
Het is best knap hoe Tesla de nieuwe Model Y, door stijlkenmerken van de unieke Cybertruck te introduceren, juist generieker heeft gemaakt. Waar de oude onmiskenbaar een Tesla was, lijkt de nieuwe juist wat meer op een Xpeng. In ieder geval vanaf de voorkant bekeken, want de achterkant durven we wel onderscheidend te noemen. Al helemaal als je de techniek achter de achterlichten kent. Want hoewel er weinig bijzonders aan de hand lijkt, is hier sprake van een kleine innovatie.
De Tesla Model Y is de eerste auto met ‘indirecte verlichting’ achteraan. Dit klinkt wat vaag, maar het komt erop neer dat je het achterlicht nooit echt ziet. De led-strip zelf zit verstopt en schijnt op de achterklep, zoals de Ambilight van je televisie op de muur. Dit had blijkbaar nogal wat voeten in de aarde bij de goedkeuring van de auto voor de openbare weg, want normaal moet de achterverlichting naar achteren schijnen. Hier schijnt ie officieel dus naar voren.
Het achterlicht schijnt op een speciaal reflecterend oppervlak op de achterklep. Om de lichtopbrengst te garanderen, is het dan ook verboden om dit stuk van de achterklep te wrappen. Dit klinkt wat streng, maar anderzijds is het natuurlijk net zo verboden om de verlichting van je auto te wrappen. Dus zo gek is het ook weer niet.
Extra verlichting in de kofferbak

Het is je misschien opgevallen dat de kofferklep bij de vernieuwde Model Y nu een andere vorm heeft, waarbij het volledige achterlicht omhoog gaat als je de klep opent (net als bij de facelift van de Model 3). Dat is qua design net even wat lekkerder, want het scheelt links en rechts weer een kiertje. Maar het zorgt wel voor een ander probleem: met de klep open is de auto onzichtbaar in het donker. Daarom heeft de Tesla Model Y nu ook twee kleine achterlichtjes in de kofferbak. De oude Opel Insignia Sports Tourer had dit bijvoorbeeld ook.
Sleepoog naar de andere kant
Nog een detail van de nieuwe Tesla Model Y: het sleepoog is verplaatst naar de andere kant. De woordvoerder van het merk kon hier helaas geen reden voor geven. We kunnen ons ook niet indenken wat de reden zou kunnen zijn. Helaas heeft het merk in de VS geen persafdeling meer, dus voorlopig moeten we je het antwoord schuldig blijven.
9 reacties op “Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Wanneer model SS
Tesla junk. Niet het bekijken waard.
En op het einde van de rit blijft het nog altijd een Tesla 🥱
Kan deze verlichting ook nazi groeten maken, net als Elon?
Laat maar, dat kreng trekt zo extreem naar rechts.
Hmmm, dat ligt in het algemeen aan de banden. De wielen van achter naar voren omgooien eens proberen. Als ze voor en achter dezelfde maat zijn uiteraard, anders wordt dat lastig. Heb het een keer gehad met nieuwe voorbanden en dat ligt niet aan de uitlijning van de auto. Of het ligt aan de Tesla zoals je suggereert (wat me niet zou verbazen), maar dan zouden er veel meer klachten over zijn.
@RGT8 ik denk dat dit bericht van Charles bedoeld was als sneer richting de CEO van dit bedrijf en geen probleem van technische aard.
ding-ding
Dan moet je constant je auto wassen anders doet je verlichting het niet…