Of de MiTo het tij gaat keren, is nog de vraag, maar op dit moment gaat het niet goed met Alfa Romeo. De verkopen blijven wereldwijd enorm achter en dan doemen de beelden van volle parkeerterreinen van wél geproduceerd, maar niet afgeleverde auto’s al op.
 
En vanuit deze positie is Alfa druk bezig om voor de toekomst haar modellenprogramma weer op orde te krijgen. Want alleen met mooie auto’s kun je overleven. In ieder geval doet het merk het sinds vorig jaar zonder topmodel. De 166 is gestopt, een opvolger is er (nog) niet. En dat blijft voorlopig zo.
 
Alfa blijkt er nog niet uit te zijn op welk platform de grote sedan gemaakt moet gaan worden. Ze willen er een achterwielaandrijver van maken, maar het enige geschikte onderstel is dat van de 8C en dat is weer veel te duur. Nu wordt er met andere fabrikanten gesproken, zoals Tata, Fiat’s bondgenoot uit India, dat inmiddels eigenaar is van Jaguar.
 
Aan de andere kant lijkt het erop dat de nieuwe 149 (de opvolger van de 147) een compleet nieuw en eigen bodemgroep krijgt en dus niet logischerwijs op de Fiat Bravo steunt. Italianen, we zullen ze nooit helemaal begrijpen.

Reacties

Meer van TopGear