Controleer het uit, dit is de Alpina B4 S. Nee, niet de BMW 4-serie Alpina. We spreken hier niet over slechts een tuner die de turbodruk verhoogt en met een verschrikkelijke vermogenscurve claimt 300 pk meer te hebben. Alpina is een losstaand automerk. Tenminste, voor zover Abarth ook een los automerk is.
Waarom verdient Alpina de titel automerk? De veredelaar gaat ver. De Alpina B4 S krijgt gloednieuwe turbo’s, een nieuwe krukas, andere in- en uitlaten, externe olie- en waterkoelers en nog een rits onderdelen om de betrouwbaarheid van het vermogen te garanderen. De slogan was niet voor niets jarenlang: Perfektion im Detail. Je mag er bovendien gewoon mee naar de BMW-dealer voor onderhoud. Mét garantie.
Het resultaat van de ingrepen? De zescilinder produceert nu 440 pk en 660 Nm koppel. De Alpina B4 S vliegt met elk gemak in 4,2 seconden naar 100 km/u en stopt pas bij 306 km/u met accelereren. De Cabrio doet het in 4,3 seconden en topt bij 304 km/u. Zeg maar dag tegen je toupet.
Waarom de Alpina B4 S?
Wat voegt de Alpina B4 S toe, als je gewoon naar de BMW-dealer kunt wandelen voor een M4? We kijken voor nu even naar de Duitse prijzen. De BMW M4 kost daar minimaal 76.700 euro. De Alpina 63.277 euro. De BMW M4 Cabrio kost je ten minste 82.900 euro. De Alpina B4 S Cabrio is met 68.403 euro een koopje te noemen.
Het grootste pro-argument voor de Alpina komt van mensen die gesteld zijn op de profieldiepte van hun banden: de Alpina B4 S is namelijk leverbaar met xDrive. Die gaat in 3,9 seconden naar de 100 km/u kost 65.714 euro in Duitsland. En laten we de groep mensen niet vergeten die niets van dat schreeuwerige M4-uiterlijk moeten hebben, maar wel met gepaste snelheid van A naar B willen. Je kunt er dus prima mee naar een zakenrelatie rijden. En als het een kenner is, maak je direct een goede beurt.
Reacties