Zou het niet handiger zijn als alle automerken één model per segment bouwen en de auto naar de carrosserievorm noemen? Dan zijn we eindelijk af van modellen als de Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé E Performance 4Matic+ F1 Edition. Er is dan gewoon één Mercedes-AMG Coupé. Fiat en Abarth zetten deze trend in met de Fastback… die dan eigenlijk ‘Fastback-SUV’ had moeten heten. Misschien toch niet zo’n goed idee?
Hoe dan ook, de Abarth Fastback lijkt op het eerste oog een gedoodverfd verkoopsucces in Europa te kunnen zijn. Hij staat hoog op zijn pootjes en heeft een grote kofferbak. Toch krijgen we hem in ons SUV-continent niet. Abarth brengt hem – net als Fiat deed – alleen uit in Zuid-Amerika. Fiat en Abarth worden duidelijk anders neergezet in Zuid-Amerika dan hier. Wel heeft Abarth dezelfde opdracht: auto’s van Fiat leuker maken.
Specificaties van de Abarth Fastback
Eerder bracht Fiat al een uitvoering van de Fastback uit die ‘Powered by Abarth’ heet. De eigen versie van Abarth krijgt dezelfde motor: een 1,3-liter viercilinder op benzine die 180 pk en 270 Nm produceert. Van 0 naar 100 km/u gaat een stukje sneller dan in de snelste Fiat: 7,6 seconden tegenover 8,1 seconden. De automatische zesbak schakelt sneller, vandaar de halve seconde tijdswinst.
De SUV-coupé staat trouwens op 18-inch wielen en krijgt een nieuw uitlaatsysteem voor ‘zeer sportief en opvallend gebrul’. Een nieuwe ophanging, veren en dempers moeten zorgen voor minder overhellen. Vanbinnen ziet het er ook allemaal keurig uit. Er is een 7-inch scherm voor de bestuurder en in het midden een display van 10,1 inch met Android Auto en Apple Carplay.
Prijs van de Fastback
De Fastback is niet heel duur. De prijzen beginnen bij 159.990 Braziliaanse real. Omgerekend is dat ongeveer 30.000 euro. Daar moet je nog wat bovenop rekenen voor de overheid. Ter vergelijking, een Peugeot 3008 kost hier zonder belastingen minimaal 26.848 euro. De Fiat Fastback gaat in Brazilië trouwens voor omgerekend ongeveer 22.000 tot 28.000 euro zonder belastingen.
Wil je de grote Abarth toch naar hier halen? Verdiep je eens in de kosten voor de invoerrechten, het verschepen, BPM en de RDW-keuring. Reken dan ook nog eens 21 procent BTW bovenop de aankoopprijs, transportkosten en invoerrechten. En dan nog de kosten die je niet kunt uitdrukken in euro’s: de tijd en en energie die de rompslomp kost.
Dave heeft op 1 november 2023 geschreven:
Ik ben niet zo van de negatieve feedback; voor alles is een doelgroep.
Bij dit ding heb ik toch echt het vermoeden dat als Carlo Abarth nog geleefd zou hebben hij de aanblik van dit vehikel gecombineerd met zijn naam alsnog niet overleefd zou hebben.