
De Fiat 600 begint carnaval goed door een paars trainingspak aan te trekken. Weer eens wat anders dan straaljagerpiloot. De Abarth 600e moet met 240 pk de sterkste auto van het merk ooit zijn. De versie die je hier op de foto’s ziet, is de Scorpionissima. Dit is de introductie-uitvoering waarvan het bedrijf 1.949 exemplaren van maakt.
In de enige afbeelding die we te zien krijgen, zijn er al genoeg details te zien, zoals andere zijskirts, een sportieve voorbumper, een uitstekende spoiler en meer Abarth-logo’s dan je kunt tellen. Daarnaast zien we 20-inch velgen waar Formule E-rubber omheen zit. Het merk verklapt dat er grotere remmen onder de Abarth 600e zitten en dat de spoorbreedte vergroot is.
Specificaties van de Abarth 600e
Abarth sprak in een vorig persbericht over één elektromotor. De grote vraag is dan waar deze elektromotor zit, want in de afbeelding zie je de 600e driften, wat zou betekenen dat de elektromotor achterop zit. Of zou het zo zijn dat er stiekem twee elektromotoren in de auto zitten, gezien er rook van alle wielen komt? Een motor achterin zou een mooie ode zijn aan de klassieke Fiat 500 Abarth 500.
We verwachten dat het gewicht (de Fiat 600e weegt 1.520 kilo) iets afneemt en dat de de topsnelheid ergens boven de 160 km/u ligt. Daarnaast installeert Abarth een mechanisch sperdifferentieel op de 600e, wat volgens het merk ‘uniek is voor een elektrische auto’. Je ziet inderdaad vaak dat de remmen een soort elektronisch sperdifferentieel veinzen bij EV’s. De batterij meet 54 kWh.
Binnenkort maakt Abarth meer details bekend, zoals de prijs en wanneer je de EV kunt bestellen. Zijn broertje, de 500e, heb je hier voor minimaal 38.490 euro. De 500e van Fiat gaat voor tenminste 28.990 euro. Ongeveer 10.000 euro meer dus. Rekenen we hetzelfde door bij de Fiat 600e (minimaal 35.990 euro), dan zal de prijs van de Abarth ergens rond de 46.000 euro liggen.
Meer van TopGear


Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Driften met een elektrische voorwielaandrijver is gewoon mogelijk

Is zo’n gave Fiat 124 Spider na acht jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze geliefde hot hatch was 16 jaar in productie, maar nu is het eindelijk voorbij

Deze Giannini Spettacolo is een opgefokte Abarth 595 met 250 pk en vleugeldeuren

Deze Abarth 1300 OT is stiekem een Alfa Romeo 4C

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
