De Bugatti Chiron heeft zijn sublieme weggedrag niet alleen te danken aan zijn vierwielaandrijving en een setje duur rubber. Het is een ingetogen aerodynamisch wonder. Hier zijn 5 stukjes van hogere ‘Chironkunde’ die er voor zorgen dat het 1.500 pk sterke monster niet wegvliegt.
01. Gevleugeld
Adaptieve spoiler heeft vier posities: volledig weggeklapt, enigszins uitgeklapt (voor de topsnelheid-modus), compleet uitgeklapt (voor de Autobahn-modus) en voorover hellend, om te dienen als luchtrem
02. Lichtshow
Die vier led-koplampen aan beide zijden, die voor het eerst werden getoond op de Vision GT Concept, doen tevens dienst als inlaten: ze geleiden lucht naar de voorremmen. Dit zijn de platste led-projectorlampen die ooit in een auto werden gemonteerd, met een hoogte van slechts 90 millimeter
03. Achterdeur
De achterkant – gevormd om wrijving te reduceren en een zuigend effect te bewerkstelligen, zodat hete lucht bij de motor wordt weggevoerd – is goeddeels een gapende kloof, die alleen wordt onderbroken door een 1,6 meter brede lichtstreep van 82 leds die dient als remlicht, achteruitrijlicht en knipperlichten. Het enige puur stilistische kenmerk is de vin, een verwijzing naar de zoom op de Type 57SC Atlantic
04. Hete pijpen
Een nieuw titanium uitlaatsysteem heeft minder tegendruk dan dat van de Veyron. In totaal zijn er zes uitlaatpijpen – vier wijzen naar achteren, twee naar beneden om een geblazen diffuser te vormen – een manier om extra downforce te genereren die werd getest (en toen verbannen) in de F1
05. Platte buik
De vlakke en gladde onderkant van de Chiron heeft kleine rails die dienen om lucht te geleiden, en een actieve diffuser die opent en sluit naar gelang de vereiste mate van downforce. In de centrale sectie zitten inlaten om passerende lucht de aandrijving te laten koelen
Reacties