Het grootste struikelblok van een elektrische auto is dat de actieradius niet zo heel erg groot is. Dat niet alleen, het duurt ook nog eventjes voordat deze weer vol zit. Op hogere snelheid gaat het nog sneller waardoor je voor langere ritten echt goed moet gaan rekenen hoe hard je rijdt. En dan is er nog iets: hoe presteren elektrische auto’s tijdens lange ritten in de winter? We weten dat de actieradius van een elektrische auto in de winter minder is. Maar hoeveel eigenlijk?
Het is natuurlijk een beetje kat op het spek binden. Dan combineer je lange afstanden, hoge snelheden en koude weersomstandigheden. Dat is een beetje alsof je Churandy Martina (snelste Nederlander op de 100 meter sprint hardlopen) tegenover Nils van der Poel (snelste Nederlander 10 kilometer schaatsen) zet. Ze zijn heel erg goed, maar wel in een totaal andere discipline.
Laboratoriumtest, net als de WLTP
In Duitsland is het echter niet ongewoon om langere afstanden te rijden. Ook in de winter en ook op hoge snelheid. Dat is dus precies wat de ADAC gedaan heeft. De Duitse tegenhanger van de ANWB heeft 25 populaire elektrische auto’s geselecteerd. Per model is bij voorkeur de uitvoering met de grootste actieradius gekozen. Normaal gesproken worden de metingen voor de WLTP-test gedaan onder een temperatuur van 23 graden, maar voor nu werd dat verlaagd naar 0 graden.
Net als met de echte WLTP-test, werden de metingen verricht in een laboratorium. Hiervoor werd gekozen omdat dan de verschillen met de officiële waarden goed met elkaar te vergelijken zijn. Ook kun je de onderlinge scores van de modellen zo beter met elkaar vergelijken. De resultaten van de ADAC-metingen zullen u doen verbazen, als we de titels van de betere websites over zouden nemen.
Zoveel minder is de actieradius van een elektrische auto in de winter
Zonder gekheid, de verschillen waren onnoemelijk groot. De simulatie betrof een rit van München naar Berlijn bij een temperatuur van nul graden. Dat is een afstand van 585 kilometer. De vraag is natuurlijk: gaan de auto’s die afstanden halen zonder te laden? Vergeet niet dat er ook auto’s meededen die volgens de fabrieksopgave ruim 800 kilometer op een volle accu zouden moeten kunnen rijden. De uitslagen van de ADAC-test kun je hieronder bekijken:
Actieradius bij 0 graden | Actieradius 23 graden | |
Mercedes EQS 450+ | 582 kilometer | 817 kilometer |
Lucid Air Grand Touring AWD | 518 | 839 |
Porsche Taycan Performance Plus | 504 | 667 |
Volkswagen ID.7 Pro S | 436 | 700 |
Tesla Model 3 LR RWD | 423 | 702 |
Nio ET 5 LR | 421 | 532 |
BMW iX xDrive50e | 413 | 633 |
Audi S e-tron GT | 398 | 605 |
Kia EV3 | 350 | 586 |
Polestar 2 Long Range | 349 | 632 |
Hyundai Ioniq 6 RWD 77,4 kWh | 344 | 614 |
Lotus Emeya | 335 | 540 |
Ford Capri Extended Range RWD | 332 | 627 |
Cupra Born VZ | 325 | 594 |
XPeng G6 Long Range | 325 | 570 |
Skoda Enyaq Coupé 85 | 316 | 566 |
Nissan Ariya 87 FWD | 314 | 516 |
Renault Scénic E-Tech 220 | 314 | 594 |
GWM Ora 07 AWD | 304 | 520 |
BYD Seal RWD | 294 | 570 |
Volvo EC40 SM ER | 285 | 569 |
Genesis GV60 RWD | 517 | 278 |
Peugeot e-3008 | 263 | 518 |
MG 4 ER | 254 | 520 |
Toyota BZ4X FWD | 233 | 504 |
Grote afwijking actieradius elektrische auto in de winter
De verschillen zijn zoals je kunt zien enorm. In sommige gevallen best wel dramatisch ten opzichte van de opgave. De Toyota bZ4x haalt niet eens de helft. Sowieso is het vervelend dat je enkele honderden kilometers minder overhoudt, met tientallen kilometers minder valt nog te leven. Net als met de Zweedse wintertest enkele dagen geleden is ook goed te zien dat alleen de maximale range geen garantie is dat dat verschil bouw koud weer gelijk is.
Lees ook: Deze elektrische auto’s verliezen de meeste actieradius in de kou
De Mercedes, Nio en Porsche zijn de winnaars van de test: zij weken het minst af van de opgegeven actieradius. Het is belangrijk om te weten dat we in principe een WLTP-test naast een andere WLTP-test leggen, maar dan met een andere temperatuur en voor een langere afstand. Dat maakt het, zoals aangegeven, goed mogelijk om ze onderling te vergelijken, maar houd er rekening mee dat de werkelijke cijfers nog slechter kunnen uitvallen. Dan heb je ook te maken met wisselende verkeersomstandigheden, wind en neerslag.
Bermtoerist heeft op 30 januari 2025 geschreven:
Zijn bij de bz4 de waarden omgewisseld?