Het is zover: vanaf volgende week maandag staan alle trajectcontroles op N-wegen aan. De eerste aankondiging van het project stamt al uit 2017 en vier jaar later zijn de twintig trajectcontroles op de provinciale wegen voltooid. De eerste meetlussen schrijven al boetes sinds 2020, maar de laatste paar lagen schijnbaar wat dwars. De op één na laatste trajectcontrole ging eind vorige maand aan.
De laatste trajectcontrole die nu begint te meten, is die op de N205 bij Hoofddorp. De controle loopt van het punt waar de N205 kruist met de N207 tot waar je de N232 (Schipholweg) op kunt. En andersom, natuurlijk. Over de gehele lengte geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Het is grotendeels een weg met twee rijstroken per richting en daarnaast links en rechts vooral een hoop niets – je rijdt dus al snel te hard. Alle trajectcontroles op N-wegen hebben wel een bord om aan te geven dat de controle begint.
Waarom trajectcontroles?
Het Openbaar Ministerie meldt: ‘Het gaat om N-wegen in het hele land waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.’ De meeste controles hebben meerdere meetpunten, dus ook als je halverwege een afslag zou nemen, zou je op de bon gaan als je te hard rijdt.
Hoeveel boetes schrijven de trajectcontroles op N-wegen uit?
In het eerste tertiaal van 2021 was de trajectcontrole op de N325 het actiefst. Deze schreef in beide richtingen 24.663 boetes uit. Dat is meer dan bijvoorbeeld de trajectcontrole op de A12 bij Den Haag of op de A2 bij Maastricht. De controle op de N11 schreef 15.987 boetes uit, die op de N260 12.897 stuks en die op de N201 zorgde voor 13.037 paarse enveloppen. De controle op de N787 wilde nog niet echt op gang komen, met slechts 693 boetes.
Alle trajectcontroles op N-wegen in Nederland
– N9 tussen de Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug – 80 km/u
– N11 tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk – 100 km/u
– N201 Uithoorn – 80 km/u
– N205 tussen de N207 en N232 – 80 km/u
– N230 Zuilense Ring Utrecht – 100 km/u
– N253 Rondweg Sluis – 80 km/u
– N256 Zeelandbrug – 80 km/u
– N260 Tilburg – 80 km/u
– N270 tussen Venray en Ysselsteyn – 80 km/u
– N275 tussen Blerick en Nederweert – 80 km/u
– N277 tussen Ysselsteyn en Zeeland – 80 km/u
– N325 Pleijweg Arnhem – 80 km/u
– N333 tussen Steenwijk en Blokzijl – 80 km/u
– N351 tussen Wolvega en Oosterwolde – 80 km/u
– N381 tussen Drachten en Donkerbroek – 100 km/u
– N414 tussen Eembrugge en Bunschoten – 80 km/u
– N564 tussen Weert en de Belgische grens – 80 km/u
– N639 tussen Chaam en Baarle-Nassau – 80 km/u
– N706 tussen de A27 en Lelystad Airport – 80 km/u
– N787 tussen Brummen en Eerbeek – 80 km/u
Maurice heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Ja vast Loe of moet ik zeggen Leipe Loetje
Dankzij mensen als jij zitten we met deze ellende genaamd trajectcontrole
Blijf gewoon steppen gast en val de echte chauffeurs niet lastig met je onzin
Stefan heeft op 3 juli 2021 geschreven:
De N205 heeft 2 trajecten waar de controles zijn vanaf maandag 5 juli, dit is van af de N232 tot de kruising naar Vijfhuizen en vanaf die kruising tot de aansluiting N201. Hier is de maximum snelheid 100 en geen 80 zoals jullie aangeven.
Jeffrey heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Als ze dan toch bezig zijn: neem de A9 tussen Alkmaar en Amstelveen even mee. Geregeld wordt ik in de spits van de weg gedrukt door Leasebakken die met 140-160 km/h aan komen zeilen. Gaat nergens over.
Van kooy heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Geld klopper rij zakken kunnen vullen denhaag koning lui binnen hof kost geld iemand betalen he
Gaserop heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Droeftoeter rij dan door
Peizo heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Waarom zijn er geen controles op sommige wegen BINNEN de bebouwde kom, waar 50 of 30 gereden mag worden, doch waar de gemiddelde automobilist de borden ‘ optelt’ ??? 3 borden van 30 = max.snelheid 90 ????
Ko heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Ik dacht dat de trajectcontroles op de N205 sinds vorig jaar al werkte, het was dus nog testen al die tijd.
Loe heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Ze moeten gewoon op alle N-wegen trajectcontrole aanleggen en de boetes 3 keer verhogen.
Ninetta heeft op 3 juli 2021 geschreven:
Of met je knikkerbaan spelen
Maar niet te schuine hellingen maken Loe want dan krijgt je knikker een boete Als ik het zo lees gauw 7 tot 900 euro als ik je reactie zie
Hans heeft op 3 juli 2021 geschreven:
Ga lekker fietsen
Henk heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Ze moeten de maximale snelheid verhogen als iedereen “te hard” rijd. De meeste borden stammen uit de tijd dat autos niet harder dan 120 gingen en de remweg dubbel zo lang was met de oude trommelremmetjes en smalle bandjes
Maurice heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Helemaal mee eens Henk en zelfs met zulke auto,s geen problemen laat staan de auto,s van nu
Wim P. heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Helemaal mee eens!!
Chris heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Verschrikkelijk, wat een dictatuur. Ik hoop dat degenen die dit hebben verzonnen veel boetes hierdoor krijgen.
Jeff heeft op 29 juni 2021 geschreven:
De controle op de n205 loopt zeker niet door tot aan de n207 maar begint pas vanaf hoofddorp, kruising bij mysteryland.
Roy heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Nee hoor. Begint bij haarlem zuid, stopt thv mysteryland en start vervolgens weer tot kruising thv ziekenhuis
Peter heeft op 29 juni 2021 geschreven:
In het artikel wordt gezegd dat de max snelheid op de N205 80km/u zou zijn. Dat is in werkelijkheid 100 km/u. Grappig genoeg staat dat dan weer wel juist vermeld in het staatje onder het artikel. 🙂
Simon heeft op 30 juni 2021 geschreven:
Let wel op dat de kruising bij de verkeerslichten Vijfhuizen en die verderop richting Hoofddorp 70km per uur is
dolf brouwers heeft op 29 juni 2021 geschreven:
Gelukkig hebben we Max nog 🤗