We krijgen het soms te horen bij een modelintroductie: hoeveel exemplaren er nog rondrijden. Meestal gaat het dan om auto’s in de categorie Ferrari of Rolls-Royce. Dat zijn vaak voertuigen die goed verzorgd worden en een behoorlijke waarde vertegenwoordigen. Maar hoe zit het aan de andere kant van het spectrum? Auto’s die in massa geproduceerd zijn en vooral dienen als transportmiddel? Kortom: wat is het aantal Toyota’s wereldwijd? Die vraag beantwoorde de Duitse tak van Motor1.com.

Nou, een hele hoop! Het is natuurlijk geen verrassing. Toyota is een merk dat wereldwijd auto’s produceert, allemaal met één gemene deler: ze zijn doorgaans oerdegelijk. Daarnaast stemt Toyota het modelaanbod af op de lokale markt, waardoor ze eigenlijk overal succesvol zijn. Het gevolg: veel auto’s die maar niet kapot gaan. De wereld zit er vol mee.

Aantal Toyota’s wereldwijd die nog rondrijden

Volgens een schatting van Toyota zelf rijden er op dit moment zo’n 150 miljoen Toyota’s rond op onze planeet. Dat is een gigantisch aantal. Ter vergelijking: Toyota verkoopt jaarlijks iets meer dan tien miljoen auto’s. Dat suggereert dat hun auto’s gemiddeld zo’n vijftien jaar meegaan. Natuurlijk vallen sommige eerder af door schade of ongevallen. Over de hele geschiedenis heeft Toyota meer dan 300 miljoen auto’s geproduceerd – niet 300.000.

Maar hoe verhoudt het aantal Toyota’s wereldwijd zich tot alle auto’s wereldwijd? Volgens marktonderzoeksbureau Hedges & Company rijden er wereldwijd zo’n 1,64 miljard auto’s rond. Een snelle rekensom leert ons dat dus ruim 1 op de 9 auto’s op aarde een Toyota is. En gezien het huidige verkooptempo zal dat aandeel voorlopig niet dalen.

Die auto’s die nog rondrijden zijn commercieel interessant

Toyota verkoopt wereldwijd dan misschien iets minder dan concurrent Volkswagen, maar het verschil is kleiner dan vroeger. Juist daarom kijkt Toyota nu nadrukkelijk naar de auto’s die al rondrijden. De Japanners zien namelijk veel kansen op het gebied van intensiever onderhoud (al blijft het de vraag hoeveel onderhoud, het is immers een Toyota) en het verkopen van accessoires.

Lees ook: Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Daarnaast ziet het merk kansen in het aanbieden van diensten aan tweedehandsrijders. Denk aan updates voor het navigatiesysteem, het activeren van Apple CarPlay of Android Auto, en meer. Toyota wil ook meer occasions gaan verkopen via eigen kanalen, liefst gecombineerd met hun eigen lease- of financieringsproducten, onderhoudscontracten of verzekeringen. De operationele winst uit die activiteiten is inmiddels bijna net zo groot als die van de verkoop van nieuwe auto’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear