
We kunnen nu heel verbouwereerd reageren op deze nieuwe strategie van Nissan, maar natuurlijk is dit iets van alle tijden. Vroeger al adverteerde automerken met een scherpe vanafprijs, maar als je airco wilde (en dat wil je) dan moest je gelijk een duurder pakketje nemen. Maar we hebben het nog nooit gezien dat je meer moest betalen voor goede achterlichten. Dat is bij de Nissan Leaf het geval.
Gisteren stuurde Nissan foto’s van de nieuwe Leaf de wereld in. We merkten toen al op dat de achterkant er fraai uitzag. Nu blijkt dus dat de achterkant op de foto’s gespekt is met een bijzondere optie: uitgebreide achterlichten. Want de instappers krijgen geen verlichting op de achterklep, alleen de puur noodzakelijke lichten aan de zijkant. Dit is in ieder geval in de VS zo. De Nederlandse configurator staat nog niet online.
We snappen het ergens wel: achterlichten zijn duur en op deze manier kan de instapper nog goedkoper worden. Ergens is het vast een manier voor Nissan om duurdere versies te kopen, maar de mensen die hier niets om geven, zullen het fijn vinden dat de vanafprijs lager is. Bij de goedkoopste versie is de achterklep helemaal kaal. Alleen de duurste versie krijgt extra verlichting in de klep.

Bij koplampen is het niets nieuws
We moeten bekennen dat het fenomeen niet helemaal nieuw is, maar niet eerder was het zó opvallend. Bij Audi kregen alleen de duurdere modellen vroeger dagrijverlichting in de neus. Bij BMW net zo. Ook was ledverlichting vroeger een optie en hadden de goedkopere modellen nog ouderwetse lampjes. We hopen in ieder geval niet dat Nissan andere automerken op ideeën brengt.
Lees ook: Waarom ‘Full Options’ bij een autoadvertentie eigenlijk altijd een misplaatste opmerking is

Ik denk dat ik de kale achterkant mooier vind. Het is voor Nissan niet te hopen dat de meeste kopers dat vinden.