
Abarth is leuk, dus TopGear staat te trappelen wanneer ze met iets nieuws komen. Welbeschouwd zijn deze Punto en 500 natuurlijk niet nieuw, maar we doen gewoon net alsof. Goed excuus om er straks weer eens in te rijden.
De Grande Punto met zijn schitterende Maserati-neusje is eruit, dus stortte Abarth zich op de Punto Evo (mopshondje). Bij Fiat proberen ze tegenwoordig overal de MultiAir-motoren in te duwen, zo ook in deze Abarth: het is een 1.4 turbo met ruim 160 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 in 7,5 seconden en een top van 214 km/u. Dankzij standaard start/stopfunctie blijft het verbruik steken op 5,0 l/100 km en stoot hij 142 g/km CO2 uit. Je kunt ook kiezen voor de hetere EsseEsse-versie, die een kleine 180 pk op de voorwielen loslaat en daarbij natuurlijk iets viezer is.
De Abarth 500C houdt het wat bescheidener: zijn 1.4 T-Jet levert 135 pk en 205 Nm, goed voor een topsnelheid van 205 km/u. Ook hier maakt een EsseEsse zijn opwachting, waarschijnlijk met dezelfde 160 pk als de dichte variant. Een flipperbak met zes versnellingen is standaard. Dik pluspuntje trouwens voor de two-tone uitvoering van de 500C, dat staat ‘m goed.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Gecondoleerd: na 17 jaar is de Fiat 500 met benzinemotor uit productie

VIDEO: Fiat plaagt Italiaanse regering met deze Fiat 500e zonder logo’s

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
