Als iemand je nu een envelop met 350.000 euro overhandigt met de boodschap dat je het aan één auto moet uitgeven, wie is dan de ontvanger van de stapel flappen? Mogen wij deze Alpina B12 5.7 Coupe uit 1993 met handbak en slechts 9.000 kilometer op de teller adviseren? Alpina bouwde slechts 57 exemplaren van de exclusieve coupé. Mocht ie iets te veel kosten, waardeer dan even de pretentieloos kleine grille op de neus van de BMW.
Voor deze Alpina B12 5.7 Coupe pakte de veredelaar uit Duitsland de beenderen van de BMW 850CSi en boorde de twaalfcilinder uit tot 5,7 liter. De krukas, nokkenassen, inlaat en de uitlaat zijn van Alpina. het vermogen neemt met bijna 40 pk toe naar 416 pk en het koppel komt neer op 570 Nm. Als dat niet overtuigt, dan zijn er nog de klapkoplampen, de Alpina Blue-lak en de gouden details.
Volgens de geruchten was Alpina onder de indruk van het werk van BMW Motorsport aan het onderstel van de 850, dus daar deden ze niet veel aan. Zelfs betere remmen waren overbodig voor het extra vermogen, alleen de voorste veren werden gewisseld. Alpina monteerde desgewenst wel hun eigen automaat-bak. Voor dit exemplaar ging de eerste eigenaar gelukkig voor een handbak. Op 5 februari gaat de Alpina onder de hamer bij een veiling van RM Sotheby’s in Parijs voor tussen de 300.000 en 350.000 euro.
Reacties