
Het is best knap hoe Tesla de nieuwe Model Y, door stijlkenmerken van de unieke Cybertruck te introduceren, juist generieker heeft gemaakt. Waar de oude onmiskenbaar een Tesla was, lijkt de nieuwe juist wat meer op een Xpeng. In ieder geval vanaf de voorkant bekeken, want de achterkant durven we wel onderscheidend te noemen. Al helemaal als je de techniek achter de achterlichten kent. Want hoewel er weinig bijzonders aan de hand lijkt, is hier sprake van een kleine innovatie.
De Tesla Model Y is de eerste auto met ‘indirecte verlichting’ achteraan. Dit klinkt wat vaag, maar het komt erop neer dat je het achterlicht nooit echt ziet. De led-strip zelf zit verstopt en schijnt op de achterklep, zoals de Ambilight van je televisie op de muur. Dit had blijkbaar nogal wat voeten in de aarde bij de goedkeuring van de auto voor de openbare weg, want normaal moet de achterverlichting naar achteren schijnen. Hier schijnt ie officieel dus naar voren.
Het achterlicht schijnt op een speciaal reflecterend oppervlak op de achterklep. Om de lichtopbrengst te garanderen, is het dan ook verboden om dit stuk van de achterklep te wrappen. Dit klinkt wat streng, maar anderzijds is het natuurlijk net zo verboden om de verlichting van je auto te wrappen. Dus zo gek is het ook weer niet.
Extra verlichting in de kofferbak

Het is je misschien opgevallen dat de kofferklep bij de vernieuwde Model Y nu een andere vorm heeft, waarbij het volledige achterlicht omhoog gaat als je de klep opent (net als bij de facelift van de Model 3). Dat is qua design net even wat lekkerder, want het scheelt links en rechts weer een kiertje. Maar het zorgt wel voor een ander probleem: met de klep open is de auto onzichtbaar in het donker. Daarom heeft de Tesla Model Y nu ook twee kleine achterlichtjes in de kofferbak. De oude Opel Insignia Sports Tourer had dit bijvoorbeeld ook.
Sleepoog naar de andere kant
Nog een detail van de nieuwe Tesla Model Y: het sleepoog is verplaatst naar de andere kant. De woordvoerder van het merk kon hier helaas geen reden voor geven. We kunnen ons ook niet indenken wat de reden zou kunnen zijn. Helaas heeft het merk in de VS geen persafdeling meer, dus voorlopig moeten we je het antwoord schuldig blijven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
9 reacties op “Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De vernieuwde Tesla Model Y komt al (veel) sneller dan je denkt naar Nederland

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

Alle veiligheidseisen maken auto’s zwaar en irritant, maar werken ze dan wel?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Wanneer model SS
Tesla junk. Niet het bekijken waard.
En op het einde van de rit blijft het nog altijd een Tesla 🥱
Kan deze verlichting ook nazi groeten maken, net als Elon?
Laat maar, dat kreng trekt zo extreem naar rechts.
Hmmm, dat ligt in het algemeen aan de banden. De wielen van achter naar voren omgooien eens proberen. Als ze voor en achter dezelfde maat zijn uiteraard, anders wordt dat lastig. Heb het een keer gehad met nieuwe voorbanden en dat ligt niet aan de uitlijning van de auto. Of het ligt aan de Tesla zoals je suggereert (wat me niet zou verbazen), maar dan zouden er veel meer klachten over zijn.
@RGT8 ik denk dat dit bericht van Charles bedoeld was als sneer richting de CEO van dit bedrijf en geen probleem van technische aard.
ding-ding
Dan moet je constant je auto wassen anders doet je verlichting het niet…