
Abarth is leuk, dus TopGear staat te trappelen wanneer ze met iets nieuws komen. Welbeschouwd zijn deze Punto en 500 natuurlijk niet nieuw, maar we doen gewoon net alsof. Goed excuus om er straks weer eens in te rijden.
De Grande Punto met zijn schitterende Maserati-neusje is eruit, dus stortte Abarth zich op de Punto Evo (mopshondje). Bij Fiat proberen ze tegenwoordig overal de MultiAir-motoren in te duwen, zo ook in deze Abarth: het is een 1.4 turbo met ruim 160 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 in 7,5 seconden en een top van 214 km/u. Dankzij standaard start/stopfunctie blijft het verbruik steken op 5,0 l/100 km en stoot hij 142 g/km CO2 uit. Je kunt ook kiezen voor de hetere EsseEsse-versie, die een kleine 180 pk op de voorwielen loslaat en daarbij natuurlijk iets viezer is.
De Abarth 500C houdt het wat bescheidener: zijn 1.4 T-Jet levert 135 pk en 205 Nm, goed voor een topsnelheid van 205 km/u. Ook hier maakt een EsseEsse zijn opwachting, waarschijnlijk met dezelfde 160 pk als de dichte variant. Een flipperbak met zes versnellingen is standaard. Dik pluspuntje trouwens voor de two-tone uitvoering van de 500C, dat staat ‘m goed.
Meer van TopGear


Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom plotseling niemand meer zo’n leuke Fiat 500 wil hebben

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
