Alleen Porsche hangt een Turbo-badge op een elektrische auto, dus op een nieuwe Renault 5 Turbo kun je nog heel lang wachten. Gelukkig sterft de hete hatchback niet uit in het elektrische tijdperk, want dit is de volledig elektrische Alpine A290. Het is de extra hete versie van de huidige elektrische Renault 5 en dus een beetje de spirituele opvolger van de Renault 5 Turbo van weleer.
Alpine wil een hoop kwijt over gebruiksvriendelijkheid, connectiviteit en ‘Franse expertise’, maar wij weten heus wel wat jij wilt weten: het vermogen. De uitvoeringen GT en GT Premium krijgen 180 pk. Dan zijn er nog de GT Performance en de GTS met 220 pk en 300 Nm. Van de snelste versies is de 0-100-tijd 6,4 seconden. De kleine hatchback weegt 1.479 kilo, wat niet eens zo zwaar is voor een EV.
Hoe groot is de Alpine A290?
De Alpine A290 is net ietsjes kleiner dan een Renault Clio. Wel is ie met een lengte van 3.990 millimeter enkele centimeters langer dan de nieuwe Renault 5. De wielbasis dan weer 2 centimeter korter en de totale breedte is toegenomen met bijna 5 centimeter. Ook is de auto opvallend genoeg 2 centimeter hoger, al zou dit zomaar kunnen zijn vanwege de ducktail-spoiler achterop. De bagageruimte van 326 liter is gelijk.
Tussen het rempedaal en de remklauwen is geen fysieke verbinding. Je trapt min of meer op een sensor die vervolgens bepaalt hoeveel van de remkracht van de elektromotor moet komen en hoeveel van de Brembo-klauwen. Over kunstmatig gesproken: met de Alpine Drive Sound komt er nog een beetje motorgeluid via de speakers de cabine in.
Op het stuur zit een inhaalknop
In de GT Performance en de GTS heb je niet altijd 220 pk tot je beschikking. Pas als je de Overtake-knop indrukt of het pedaal helemaal in het tapijt begraaft, krijg je het volledige vermogen. En zodra je de launchcontrol activeert, want die heb je ook. Op het schermpje zie je hoe lang je de 220 pk nog tot je beschikking hebt.
De accucapaciteit meet in alle uitvoeringen 52 kWh, waardoor de Alpine A290 zo’n 380 kilometer moet kunnen rijden op één lading. De maximale laadsnelheid is 100 kW en zo is de accu in 30 minuten van 15 naar 80 procent volgeladen. Heb je maar een kwartiertje de tijd, dan kun je in 15 minuten 150 kilometer in de accu stoppen. Ook kun je apparaten zoals een scheerapparaat of een airfryer in het stopcontact van de A290 stoppen.
Het uiterlijk van de Alpine A290
Het uiterlijk van de Alpine A290 is uiteraard een tikje sportiever dan de Renault 5. We stipten de ducktail al even aan, maar ook typerend zijn de X-vormige koplampen. Dit zijn verwijzingen naar de rallysport, zo legt Alpine uit. Daarnaast zijn er zijskirts, zwarte details en natuurlijk sportievere bumpers. Een Franse vlag op de C-stijl is een optie voor de liefhebbers.
Het scherm in het midden meet 10,1 inch en het besturingssysteem komt van Google. Op dit scherm kun je ook data zien zoals de g-krachten, maar ook je rondetijden op het circuit. Er zou zelfs een coach in het systeem zitten die je helpt beter te rijden. Ook zijn er blijkbaar behendigheidstests die je kunt uitvoeren in het systeem. Ook leuk: de knoppen op het stuur zijn geïnspireerd door de F1 en je mag kiezen uit vier exterieurkleuren.
De prijzen van de Alpine A290 volgen nog.
Reacties