De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio werd met groot gejubel onthaald als een ’terugkeer’ naar het oude Alfa-DNA. Waar de genen vandaan komen? Geen enkel ander historisch model deelt zo veel karakteristieken met de huidige Giulia Q als deze Alfa Romeo 155 GTA Stradale. Helaas ging hij nooit in productie.
Deze waanzinnige auto zal binnenkort geveild worden op de Bonhams-veiling in Padua, Italië, voor een geschat bedrag van 230.000 euro. En dan stellen wij onszelf de vraag: waarom is een Alfa uit 1993 net zoveel waard als een Ferrari 488 GTB (zonder belastingen), of, inderdaad, een handvol Alfa Giulia’s uit 2018?
Nou, hierom…
Deze auto werd aanvankelijk gebouwd als concept. Het zou een productieauto worden die de successen van Alfa in de autosport zou vieren. De Alfa Romeo 155 GTA behaalde overwinningen in meerdere touringcar-kampioenschappen en was zeer geliefd.
Alfa besloot dit succes naar de openbare weg te verplaatsen. De BMW M3 E30 en de Mercedes 190E 2.3-16 zouden de prooi zijn voor hun vierdeurs monster. De ontwikkeling werd overzien door Sergio Limone, ook verantwoordelijk voor de Lancia 037.
Wat voor motor lag er in de Alfa Romeo 155 GTA Stradale?
Onder de kap vind je een 2,0-liter viercilinder turbo met 192 pk. Dat was 25 jaar geleden zeker genoeg geweest om te concurreren met de Mercedes en de BMW. Helaas vreesde de marketingafdeling van Fiat dat een viercilinder niet geschikt zou zijn. Zij meenden dat een meer ‘premium’ klinkende zescilinder de auto beter tot zijn recht zou laten komen. Maar een dergelijke motor zou niet passen in de aandrijftechniek van de Lancia Delta Integrale, die als basis diende voor de Stradale.
Dat, in combinatie met de duizelingwekkende kosten die kwamen kijken bij het opzetten van een hele nieuwe productielijn voor de 155 GTA, zorgde voor het einde van het project.
Een gemiste kans
Wel maakte deze Alfa nog zijn opwachting op de autoshow van Bologna, en als medische auto bij de Italiaanse Grand Prix op Monza in 1994. Geen memorabel optreden in een seizoen waarin twee coureurs, waaronder Ayrton Senna, eerder het leven hadden gelaten bij de Grand Prix van San Marino op Imola. Maar toch: er was één GTA Stradale gemaakt. In 1998 werd de auto geregistreerd in Duitsland. Een jaar later belandde hij in de privécollectie van een Italiaanse specialist in Alfa-motoren. En daar bleef hij tot voor kort. In de afgelopen twintig jaar reed hij 40.000 kilometer en werd hij, gezien zijn eigenaar, vast erg goed onderhouden.
Als jij besluit deze auto op de kop te tikken, ontvang je er ook een certificaat van authenticiteit bij. Plus een los certificaat van chef ontwikkeling Sergio Limone. Hij liet kort geleden weten dat hij de GTA een gemiste kans vindt. Als het aan hem had gelegen, was de auto zeker in productie was gegaan.
Dus, om ons epistel af te sluiten: koop deze auto, dan mag je je de gelukkige eigenaar noemen van de enige Alfa Romeo 155 GTA Stradale op aarde. Laat het ons even weten als het zover is. Dan zoeken wij er een M3 en 190E bij voor een interessant middagje…
Reacties