Het einde van Alpina komt langzaam, maar zeker in zicht. Het Duitse merk dat auto’s maakt op basis van BMW’s is overgenomen door BMW. Het is dan geen los automerk meer: Alpina zal een soort luxe-badge gaan worden voor 7-series en X7’s. Daarmee komt het ‘echte’ Alpina (dikke BMW’s nog dikker) een beetje te vervallen. We konden al afscheid nemen van de Alpina B5 (met de B5 GT) en gebeurt dat op dezelfde wijze met de Alpina B8 GT.

De basis is de Alpina B8. Deze krijgt dan de ‘GT’-behandeling die de B5 GT eerder kreeg. Dat betekent dat de B8 GT de sterkste motor krijgt, de 4,4-liter V8 (N63B44T3). Deze is goed voor 634 pk en 850 Nm. Dat is 13 pk en 50 Nm meer dan het standaardmodel. Dat heeft Alpina voor elkaar gekregen door montage van twee nieuwe luchtinlaten en kleine wijzigingen in het inlaattraject. Ook is de ECU iets aangepast. Inderdaad dezelfde wijzigingen als de B5 GT ook kreeg.

Prestaties van de Alpina B8 GT

Standaard heeft de Alpina B8 GT Allrad-vierwielaandrijving en een achttraps automaat (de 8HP76 van ZF). Van 0-100 km/u sprinten is in 3,3 seconden achter de rug. De 0-200 km/u sprint neemt slechts 10,5 seconden in beslag. In tegenstelling tot BMW M doet Alpina niet aan begrenzen: de B8 GT haalt 330 km/u. Je kunt met de B8 GT dus serieus snelle sportwagens gewoon bijhouden op de Autobahn. Of er zelfs voorbij.

Alpina B8 GT Gran Coupé (G16) groen (2025) zijkant rechts voor schuin laag

Een groot verschil met andere sportsedans (zoals de M8 Gran Coupé) of sportwagens is dat de Alpina aanzienlijk comfortabeler is. Dat moet je niet verwarren met week, maar het niveau qua raffinement ligt bij een Alpina gewoon veel hoger. Minder trillingen, minder geluid, minder oneffenheden. Het lijkt op een BMW, maar Alpina neemt het hele chassis grondig onder handen. Er zelfs een extra ‘Comfort+’ modus die BMW’s niet hebben.

Speciaal voor de liefhebber

Op dit moment zijn er nog een paar Alpina’s te koop. De XB7 Manufaktur is een belangrijke hardloper. Dit model is populair in het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en aan de voorraad te zien, helaas ook in Nederland. Alpina gaat slechts 99 exemplaren van de B8 bouwen. Speciaal voor de B8 zijn er vijf nieuwe speciale kleuren leverbaar. Als dat nog niet apart genoeg is: slechts twintig exemplaren kun je bestellen met twee kleuren. Er is keuze uit de combinatie Alpina-Blau of Alpina-Grün, beide met zwarte bovenzijde.

Alpina B8 GT bicolor

De Alpina B8 GT kun je verder herkennen aan het nodige carbon-werk aan de buitenzijde. De luchtinlaten, canards van de voorspoiler, achterspoiler en diffusor zijn van carbon. Standaard krijg je ook de 21 inch twintigspaaks gesmede Alpina-velgen, die nu zijn afgewerkt in Aluminium Satin. Gelukkig geen zwart of bicolor, dat staat toch een beetje goedkoop op zijn dikke Duitser.

Interieur van de Alpina B8 GT

Een Alpina koop je ook vanwege het interieur. Dat is op details verbeterd. Op de instaplijsten zie je de verlichte handtekening van Burkard Bovensiepen, de oprichter van Alpina. Qua interieur heb je keuze uit Merino-leer (standaard), maar Lavalina-leer is optioneel mogelijk. Leuk weetje: het stuurwiel van moderne Alpina’s is altijd Lavalina-leer. Een alcantara hemel is ook standaard. Tenslotte: je krijgt ook twee tassen van Lavalina-leer gratis.

Alpina B8 GT Gran Coupé (G16) groen (2025) interieur dashboard stuurwiel

De Alpina B8 GT gaat in Duitsland 225.000 euro kosten, maar dat kan rap meer worden. Mocht je er snel bij zijn en die tweekleurige koetswerk wensen, dan kost je dat 11.500 euro extra. Dat Lavalina-interieur kost je 19.200 euro. Een carbon dak kan ook, voor nog eens 3.000 euro. Het Bowers & Wilkins-audiosysteem kost 4.450 euro. De duurste ‘optie’ is een setje gele NL-platen, want met een CO2-uitstoot van 268 gram per kilometer zal de BPM catastrofaal zijn.

Reacties

  • Martin heeft op 16 januari 2025 geschreven:

    If I were a rich man, da die da die da die dum

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)