‘Opladen met een kabel is onhandig, omdat ze zwaar en groot kunnen zijn en kunnen zorgen voor struikelgevaar. En dat is nog voordat je er een arm vol kinderen, rugzakken, regen of sneeuw bij optelt’, zegt WiTricity-baas Alex Gruzen. Daarom werkt het bedrijf met tuner Abt aan draadloze opladers voor elektrische auto’s. Al volgend jaar moet je je elektrische Volkswagen kunnen ombouwen.
Eerder werkte WiTricity al samen met Hyundai en Toyota en nu stapt ook Abt in. Al in 2024 wil Abt een pakket hebben waarmee je de Volkswagen ID.4 draadloos kunt opladen. We gokken dat je het pakket niet zelf mag installeren op je EV, maar dat je dit door Abt moet laten doen. Later moeten er pakketten komen voor de Audi e-tron GT, Porsche Taycan en Volkswagen ID. Buzz.
De draadloze lader installeer je op de parkeerplaats en onderop de auto zal een ontvanger moeten komen. WiTricity en Abt claimen dat je 15 tot 100 kilometer per uur kan bijladen. En ze zeggen dat de draadloze lader net zo efficiënt is, dus dat er geen abnormale verliezen zijn. Dat zijn best flinke beloftes. De afstand tussen de lader en ontvanger moet 10 tot 25 centimeter zijn.
Hoe werkt het draadloos opladen van elektrische auto’s?
WiTricity gebruikt magnetische resonantie om de auto op te laden. Hierbij wordt tussen twee resonators een magnetisch veld gegenereerd. Eventueel zou de lader ook onder het asfalt geplaatst kunnen worden. Ook handig: de auto kan via de draadloze lader ook energie terug voeden. Zo kun je je auto ook gebruiken als energieopslag. Wat het allemaal moet gaan kosten, is nog niet bekend.
Corné heeft op 24 maart 2023 geschreven:
Draadloos opladen van een telefoon is ongeveer 3 keer duurder dan via een draad…geldt dat straks ook voor draadloos opladen van de auto…kortom …gaat er bij draadloos opladen ook veel meer energie verloren ?