Wie een verkeersboete krijgt, kan daarmee naar een adviesbureau om de prent gratis te laten aanvechten. Het verdienmodel voor dit bureau zit hem in de proceskostenvergoeding; de overheid moet dit bureau betalen voor de gemaakte uren als de boete onterecht blijkt. En daar is een rechter het niet mee eens.
De aanleiding is een snelheidsboete die gereden is in Gouda. De ontvanger van de boete stapte naar zo’n bureautje die met succes de boete aanvocht. Blijkbaar stond er een verkeerde overtredingscode op de bon. De bestuurder hoefde de 158 euro niet te betalen en het adviesbureau stuurde een rekening van bijna 1.300 euro. Die weigerde de rechter te betalen.
Er ging bijna 1.200 euro af
De rechter becijferde dat hij de proceskosten voor het adviesbureau niet meer dan 100 euro waard vond. Het NRC meldt dat de rechter vindt dat het bureau ‘slechts acht volzinnen’ heeft geschreven en tijdens het proces ‘nauwelijks iets aanvullends’ zei. Momenteel gaat er ook een discussie over de hoge proceskosten die bureau’s vragen om WOZ-waardes aan te vechten.
NRC sprak het bureau en een woordvoerder verdedigt: ‘Als het OM in de beroepsfase de fout in de boete had erkend, was de zaak überhaupt nooit bij de rechter beland.’ Dan zouden de kosten slechts 400 euro zijn in plaats van bijna 1.300 euro. Het bureau gaat in beroep tegen de aangepaste rekening van de rechter.
De politiek zou het op moeten lossen
De rechter gaat zelfs nog wat verder dan het niet betalen van de rekening en roept de politiek op om er iets aan te doen: ‘Het is aan de wetgever om op structurele basis een einde te maken aan de hoge proceskostenvergoedingen.’ Tot er iets aan gedaan wordt, is deze publiciteit (helaas voor de rechter) niets meer dan gratis reclame voor dit soort bureautjes.
N heeft op 28 maart 2023 geschreven:
De proceskosten worden uiteraard alleen vergoed wanneer een boete onterecht is.
Door de proceskosten niet te vergoeden wordt het erg duur voor een particulier om dit gevecht aan te gaan als de boete toch terrecht bleek. (Extra drempel voor bezwaar)
Wat er eigenlijk gezegd wordt. Wij schrijven zoveel onterechte boetes uit dat de proceskosten van bezwaren uit de klauwen lopen. Dus maken we het moeilijker om bezwaar te maken.
M.a.w. onterechte boetes zijn gewoon legitiem en je moet niet zeuren maar gewoon dokken.
Man wat een puinzooi. Misschien overwegen om de bezwaarprocedures te stroomlijnen zodat deze minder kostbaar wordt. Ook zou het fijn zijn als er minder onterechte boetes uitgeschreven worden.
R heeft op 29 maart 2023 geschreven:
Fraai samengevat.
Jimmy heeft op 28 maart 2023 geschreven:
En zelf wel vorstelijke administratiekosten rekenen bij elke boete, het is goed met ze laat ze maar lekker betalen!
Jos heeft op 28 maart 2023 geschreven:
dat deze rechter zich inzet voor te toeslagenouder en de groninger ipv wederom, de staat.
en een tikkeltje hoogwaanzin nie? je bent maar een rechter hoor. en je stelt niks meer voor hoor. je hebt je al lang laten ketenen door je trekpupke.
Johannes heeft op 27 maart 2023 geschreven:
laat de politiek dan ook stoppen met steeds strakkere regegels op te leggen aan de burger .
als iedereen zich netjes houd aan de regels , wat dus de afgelopen 2 jaar is ontstaan .
komt er blijkbaar te wijnig geld binnen aan bekeuringen . als gevolg
wegen van 80 naar 60 maken waar niemand zich aan houd .
snachts 130 .overdag 100 .hoe kun je het bedenken ! niks is consequent. het verward bij vele automobilisten .en hups .daar heb je weer een dikke prent .
even de tijden vergeten .als voorbeeld
gewoon alles laten zoals het vroeger altijd L was . minder gedoe .er komen genoeg bekeuringen binnen dagelijks.
maar nee ! alles zo ingewikkeld mogelijk maken om daarmee zo veel mogelijk geld in de staats kas te krijgen .
van alles veranderen snappen wij allemaal.
maar wees eerlijk ! 60 op een weg waar vroeger 100 was toen 80 .doe even gezond vraag ik mij af
om de ongelukken? nou nu gebeuren er nog veel meer met al dat inhaal praktijken (;
dollen en dwaazen tegenwoordig .
en het is bewezen dat auto’s algemeen meer uitstoten met langzamer rijden ! . hoe krom kunnen we deze regels nog maken .word wakker Nederland. maxk gewoon meer bekeuringen .dan stopt het gezeur misschien over de snelheden algemeen . het gaat puur om de inkomsten voor dtnhaag . geldzuigers zijn het .en geen ander woord om daar aan toe te voegen .