Abarth is leuk, dus TopGear staat te trappelen wanneer ze met iets nieuws komen. Welbeschouwd zijn deze Punto en 500 natuurlijk niet nieuw, maar we doen gewoon net alsof. Goed excuus om er straks weer eens in te rijden.
De Grande Punto met zijn schitterende Maserati-neusje is eruit, dus stortte Abarth zich op de Punto Evo (mopshondje). Bij Fiat proberen ze tegenwoordig overal de MultiAir-motoren in te duwen, zo ook in deze Abarth: het is een 1.4 turbo met ruim 160 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 in 7,5 seconden en een top van 214 km/u. Dankzij standaard start/stopfunctie blijft het verbruik steken op 5,0 l/100 km en stoot hij 142 g/km CO2 uit. Je kunt ook kiezen voor de hetere EsseEsse-versie, die een kleine 180 pk op de voorwielen loslaat en daarbij natuurlijk iets viezer is.
De Abarth 500C houdt het wat bescheidener: zijn 1.4 T-Jet levert 135 pk en 205 Nm, goed voor een topsnelheid van 205 km/u. Ook hier maakt een EsseEsse zijn opwachting, waarschijnlijk met dezelfde 160 pk als de dichte variant. Een flipperbak met zes versnellingen is standaard. Dik pluspuntje trouwens voor de two-tone uitvoering van de 500C, dat staat ‘m goed.
Reacties