Het is best knap hoe Tesla de nieuwe Model Y, door stijlkenmerken van de unieke Cybertruck te introduceren, juist generieker heeft gemaakt. Waar de oude onmiskenbaar een Tesla was, lijkt de nieuwe juist wat meer op een Xpeng. In ieder geval vanaf de voorkant bekeken, want de achterkant durven we wel onderscheidend te noemen. Al helemaal als je de techniek achter de achterlichten kent. Want hoewel er weinig bijzonders aan de hand lijkt, is hier sprake van een kleine innovatie.

De Tesla Model Y is de eerste auto met ‘indirecte verlichting’ achteraan. Dit klinkt wat vaag, maar het komt erop neer dat je het achterlicht nooit echt ziet. De led-strip zelf zit verstopt en schijnt op de achterklep, zoals de Ambilight van je televisie op de muur. Dit had blijkbaar nogal wat voeten in de aarde bij de goedkeuring van de auto voor de openbare weg, want normaal moet de achterverlichting naar achteren schijnen. Hier schijnt ie officieel dus naar voren.

Het achterlicht schijnt op een speciaal reflecterend oppervlak op de achterklep. Om de lichtopbrengst te garanderen, is het dan ook verboden om dit stuk van de achterklep te wrappen. Dit klinkt wat streng, maar anderzijds is het natuurlijk net zo verboden om de verlichting van je auto te wrappen. Dus zo gek is het ook weer niet.

Extra verlichting in de kofferbak

Het is je misschien opgevallen dat de kofferklep bij de vernieuwde Model Y nu een andere vorm heeft, waarbij het volledige achterlicht omhoog gaat als je de klep opent (net als bij de facelift van de Model 3). Dat is qua design net even wat lekkerder, want het scheelt links en rechts weer een kiertje. Maar het zorgt wel voor een ander probleem: met de klep open is de auto onzichtbaar in het donker. Daarom heeft de Tesla Model Y nu ook twee kleine achterlichtjes in de kofferbak. De oude Opel Insignia Sports Tourer had dit bijvoorbeeld ook.

Sleepoog naar de andere kant

Nog een detail van de nieuwe Tesla Model Y: het sleepoog is verplaatst naar de andere kant. De woordvoerder van het merk kon hier helaas geen reden voor geven. We kunnen ons ook niet indenken wat de reden zou kunnen zijn. Helaas heeft het merk in de VS geen persafdeling meer, dus voorlopig moeten we je het antwoord schuldig blijven.

9 reacties op “Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder”

    • Hmmm, dat ligt in het algemeen aan de banden. De wielen van achter naar voren omgooien eens proberen. Als ze voor en achter dezelfde maat zijn uiteraard, anders wordt dat lastig. Heb het een keer gehad met nieuwe voorbanden en dat ligt niet aan de uitlijning van de auto. Of het ligt aan de Tesla zoals je suggereert (wat me niet zou verbazen), maar dan zouden er veel meer klachten over zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *