
De Fiat 600 begint carnaval goed door een paars trainingspak aan te trekken. Weer eens wat anders dan straaljagerpiloot. De Abarth 600e moet met 240 pk de sterkste auto van het merk ooit zijn. De versie die je hier op de foto’s ziet, is de Scorpionissima. Dit is de introductie-uitvoering waarvan het bedrijf 1.949 exemplaren van maakt.
In de enige afbeelding die we te zien krijgen, zijn er al genoeg details te zien, zoals andere zijskirts, een sportieve voorbumper, een uitstekende spoiler en meer Abarth-logo’s dan je kunt tellen. Daarnaast zien we 20-inch velgen waar Formule E-rubber omheen zit. Het merk verklapt dat er grotere remmen onder de Abarth 600e zitten en dat de spoorbreedte vergroot is.
Specificaties van de Abarth 600e
Abarth sprak in een vorig persbericht over één elektromotor. De grote vraag is dan waar deze elektromotor zit, want in de afbeelding zie je de 600e driften, wat zou betekenen dat de elektromotor achterop zit. Of zou het zo zijn dat er stiekem twee elektromotoren in de auto zitten, gezien er rook van alle wielen komt? Een motor achterin zou een mooie ode zijn aan de klassieke Fiat 500 Abarth 500.
We verwachten dat het gewicht (de Fiat 600e weegt 1.520 kilo) iets afneemt en dat de de topsnelheid ergens boven de 160 km/u ligt. Daarnaast installeert Abarth een mechanisch sperdifferentieel op de 600e, wat volgens het merk ‘uniek is voor een elektrische auto’. Je ziet inderdaad vaak dat de remmen een soort elektronisch sperdifferentieel veinzen bij EV’s. De batterij meet 54 kWh.
Binnenkort maakt Abarth meer details bekend, zoals de prijs en wanneer je de EV kunt bestellen. Zijn broertje, de 500e, heb je hier voor minimaal 38.490 euro. De 500e van Fiat gaat voor tenminste 28.990 euro. Ongeveer 10.000 euro meer dus. Rekenen we hetzelfde door bij de Fiat 600e (minimaal 35.990 euro), dan zal de prijs van de Abarth ergens rond de 46.000 euro liggen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

Abarth werkt aan de krachtigste auto die ze ooit gemaakt hebben

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
