Het gaat niet lekker bij Jaguar Land Rover (JLR). Tot en met de kerst is de Castle Bromwich-fabriek maar drie dagen per week open. De fabriek in Solihull gaat de aankomende twee weken zelfs helemaal dicht. Die fabriek stuurde in april al 1.000 mensen naar huis.
De reden is de nieuwe pariastatus van diesel in Europa. Financieel wordt het (met name in Groot-Brittannië) steeds minder aantrekkelijk om een diesel te kopen. Steeds meer steden in het VK (en daarbuiten) komen met dieselwerende maatregelen. Bovendien is door Dieselgate het imago besmeurd. En laat het nou net zijn dat 90 procent van alle JLR-verkopen in 2017 diesels waren.
Er is echter licht aan het einde van de tunnel. De Jaguar I-Pace leidt de elektrische opmars van het Engelse merk. In 2020 gaan worden de fabrieken omgebouwd om het nieuwe MLA/MTA-platform te kunnen bouwen. Het nieuwe platform biedt plaats aan hybride- en volelektrische aandrijflijnen.
Deze week opent Land Rover een fabriek in Slovenië om daar de nieuwe Discovery te produceren. De productiecapaciteit van die fabriek ligt op 150.000 auto’s per jaar. Ook verwachten ze grote dingen van de nieuwe E-pace, die in een fabriek in Oostenrijk wordt geproduceerd. Bovendien heeft het merk tegenwoordig ook plug-in hybrides in het aanbod.
Reacties