
Met de eerste warme dagen achter ons en nog een paar op komst, vragen we ons af: wat is eigenlijk verstandiger als je in een elektrische auto rijdt? Kun je beter de airco uitzetten en zorgen dat je eerder op je bestemming bent? Of juist de airco aan en iets rustiger rijden? Iedereen weet dat je de meeste actieradius haalt als je langzaam rijdt en geen airco gebruikt, maar laten we eerlijk zijn: daar heb jij geen zin in, toch?
Heel begrijpelijk. Rijden in een elektrische auto is in de basis hetzelfde als in een benzineauto. Toch zijn er een paar dingen anders. Je bent bewuster bezig met de actieradius. Vaak kom je minder ver op een volle lading, en laden duurt meestal ook langer. Dat wordt steeds beter, maar tot die tijd moet je soms afwegingen maken. Grotere velgen staan mooi, maar knabbelen ook aan je bereik.
Onderzoek: is de airco echt zo slecht voor je actieradius
Maar hoe zit het dan met de airco? Om zo’n unit op volle toeren te laten draaien, is energie nodig – en bij een EV komt die uit de accu. Warme dagen zijn dus ook een aanslag op je actieradius. Gelukkig is er een onderzoek van Geotab dat een aantal hardnekkige broodjeaapverhalen de wereld uit helpt. En ja, het gebruik van airco in een EV is er daar één van.
Volgens Geotab is hard rijden nog altijd veel slechter voor je actieradius dan gewoon rijden met de airco aan. Bovendien zijn moderne airconditioningsystemen in EV’s vaak efficiënter dan die in benzineauto’s. Op korte ritjes maakt het sowieso weinig uit; dan heb je meestal toch genoeg bereik. Op langere ritten kan het wel verschil maken, maar dan is het vooral je snelheid die bepalend is – niet de airco.
Wat is de ideale temperatuur voor een goede actieradius?
Uit het onderzoek blijkt dat je verbruik veel sterker stijgt bij hogere snelheden dan bij hogere temperaturen. Toch heeft temperatuur wel degelijk invloed. Elektrische auto’s functioneren het best bij ongeveer 20 graden Celsius. Rond het vriespunt én bij 30 graden loopt je bereik terug. Koud weer is dus niet ideaal, maar hitte ook niet.
Lees ook: Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden
Gelukkig zijn er slimme oplossingen. De meeste EV’s kun je vooraf laten ‘pre-conditioneren’ via een app. Daarmee koel je de auto terwijl hij nog aan de lader hangt – en stap je in een frisse cabine met volle accu. Een andere tip: hou de ramen dicht. Open ramen verstoren de aerodynamica en verhogen het verbruik onnodig.