(advertorial)

Er zijn veel hooggespannen vragen rondom EV’s – over accu’s, motoren, laadpunten en technologie. Maar hoe zit het met de banden? Nou, die passen zich aan. Fabrikanten als Hankook ontwikkelen nieuwe banden, specifiek voor elektrische auto’s, die de actieradius vergroten en toch het vermogen en koppel aankunnen dat elektrische auto’s op ze loslaten.

EV-banden staan voor een zware opgave. Ze moeten sterk zijn, maar lichtgewicht; efficiënt, maar betaalbaar; en natuurlijk moeten ze lang meegaan. Ook moeten ze weinig herrie maken en veel comfort bieden.

Hankook loopt voorop in de EV-bandentechnologie. De nieuwe, toegewijde EV-banden van Hankook bevatten speciale compounds, nieuwe constructiemethodes en unieke profielpatronen, alles gericht op batterij-aangedreven autorijden. Je vindt Hankooks banden standaard op veel prestigieuze productie-EV’s – en op enkele concepten voor de toekomst – van talloze fabrikanten, waaronder Audi, Porsche en Volkswagen.

Meer weten over de EV-banden van Hankook? Klik hier.

Wat maakt een band geschikt voor elektrisch rijden? Wat moet je weten over EV-banden? We leggen het je uit met deze gids van A tot Z.

De A van AERODYNAMICA

Net als de auto zelf moet een band zo gemakkelijk mogelijk door de lucht glijden om de actieradius te vergroten. Hankook ontwikkelde speciale wanden en loopvlakken om de luchtstroom te optimaliseren.

De B van BEAD-PACKING TECHNOLOGIE

Hankooks EV-banden zijn verstevigd met een speciaal nylonmateriaal, bijvoorbeeld bij de velgrand. Deze zogeheten bead-packing technologie is minder zwaar dan de bescherming in conventionele autobanden, en is toch sterker.

De C van CONSTRUCTIE

Banden voor doorgaans zware EV’s moeten steviger zijn, maar ook zo licht mogelijk. Hankook gebruikt daarom een karkas met een dubbele laag van high-performance vezels, waaronder nieuwe polymeren en silica.

De D van DUURZAAMHEID

Accu’s wegen honderden kilo’s en EV’s hebben vaak veel vermogen, waardoor ze veel van hun banden eisen. Met dank aan een nieuw profiel en speciale compounds gaat de Hankook Ventus S1 evo 3 ev tot 30 procent langer mee dan een gewone band.

De E van EFFICIËNTIE

Bij elke elektrische auto is een zo groot mogelijke actieradius cruciaal. EV-banden van Hankook hebben speciaal ontwikkelde aero, compounds en andere high-tech trucs die het bereik zo groot mogelijk maken.

De F van FORMULE E

Vanaf 2022 verstrekt Hankook banden aan het FIA Formule E-kampioenschap, afgestemd op de ‘Gen3’-auto’s. Ze bevatten duurzaam rubber en materiaal uit biologische bronnen. Hankook levert al banden aan vele raceklassen, waaronder de W Series.

De G van GRIP

Van sprinten tot bochten nemen met warpsnelheid, EV’s hebben veel grip nodig om hun koppel om te zetten in beweging. Hankook EV-banden combineren die grip met een lage rolweerstand, minimale slijtage en maximaal comfort.

De H van HOOGSTAAND WEGGEDRAG

Banden zijn een essentieel onderdeel van elke performance-auto, ook als deze elektrisch is. Hankooks EV-banden bieden veel laterale stijfheid voor een nauwkeurig weggedrag, zelfs bij snelle acceleratie en het lage zwaartepunt van EV’s.

De I van ID.3

In 2020 zette een elektrische Volkswagen ID.3 op Hankook-banden een record voor de langste elektrische reis binnen één land. In 65 dagen reed de auto meer dan 28.000 kilometer door Duitsland. Hij deed hierbij 652 snellaadstations aan.

De J van JONGLEREN

Een speciale EV-band jongleert met vele, vaak conflicterende taken. Hij moet stil zijn maar slijtvast, licht maar sterk, hij moet zowel comfort als grip bieden, zowel efficiënt als betaalbaar zijn en onder alle omstandigheden kunnen presteren.

De K van KINETIEK

Bij banden draait het allemaal om fysieke krachten en beweging. Voor de nieuwste EV-banden ontwikkelden de technici van Hankook een nieuw vulkanisatieproces, met als resultaat een geheel nieuw soort compound.

De L van LABELS

Alle nieuwe banden, ook speciale EV-banden, hebben een label met statistieken en een efficiency rating. Naast het formaat en de snelheidscodering geeft dit label informatie over brandstofverbruik, grip op nat wegdek en het geluidsniveau.

De M van MINDER GELUID

Door het ontbreken van een verbrandingsmotor zijn EV’s bijzonder stil en valt bandengeruis meer op. Daarom geven Hankook EV-banden minder geluid van het wegdek door dan gewone banden. Het scheelt gemiddeld zelfs meerdere decibellen.

De N van NIEUW PROFIEL

De EV-banden van Hankook hebben een uniek bandenprofiel dat niet alleen water afvoert, maar ook geluidsgolven opbreekt die vibraties veroorzaken. Dit zorgt voor minder rolgeluiden en meer souplesse en comfort.

De O van ORIGINELE UITRUSTING

Enkele grote automerken rusten hun elektrische auto’s al standaard uit met EV-banden van Hankook. Een van de recentste voorbeelden is de geheel nieuwe ID.4, de eerste elektrische SUV van Volkswagen.

De P van PORSCHE

Hankook ging een partnerschap aan met Porsche en levert de toegewijde EV-banden voor de Taycan. ‘Met onze producten zijn we voorbereid op de nieuwe eisen van elektrische sportauto’s’, aldus Sanghoon Lee, President van Hankook Tire Europe.

De Q van QUATTRO

Naast VW’s en Porsches zijn ook Audi’s uitgerust met EV-banden van Hankook, waaronder de nieuwe e-tron GT quattro. Zeker bij de RS-versie (met 646 pk) is het belangrijk dat de banden het vermogen aankunnen en de juiste grip bieden.

De R van ROLWEERSTAND

Om de actieradius van een EV te maximaliseren, moet je de rolweerstand – de energie die verloren gaat als een band over de weg rolt – zo laag mogelijk houden. Met de Hankook Ventus S1 evo 3 ev ligt de rolweerstand gemiddeld 13 procent lager.

De S van SEALGUARD®

Veel Hankook EV-banden, waaronder die van de VW ID.4, zijn uitgerust met de exclusieve Sealguard®-technologie. Hiermee worden lekken tot 5 millimeter doorsnee automatisch binnen in de band gedicht, zodat een reservewiel niet meer nodig is.

De T van TOPKWALITEIT

Hankook werd in 1941 opgericht in Zuid-Korea en produceert prijswinnende banden voor auto’s, lichte trucks, SUV’s, bussen en de autosport. Het merk heeft vijf R&D-centra en acht fabrieken, waaronder een in Hongarije met 3.000 werknemers en een jaarproductie van 19 miljoen banden.

De U van ULTRA-HIGH PERFORMANCE

E-motoren produceren veel en snel beschikbaar koppel. Hoger geprijsde EV’s hebben 4WD, een gigantisch vermogen en halen hoge bochtsnelheden. Hankook EV-banden zijn ontworpen om dit alles aan te kunnen en tóch even lang mee te gaan als conventionele banden.

De V van VENTUS

De Ventus S1 evo 3 ev, waarmee de Porsche Taycan is uitgerust, is het vlaggenschip onder de EV-banden van Hankook. Hij biedt de nieuwste technologie en maximaliseert de actieradius, het rijcomfort, de grip en de precisie bij hoge snelheden.

De W van WEEGSCHAAL

Met hun grote accu’s wegen EV’s vaak meer dan auto’s met brandstofmotoren. Een speciale EV-band moet dit gewicht kunnen dragen, zelf zo licht mogelijk zijn, en toch de sterkte en efficiëntie leveren die elektrische auto’s vereisen.

De X van X-RAY

Vanbuiten ziet een EV-band er nagenoeg hetzelfde uit als een gewone band. Maar als je er met röntgenvisie doorheen kon kijken, zou je de bead-packing versterking, het dubbelgelaagde karkas en de hoogstaande constructietechnieken zien.

De Y van YEAR-ROUND

Net als gewone banden moeten EV-banden het hele jaar door kunnen presteren, onder alle omstandigheden en bij alle temperaturen. Met hun unieke profiel leveren Hankook EV-banden bij elk soort weer de benodigde grip.

De Z van ZERO EMISSIONS

Elektrische auto’s stoten geen uitlaatgassen uit. Hankooks EV-banden vullen dit eco-aspect aan met milieuvriendelijke materialen en productietechnieken – zo bevatten ze minder plasticisers op fossiele basis dan conventionele banden.

Wil je meer weten over de EV-banden van Hankook? Klik hier.