisch
Dit is de Artega GT, maar dan elektrisch. De Artega Scalo heeft 265 pk, de Superelletra meer dan 1.000 pk. Het merk tekende een contract met koetsbouwer Touring om 50 exemplaren te bouwen. Het ziet er dus rooskleurig uit.
Reacties