Alfa Romeo Junior Ibrida’. Zeg eerlijk, die naam heeft een perfecte cadans. Je gaat er bijkans van zingen. En dat terwijl Junior in het Nederlands gewoon junior betekent. En Ibrida hybride. Maar dat terzijde. Want bij deze nieuwste Junior-telg draait het vooral om het ‘Q4’ in de modelnaam.

Compacte crossover, hybride aandrijflijn, driecilinder turbo. Drie componenten waarbij je je wellicht afvraagt: is de Junior Ibrida Q4 nog een beetje ‘Alfa’? Van oudsher zijn we immers gewend dat Alfa’s niet alleen functioneel zijn om van A naar B te komen, maar ook leuk zijn om in te rijden. Het is een merk dat nauw verbonden is met misschien wel het ongrijpbaarste onderdeel van het autorijden: emotie. Daar zal iedereen die ooit een Alfa bezat of reed het ongetwijfeld mee eens zijn.

De Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 is zowaar leuk om te rijden

Terug naar de Junior Ibrida Q4. Dat is bij uitstek een auto die op papier de specs heeft om vooral functioneel te zijn, in plaats van emotioneel. En toch slaagt Alfa Romeo erin om de kenmerkende dynamiek van het Italiaanse merk terug te laten komen in dit compacte pakketje. Met als gevolg dat je het waarachtig léúk vindt om in deze jongen te rijden. Oké, de knotsgekke Veloce-variant die we eerder op Alfa’s eigen testcircuit probeerden wint het op alle fronten, maar als je ietsje minder voorkeur geeft aan emotie en ook je verstand mee laat beslissen, is de Junior Ibrida zo gek nog niet.

Dat heeft alles te maken met die eerder genoemde ‘Q4’ in de typeaanduiding: het teken dat deze Junior is voorzien van vierwielaandrijving. Voorin ligt een driecilinder met turbo en een elektromotor. Tussen de achterwielen vind je een tweede elektromotor. Klinkt die aandrijflijn bekend? Dat kan kloppen: moederbedrijf Stellantis gebruikt ’m ook in de Jeep Avenger 4xe (review). Ook daar is het totale vermogen 145 pk. Extra voordeel: doordat die tweede elektromotor er moest komen, is het onderstel aangepakt. Zo is de Ibrida Q4 uitgerust met een onafhankelijke multi-link achterwielophanging – en dat merk je. Hij rijdt keurig en onderstuur is in geen velden of wegen te bekennen.

Hoe snel is de Alfa Romeo Junior?

In de Dynamic-stand is de Junior best rap, maar een 0-naar-100-sprinttijd van 9,1 seconden is niet bloedstollend snel. Echt sportief hoeken ga je er ook niet mee doen, en een flink potje offroaden om die vierwielaandrijving tot het uiterste te testen, laat je waarschijnlijk ook zitten. Maar dat geeft niet – deze auto is niet gebouwd voor strepentrekken of modderworstelen. Hij is wél gebouwd om jou net even die glimlach op je gezicht te geven tijdens het forenzen. En daar helpt die tweede elektromotor wel degelijk bij. Dit hybride pakketje heeft nét even dat extra beetje power ten opzichte van de voorwielaangedreven Ibrida.

Het dynamische karakter is niet het enige dat Alfa heeft gepoogd in ere te houden. Ook in het interieur vind je genoeg kenmerken die je als typisch Alfa zou kunnen bestempelen. Het tellerhuis bijvoorbeeld, dat nog altijd is vormgegeven met twee kokers. Beetje jammer alleen dat het schermpje dat daarin zit die vorm niet mooi volgt, maar simpel rechthoekig is. Wel fijn is dat je lekker veel fysieke knopjes hebt, bijvoorbeeld voor de klimaatregeling. Niks zo irritant als een heel menu door moeten op een glad touchscreen voor je de thermostaat een graadje hoger of lager kunt zetten. Een bijzondere vermelding is er overigens voor de stoelen: die zitten erg goed en geven dankzij de fijne zijwangen ook voldoende zijdelingse steun om goed op je plek te blijven. Pluspunten!

De elektrische versie is goedkoper

Ben je op zoek naar meer kicks, dan blijven de vol-elektrische varianten interessanter en – eerlijk is eerlijk – ook nog eens goedkoper. De driecilinder van de Ibrida heeft met z’n uitstoot immers wel invloed op de door Nederlandse BPM gespekte prijs. Maar toch: vlak de potentie van de vierwielaangedreven Ibrida zeker niet uit. Hij ziet er prettig eigenzinnig uit, rijdt goed, heeft voldoende power voor wat ie moet doen en binnenin kom je ook nog eens niks tekort. Helemaal niet slecht, Alfa.

Specificaties Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

Prijs (NL)€ 42.600
Prijs (B)€ 36.709
Motorinhoud1.199 cc
MotortypeDriecilinder turbo hybride
Vermogen145 pk / 107 kW
Koppel230 Nm
AandrijvingVierwielaandrijving, 6-traps automaat
Acceleratie (0-100)9,1 s
Topsnelheid200 km/u
Verbruik5,4 l/100 km
CO2-uitstoot119 g/km
Tankinhoud45 l (benzine)
Afmetingen (l x b x h)4.173 x 1.781 x 1.539 mm
Wielbasis2.557 mm
Leeggewicht1.475 kg
Bagageruimte415 l

Eén reactie op “Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)”

Geef een reactie

(verplicht)