Vraagje: hoe kun je het in je hoofd halen om je centen stuk te slaan op een opgedirkte 4-serie van één of andere tuner als je voor een paar briefjes meer een kant en klare M4 kunt kopen? Nou, loop eens even binnen bij Alpina en vraag het nog eens.
Om te beginnen is Alpina geen obscure spoilerplakker, maar een ‘veredelaar’ die al in de jaren zestig BMW’s sneller maakte, met behoud van BMW-garantie en onderhoudsmogelijkheden bij de merkdealer. Sterker nog, in de eerste X5, om precies te zijn de 4.8is, lag een geheel door Alpina ontwikkelde motor.
Daarnaast heeft de B4 Biturbo ook een andere missie dan de M4. Het is geen snoeiharde sportauto die niets liever wil dan als een dolle over het circuit te denderen. Nee, het is meer een auto voor alledag, om van tijd tot tijd lekker mee uit de band te springen op plaatsen waar dat kan. Dat merk je in de dagelijkse omgang. Hij is snel maar beheersbaar.
De motor uit de 435i werd ontdaan van zijn enkelvoudige twin-scroll turbo en kreeg er twee parallel geplaatste exemplaren voor terug. Dat begreep je al uit de typebenaming.
De nokkenas is sterker, de koeling werd aangepast en onder de achterbumper steken nu vier pijpen uit. Naar behoefte kan de uitlaatsymfonie harder of zachter worden gezet. Net als de M-modellen heeft de B4 extra verstevigingen in het motorcompartiment om een strakker stuurgedrag te garanderen. Natuurlijk mochten de kenmerkende Alpina-spaakvelgen niet ontbreken, in dit geval gevat in ultra-lage banden.
Alpina liet de standaard achttraps ZF-automaat gewoon voor wat hij is, los van enkele sterkere delen en andere overbrengingsverhoudingen. Een bak met dubbele koppeling is aan deze Duitsers niet besteed. De wielophanging is dezelfde als je onder een af-fabriek 435i vindt, zij het dat er nieuwe dempers, ophangrubbers, veren en stabilisatorstangen kwamen. Het rijcomfort is best in orde en het stuurgedrag en de wegligging kwalificeren we vanwege de hogere mate van interactie zelfs beter dan dat van de M4. Voor een paar duizend euro kun je een mechanisch sperdifferentieel laten monteren, als tegenhanger voor het elektronische apparaat van de M4.
Wie ondertussen de rekensom heeft gemaakt, weet dat de B4 Biturbo zo’n beetje tussen de 435i en de M4 in zit. Dat was ook precies Alpina’s bedoeling. Hij is ongemeen snel, maar geen jengelende neuroot die je steeds uitdaagt de toerentellernaald in het rood te jagen. De versnellingsbak werkt snel en soepel. De flippers die BMW normaal monteert, zijn in de prullenbak verdwenen; schakelen doe je met knopjes op het stuur. Dat is inmiddels traditie bij Alpina.
Al met al is de B4 Biturbo een beter uitgebalanceerde auto dan de M4, met – ondanks dat ie meer comfort biedt – rijeigenschappen om u tegen te zeggen. Het is een geweldig goed uitgevoerde aanpassing van het origineel, een even vriendelijke als loeisnelle coupé.
Alpina B4 Biturbo Coupé
16/20
Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
410 pk / 600 Nm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 303 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,6 l/100 km
177 g/km CO2
D-label
Afmetingen
4.640 x 1.825 x 1.373 mm (l x b x h)
2.810 mm (wielbasis)
1.615 kg
60 l (benzine)
445 l (bagage)
Prijzen
NL n.b. (25%)
BE € 69.753
Het vonnis
De M4 is agressiever als het gaat om prestaties en geluid en zal in de directe vergelijking ook sneller zijn. Daar moet je wel wat voor inleveren. Met de B4 Biturbo biedt Alpina een heerlijk compromis, het beste van twee werelden
Reacties