De RAI Vereniging ziet de import van jonggebruikte auto’s steeds maar toenemen. Dit jaar staat de teller al op 56.000 exemplaren. Vorig jaar werden er in totaal 209.337 auto’s geïmporteerd. De vereniging stelt dat deze gebruikte auto’s meer uitstoten dan nieuwe auto’s en dat al die import slecht is voor het milieu.
De oplossing? ‘De politiek is nu aan zet. Beperk de import door de binnenlandse verkoop van nieuwe schone, zuinige auto’s te stimuleren via afschaffing van de aanschafbelasting (BPM)’, zegt voorzitter Steven Van Eijck.
Dus, welke leuke auto’s zouden het meest gebaat zijn bij de afschaffing van de BPM? Ofwel: welke auto’s krijgen nu nog de hardste klappen van de BPM-hamer? We laten de echte super- en hypercars even buiten beschouwing. Want als je een paar ton vrij te besteden hebt, moet je ook niet miepen over een tonnetje extra.
Het kopen van de onderstaande auto’s staat overigens haaks op de goede bedoelingen van de RAI Vereniging. Maar goed: je kunt geen omelet maken zonder een paar eieren te breken, toch? Plus: de accijnzen op brandstof compenseren het verlies van BPM weer ruimschoots.
Subaru WRX STI
Het boegbeeld van de BPM-terreur in Nederland. Hij zou eigenlijk onder de 40.000 euro moeten kosten, zoals de eerste potente Impreza dat deed in 1995 (omgerekend van gulden naar euro, met inflatie-correctie). Maar in plaats daarvan kost ie minimaal 96.000 euro. En dat is ook de reden dat ie verdwijnt. Rust zacht.
Dacia Duster
De netto catalogusprijs van de Dacia Duster is 8.969 euro. Voor die prijs zou waarschijnlijk half Nederland het lollige ding rijden. De duurste, met vierwielaandrijving en de meest luxe uitvoering, kost maar 12.966 bij Dacia. Na de BPM en BTW is dit respectievelijk 19.280 euro en 25.180 euro. Een verdubbeling van prijs dus. En dat is zonde, want nu wordt een belachelijk goede aanbieding ons niet gegund.
Toyota GT86
Het grootste onrecht bij de Toyota GT86 is niet eens dat ie door de BPM en BTW twee keer zo duur geworden is (van 27.461 naar 54.895 euro), maar dat de handbak duurder is dan de automaat. Je betaalt 5.000 euro minder voor een automaat. En als er één auto is die een handbak verdient, is het de Toyota GT86.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
De knotsgekke SUV kost in Amerika omgerekend zo’n 70.000 euro. In Nederland kost hij, hou je vast, 238.707 euro. Vergelijk het even met de Lamborghini Urus: die kost hier 278.844 euro. Dan spaar je wel eventjes door, toch? Of koop (bijna) twee Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio’s voor 126.000 euro.
Nissan GT-R Nismo
Nissan vraagt voor een van de snelste auto’s die je op dit moment kunt kopen een schappelijke prijs van 153.349 euro. Tel daar de BPM en de BTW bij op, en je hebt een gat in je rekening van 250.900 euro. Net even iets te veel voor een Nissan, niet?
Jaguar F-Type V6
Het verschil tussen de F-type met 2,0-liter en de 3,0-liter is 28.000 euro. Je bent dus helemaal betoeterd als je de V6 neemt, eigenlijk. Ware het niet dat de zescilinder enorm goed klinkt. In België is het verschil bijvoorbeeld 9.000 euro. Kijk: dat is nog de moeite.
Chevrolet Corvette
De Chevrolet Corvette is een waanzinnig leuke auto om te rijden. De wegligging is verbazend comfortabel en messcherp tegelijkertijd, de old-school V8 doet je afvragen waarom turbo’s ook al weer waren uitgevonden. En dat is ook de reden dat ie hier ten minste 150.000 euro kost, in plaats van z’n Amerikaanse prijs: omgerekend 45.000 euro. Ook hier geldt: zonder BPM zouden we ‘m hier een stuk vaker zien. En horen.
Ford Mustang GT
We zeggen het niet graag, maar in Nederland ben je gewoon best dom als je de V8 kiest. Sorry. Je betaalt letterlijk twee keer zoveel (112.000 euro) voor het dubbele aantal cilinders. Maar als je een viercilinder overweegt, kun je je afvragen of je überhaupt wel een Amerikaanse pony wilt kopen. Er is op dit moment, wat de Mustang betreft, geen goed antwoord.
Reacties
Harry heeft op 24 april 2018 geschreven:
De grootste geld kloppers zijn de mensen in de regering en de anderen die met veel dingen niet me eens zijn tot ze aan de grote kant kunnen zitten dus zijn veel auto’s onnodig duur en waarom mag G3 niet meer met G3 in een auto van 23 jaar kan je in het buitenland overal groen krijgen
Nee joh, zo kunnen we de leukere dingen in het leven niet meer bekostigen. Want wie zit er nou niet te wachten op de muziek spelende weg waar we allemaal aan mee hebben gesponsord.
Harry heeft op 24 april 2018 geschreven:
De grootste geld kloppers zijn de mensen in de regering en de anderen die met veel dingen niet me eens zijn tot ze aan de grote kant kunnen zitten dus zijn veel auto’s onnodig duur en waarom mag G3 niet meer met G3 in een auto van 23 jaar kan je in het buitenland overal groen krijgen
Kees van dijk heeft op 23 april 2018 geschreven:
Nee joh, zo kunnen we de leukere dingen in het leven niet meer bekostigen. Want wie zit er nou niet te wachten op de muziek spelende weg waar we allemaal aan mee hebben gesponsord.